Trekken met de 1.6tdi combi?

Niels83

Forumguru
Hallo

ik kijk uit naar een octavia combi. nu zie ik dat de 2014 soms binnen budget valt.

maar het verbaasd mij dat die zo weinig mag trekken. 1000kg terwijl de 2de generatie en de sedan 1400 of 1500 kunnen trekken.

is daar een verklaring voor? het is nl erg weinig voor zo'n auto. de faab2 1.2tdi gl mag ook 1000kg trekken ter vergelijking.
 

Kempes

Forumguru
Volgens mij zijn ze er in twee uitvoeringen geweest..een greenline die 1000kg mag trekken en een greentech die 1500 mag. Bij ons op de zaak koos men een paar jaar geleden vaak voor de 1000kg want goedkoper in bijtelling. Enkele collega's namen de 1500kg omdat ze anders hun caravan niet meer mochten trekken.

Ben bang dat je voor een occasion goed moet gaan zoeken want de meeste zullen die greenline uitvoeringen zijn...
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Klopt. Ditzelfde is ook bij de Passat geweest in sommige bouwjaren. En als je dezelfde auto in Duitsland kocht had je dat probleem weer niet.
 

Niels83

Forumguru
ik ga ze even lezen.

wel balen. denk ik eindelijk mijn auto gevonden te hebben is het het weer net niet. verder zoeken dus. dan maar geen skoda meer denk ik. of die zeldzame greentech.
 

eriktv

Forumguru
Of lekker een 2.0TDI? Ik heb geen moment spijt gehad, heb eerst ook erg getwijfeld. Zuinigheid zit toch echt vooral in je rechtervoet, bovendien zijn 2.0's vaak net even wat leuker aangekleed.
 

Niels83

Forumguru
Of lekker een 2.0TDI? Ik heb geen moment spijt gehad, heb eerst ook erg getwijfeld. Zuinigheid zit toch echt vooral in je rechtervoet, bovendien zijn 2.0's vaak net even wat leuker aangekleed.

de 1.6 business is toch het zelfde als de 2.0 qua uitvoering. de 2.0 is nog zeldzamer 2de hans dan de 1.6 greentech. en mijn voet is al redelijk zwaar. ik vind het onzin om een snellere meer verbruikende auto te kopen dan ik nodig heb. dat zijn wel kosten die maandelijks terug komen.

ik zie dat de late 2013 wel weer vnl de greentechs zijn. iets beter in budget. maar wel weer een belasting tarief hoger. ws ook meer verbruik etc.
 

turboturbo

Forumguru
Dat verschil in verbruik zal toch niet doorslaggevend groot zijn, dunkt me zo.

De rechtervoet bepaalt voornamelijk wat we gedronken wordt, in veel mindere mate de cc's.
 

Niels83

Forumguru
toch scheelt het tussen mijn greenline 1.4tdi en mijn 1.9tdi toch zo'n 4-5km per liter.
is dezelfde voet. alleen gebeurt er minder wanneer die voet zwaarder wordt. en dus rijdt ik rustiger.

blijft dat die 2.0tdi zeer zelden online staat.
 

Niels83

Forumguru
ja zeker zo'n 200-250 km per tank.

ik tank eens in de 2 weken met de 1.9tdi
met ca 600km is die leeg. dus scheelt me bijna 1 week rijden. kost me bijna 500 extra per jaar.

dat heeft deels met mijn zware voet te maken de 1.9tdi rijdt veel grappiger. maar ik heb het getest. een tank als tom coronel. dus constant linker baan en kleven langs de heide 80-90 ipv 60 etc. 14.5km/l

als een bejaarde dus max 100 op de snelweg 50 door de heide etc etc 16.5km/l

gewoon rijden 15.5km/l

dus conclusie als een behaarde in de 1.9 scheelt nog steeds 3.5 liter met de 1.4GL die vaak hoog in de toeren moet om met het verkeer mee te rijden.

maar goed die gaat er niet voor niets uit zodra het kan.

ik heb/had mijn zinnen gezet op de 1.6tdi GL omdat die in wegenbelasting gunstiger is en een fractie zuiniger (fabrieks opgave). de greentech is in aanschaf wat gunstiger maar ook ouder (uit 2013 lijken ze allemaal greentech) maar qua maandelijkse kosten weer wat hoger.
de 2.0 is zeldzaam 2de hands, duurdee in aanschaf en duurder per maand voor mij os dan de lol die ik er door krijg niet opwegend tegen de extra kosten. plus dat ik ws weer stapels extra bekeuringen extra krijg.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik volg je redenering, maar die 1:16,5 gemiddeld op ouwe lullen snelheid met de 1.9TDI is echt absurd onzuinig voor deze motor! :stop:

Volgens mij is er dan iets niet in orde met die motor. Ik heb afgelopen jaren alleen maar gelezen dat met de 1.9TDI zat 1:18 gemiddeld te halen valt met normale rijstijl, met de SDI zelfs 1:20 of beter. En met ouwe zakken snelheid zou je dus gemakkelijk gemiddeld op 1:25 of hoger uit moeten komen, zeker in de zomer.

