Trekken met de greenline

Niels83

Forumguru
Hallo.

Wij hebben het plan om over een tijdje (2jaar) 2 maanden door Europa te gaan. Het idee was om dit te doen met de 1.9tdi HB en een klein caravannetje. Deze mag en kan best wat trekken dus geen probleem.

Alleen bleek vorige week dat de HB terminaal is. Zit voor heul veul geld werk in. Daarnaast leek het mij en de monteur kijkend naar slijtages onderdelen onwaarschijnlijk dat de (toch al hoge) km stand klopt.

Dus zal het plan in een andere auto moeten worden gedaan. Het liefst een faab alleen vind ik na 2008 bijna alleen nog maar 1.2tdi of 1.4tsi motoren. Deze mogen 1000kg trekken.

De GL 1.4tdi die we nu hebben 800kg. Heeft iemand daarmee ooit een caravan door Europa gesleurd.

We denken dan aan een heel kleintje van 500kg. Dan mag ik (met de 1.4) nog 300 kg laden. Is dat veel? Geen idee wat je aan gewicht mee neemt. Maar als we dan zelf nog in de auto gaan zitten met wat rommel kom je met gemak aan 1000kg extra gewicht. Wil dat een beetje door de bergen komen? Of moet ik bij de ardennen al in zijn 2?

Of tewel is er weleens iemand met caravan en een lichte auto door Europa gegaan? En hoe ging dat?
 

Niels83

Forumguru
Daar is een hele mooie website voor www.caravantrekker.nl
Hier kun je berekeningen maken van auto en caravancombinatie.
Jah die zegt dat alles kan. Ik zou met 90 door de alpen kunnen.. zonder caravan ging ik niet harder dan 100..

Dus zodoende graag ervaringen.

Andere vraag is. Of met 300 kg bepakking ik heel veel kan bij laden of juist niet.

Ik heb geen idee
 

octavia99

Senior Member
Meten is weten.
Beste is om de caravan op een weegbrug te zetten.
Een caravan van b.v 600 kilo leeg kan zo maar 800 kilo wegen.
als je dan b.v 850 kg totaal gewicht hebt dan kun je maar 50 kilo laden.
Dit verschil zit in extra accessories als mover, accu, voortent, luifel. stroomkabel, gasfles etc etc.

Maar soms is het lege gewicht bij oude caravans ook b.v de kachel, reservewiel etc al niet eens meegenomen.
Bij voorkeur alle zware goederen in de auto meenemen zoals voortent stokken, gasfles en voortent.
Je krijgt dan meer overwicht op je caravan.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de caravantrekker site aardig overeenkomt.
Wel is het een en ander afhankelijk van hoe veel ervaring je hebt met caravan rijden.
Als je b.v een standaard 1.2 tdi hebt en 1000 kilo mag trekken dan zou een combinatie die hier aan voldoet geschikt moeten zijn voor alle doorgaande snelwegen in Europa.
Eventueel je auto laten chippen om meer vermogen en trekkracht te krijgen.
De 1.4 TSI is natuurlijk een heel ander verhaal deze trekt met gemak een caravan van 1000 kilo.

Wat versta je onder de alpen? Doorgaande wegen of bergpassen?
Je hoeft natuurlijk niet met 100 een bergpas op met 60 kom je ook boven.
Ook zijn er genoeg bergpassen waar je helemaal niet met aanhanger of caravan op mag.




 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Meten is weten.
Beste is om de caravan op een weegbrug te zetten.
Een caravan van b.v 600 kilo leeg kan zo maar 800 kilo wegen.
als je dan b.v 850 kg totaal gewicht hebt dan kun je maar 50 kilo laden.
Dit verschil zit in extra accessories als mover, accu, voortent, luifel. stroomkabel, gasfles etc etc.

Maar soms is het lege gewicht bij oude caravans ook b.v de kachel, reservewiel etc al niet eens meegenomen.
Bij voorkeur alle zware goederen in de auto meenemen zoals voortent stokken, gasfles en voortent.
Je krijgt dan meer overwicht op je caravan.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de caravantrekker site aardig overeenkomt.
Wel is het een en ander afhankelijk van hoe veel ervaring je hebt met caravan rijden.
Als je b.v een standaard 1.2 tdi hebt en 1000 kilo mag trekken dan zou deze combinatie geschikt moeten zijn voor alle doorgaande snelwegen in Europa. Eventueel laten chippen om meer vermogen en trekkracht te krijgen.
De 1.4 TSI is natuurlijk een heel ander verhaal deze trekt met gemak een caravan van 1000 kilo.

Wat versta je onder de alpen? Doorgaande wegen of bergpassen?
Je hoeft natuurlijk niet met 100 een bergpas op met 60 kom je ook boven.
Ook zijn er genoeg bergpassen waar je helemaal niet met aanhanger of caravan op mag.