Tja zal je zeggen dat lees je alleen maar, bovendien heb ik er zelf geen een gehad. Dat klopt :lezen:

Maar Spritmonitor kan hier wel uitsluitsel over geven.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik herken het ook niet echt van mijn 1.9. Die is zeker niet zo zuinig als de 1.6-en die ik daarna heb gehad. Maar 1 op 18 a 19 was bij mij altijd prima te doen. Op standje bejaarde zou 1 op 20 a 21 er ook nog wel in hebben gezeten. Het gecombineerde verbruik lag bij mij altijd rond de 1 op 18 zoals @turboturbo al schetst, dat was dan gecombineerd snelweg / korte stukken.
 

eriktv

Forumguru
Mijn prestaties met diesels tot nu toe:
O1C 2003 1.9TDI 110pk hand over 93.000km - 5,38L/100km=1:18,6
S2C 2012 2.0TDI 170pk DSG over 52.000km - 6,64L/100km=1:15,1

Daarbij wel aangetekend dat ik ongeveer de helft van de km op de Duitse Autobahn rijd, vaak met gepaste snelheid.

Als je dan bekijkt dat de Superb 200kg zwaarder is, 3cm bredere banden heeft en 60 (na bezoek TVS 88) pk meer heeft is het verbruik helemaal niet zo gek. Ik denk zelfs dat de 2.0 op hogere snelheden zuiniger is dan de 1.6.

Bovenstaande ter illustratie, maar wat ik je nog mee wil geven: in de Superb rijd ik veel relaxter dan met de O1 diesel en de O1 benzine RS die er nog tussen zat. Ik vermoed dat dit wel eens in de DSG kan zitten. Op papier is een auto daar minder zuinig mee, maar ik werd altijd uitgedaagd om even lekker door te trekken als de turbo erin kwam. Tot mijn verbazing schakel ik nooit (m.u.v. in de bergen) handmatig met de DSG en rijd ik eigenlijk altijd ontspannen rond, ondanks de verlaging en de tuning van TVS.

Ik zou zeggen: kijk lekker rond, zowel naar 1.6 als 2.0, filter op toegestane trekgewicht en je loopt vanzelf tegen jouw auto aan. Ik heb ook lang getwijfeld tussen beide blokken, maar liep gewoon toevallig tegen deze auto aan en heb nooit spijt gehad.
 

Niels83

Forumguru
bijzonder.

de kans is groot dat de motor niet in orde is. er blijkt een hele lijst van punten dat niet goed is. zoals missende aansluitingen voor sensoren, dingen die met tywraps vast zitten etc etc. de verkoper was heel trots dat hij het onderhoudt deed.

ik vermoed dat de motor omgezet zou kunnen zijn. mogelijk wel meer. de faab 1.9tdi is een regelrechte miskoop geweest.

dus misschien valt het verbruik bij een octaaf mij mee.
 

duiveltje

Forumguru
k heb nog wel een superb combi 1.6 tdi met 155 paardjes aan boord :) die 1500 geremd mag trekken :)

ben stiekum beetje op zoek naar wat anders :)

bij normale rijstijl is 1:20 makkelijk haalbaar.... ouwe lullen kunnen zeker 1:22 doen (80 en 100 wegen)
ik zelf ben een vlotte rijder en doe gemiddeld 1:18.5 nu.. snelweg 100 en 80 wegen
 

Paul5

Senior Member
Als je toch voor een 2e handsje gaat, kijk is in Duitsland, daar is denk ik meer keuze dan hier in Nederland. Heb zelf al 2 x een Mazda MX 5 zelf gekocht en zelf geïmporteerd uit Duitsland want daar was veel meer keuze dan hier on Nederland.En dat importeren dat is echt een fluitje van een cent.
 

Niels83

Forumguru
Als je toch voor een 2e handsje gaat, kijk is in Duitsland, daar is denk ik meer keuze dan hier in Nederland. Heb zelf al 2 x een Mazda MX 5 zelf gekocht en zelf geïmporteerd uit Duitsland want daar was veel meer keuze dan hier on Nederland.En dat importeren dat is echt een fluitje van een cent.

maar de kosten voor het importeren weegt dat nog steeds op. meegenomen dat een geimporteerde auto minder waard is in nl.
 

Bakkertje

Forumguru
@Niels83 dat ligt er maar helemaal aan wat je invoert. Een vriend van me is bezig geweest met een S klasse, die was uit Duitsland uiteindelijk duurder dan een Nederlandse auto.
Andersom ken ik mensen met een XC60 die er 4000 euro mee bespaart hebben ten opzichte van een NL auto..

Maar je kunt het berekenen op de diverse websites
 
Bovenaan Onderaan