Het belangrijkste vind ik dat ik met de vrachtauto's mee kan blijven rijden... ik wil voorkomen dat ik alles en iedereen in de weg zit..

Maar het leeg gewocht van een caravan zegt dus weinig. Dat wordt zoeken dan.
 

octavia99

Senior Member
Zelf ga ik elk jaar naar Italië.
Op de rechterbaan gaan vrachtwagens vaak niet harder dan 60 of 70 naar boven. Bij hellingen van 5% of meer.
Op de Europabrug in Oostenrijk soms nog wel langzamer.
Met mijn rapid 1.2 tsi trek ik een caravan van 900 kilo beladen + de auto helemaal vol.
Standaard rij ik in de 4e versnelling en helling omhoog in zijn 3.
Het is belangrijk om tijdig terug te schakelen naar een lagere versnelling.
Dit jaar ga ik het voor het eerst doen met de Fabia 1.2 tdi (deze is wel gechipt)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
is er weleens iemand met caravan en een lichte auto door Europa gegaan? En hoe ging dat?
Toen we in 2011 de F2C 1.2 TDI Greenline kochten, waren we nog overtuigde tentkampeerders die wel een klein (500kg) aanhangertje meesleurden omdat we alles bij elkaar toch aardig wat spullen mee hadden. Dat volledig plaatstalen aanhangertje diende op kamp bovendien als goed afsluitbare bergplaats vlak naast de tent.

Toen de tent te ongemakkelijk werd, hebben we die verkocht en in 2015 zijn we voor het eerst met een caravan weggeweest: een Eriba Touring die volgens kenteken 1200kg mag wegen - dit met het oog op de t.z.t. verkoopbaarheid en op een eventuele volgende auto, die zal toch iets meer trekvermogen hebben.
Voor nu houden we hem (inclusief een fiets voor- en achterop) op 1060 gewogen kilo's, nadat we de nodige losse spullen naar de auto hebben verplaatst voor een betere gewichtsverhouding.

Naar Frankrijk hadden we de fietsen niet meegenomen, de caravan zal dan dus iets onder die 1000 kilo hebben gewogen. De prestaties in Bretagne en het centraal massief (waar het niet heel hoog is, maar soms wel pittig steil kan zijn) vielen mij lang niet tegen. Hij knorde verrassend makkelijk naar boven. Onderweg had ik daarbij voortdurend het actuele verbruik voor mijn neus op de maxidot staan, terwijl ik regelmatig even de olietemperatuur check. Aan het actuele verbruik kun je - ruim voordat je het aan de motor hoort of voelt - al zien als de weg stiekum iets begint te klimmen. Zolang het niet boven de 10 liter/100km uitkomt, trekt de motor het nog makkelijk zonder snelheid te verliezen, althans bij toerentallen rond de 2000. Boven de 10 L/100 krijgt hij het zwaarder en bij 11 of meer wordt het (hoog) tijd om terug te schakelen, zodat je de vaart er nog een beetje in kunt houden.

Hou bij dit alles in de gaten dat vanaf zo'n 1750 à 1800 rpm minstens 80% van het maximum koppel beschikbaar is, dus bij het wegrijden en opschakelen altijd zover doortrekken dat je in de volgende versnelling minstens op die 1800 rpm uitkomt.
En dan nog 2 andere zaken om rekening mee te houden:
  • Het 1.2 motortje biedt geen remmend vermogen van enige betekenis, zelfs niet zonder caravan. De solo-auto liep bv. bij een eerdere vakantie tijdens de afdaling in Noorse tunnels met 6% helling zelfs dwars door z'n derde versnelling heen, ik moest dus telkens even kort maar krachtig bijremmen. Dat was dan nog met vrij weinig bochten zodat een even iets te hoog oplopende snelheid nog niet voor acute problemen hoeft te zorgen. Afdalen op een bochtige weg met een doorduwende caravan vereist dus wat extra behoedzaamheid. Dat vindt een achterligger misschien niet leuk, maar daar went-ie dan maar aan...
  • Die olietemperatuur kan aardig oplopen, dus ik heb als vaste gewoonte aangenomen om bij een tussenstop de motor draaiende te houden totdat "de 100 eruit is", oftewel de temperatuur tot 99 graden C of lager is gezakt. Vanaf 120 graden kan dit al snel een minuut of 5 duren, maar dat is wel een stuk gezonder voor bv. de turbo.
 

Niels83

Forumguru
Canon eye paar vraagjes.

Ik vond de meeste 1.2tdi GL's die max 1000 mogen trekken. Is 1060 dan geen gevaar voor boete?

Wat weegt de caravan leeg op papier?
 

octavia99

Senior Member
In Nederland bij meer dan 10% overbeladen is boete en probleem oplossen.
Anders mag je niet verder rijden.

Het gaat hier om de aslast.
Stel je caravan weegt 850 kilo en de kogeldruk op je auto is 50 kg dan is de aslast dus 800 kg.
De 50 kg kogeldrukword op gewicht van de auto bijgezet.
 

Carlovdw

Forumguru
Zeker als je een ouder caravan koopt eerst wegen, zoals eerder gezegd soms is het gewicht op papier het gewicht zonder de opties. Idd caravantrekker even checken die is wel redelijk correct als het gaat over trekkracht en disselgewicht. En zorg dat je de 85% regel aanhoudt. Dwz dat de caravan max 85% van het gewicht van de wagen mag zijn.
Ik houd het zelfs zo aan dat die 85% het het leeg gewicht van de wagen is. Want ik kan je uit ervaring zeggen dat als ie gaat slingeren dat je niet zo happy bent.
Check ook eens caravanforum.nl daar zitten meer evarings deskundigen
 

Canon-Eye

Forumguru
Is 1060 dan geen gevaar voor boete?
Nee, zo'n kleine overschrijding is geen probleem zoals hiervoor ook al aangegeven. Bovendien heb ik Skoda OEM-hulpveren onder de achteras laten zetten, zodat het geheel er superstrak bij staat - maakt de kans om voor controle eruitgepikt te worden ook al kleiner.

Het theoretische leeggewicht van onze Triton-410 is 744 kilo, maar dat zegt in feite niet zoveel. Zo hebben we de kachel met alle toebehoren op zolder liggen omdat we niet aan winterkamperen doen, maar anderzijds hebben we een iets zwaardere inrichting met uitschuiflattenbodems en een mover (met lichtgewicht accu, dat dan weer wel). Het actuele leeggewicht heb ik niet laten vaststellen, want dat is voor mij niet van belang.
Toen we de allereerste keer ermee weggingen (binnen NL, dus met de fietsen erop) heb ik hem 2x laten wegen:
  • afgekoppeld op de weegbrug (1060 kg);
  • aangeoppeld, alleen de as op de brug (1000 kg).
Koppelingsdruk was dus 60 kg (mag officieel 50 zijn, maar daar maak ik me ook maar niet te druk over, zeker niet met die hulpveren eronder). In het ergste geval kan ik altijd nog even een van de gasflessen naar de auto verplaatsen, dan is dit probleem sowieso geëlimineerd. Maar ik heb liever 10 kilo teveel kogeldruk dan 10 kilo te weinig, want dat laatste stuurt echt niet lekker en is daarom een groter veiligheidsrisico.
 

EdZ

Donateur
Wat betreft caravans & belading: heb ooit een Kip Shuttle 440 TSB van 1100 max achter een Ford Focus 2.0 gehad. Leeg woog de caravan 850 dus ik zou nog 250kg mogen laden. Ik heb 'm eens gewogen en het leeggewicht was 950kg. Met koelkast, kachel en zo wat blijkbaar niet bij het af-fabriek leeggewicht hoort.

Ik heb het gewicht (of eigenlijk MTM=Maximaal toelaatbare Massa) laten verhogen naar 1195 (toen max trekgewicht volgens rijbewijs B, nl leeggewicht auto).

245 kg was voldoende. Met voortent, luifel, stoelen, snoer, gastank e.d zat ik net aan de 100kg. Kon dus aan kleding e.d. nog bijna 150kg meenemen. Fietsen meenemen wordt dan wat lastig.

Neem geen 20 liter water en een mud aardappelen mee :-)
 

Niels83

Forumguru
Wat betreft caravans & belading: heb ooit een Kip Shuttle 440 TSB van 1100 max achter een Ford Focus 2.0 gehad. Leeg woog de caravan 850 dus ik zou nog 250kg mogen laden. Ik heb 'm eens gewogen en het leeggewicht was 950kg. Met koelkast, kachel en zo wat blijkbaar niet bij het af-fabriek leeggewicht hoort.

Ik heb het gewicht (of eigenlijk MTM=Maximaal toelaatbare Massa) laten verhogen naar 1195 (toen max trekgewicht volgens rijbewijs B, nl leeggewicht auto).

245 kg was voldoende. Met voortent, luifel, stoelen, snoer, gastank e.d zat ik net aan de 100kg. Kon dus aan kleding e.d. nog bijna 150kg meenemen. Fietsen meenemen wordt dan wat lastig.

Neem geen 20 liter water en een mud aardappelen mee :-)
Mijn fiets weegt 8.8 kilo en die van mijn vrouw 9.1 dus daat maak ik mij het minst druk om.

Het liefst wil ik dan of een zo'n vast luifel of een camper koepel tent. Gewoon klein dus.

Die zal ook geen 100 kilo wegen gok ik.

Maar 250 kg is ruim genoeg. Nu zijn wij luxe tent kampeerders met koelbox en lafuma stoelen. Maar dat zit deels al in een caravan.
 

EdZ

Donateur
Terugkomend op je vraag of 300 kg voldoende is, is het antwoord ja, weker met z'n tweeën. Maar als ook die caravan in de praktijk zwaarder is dan aangegeven en het blijkt 100Kg meer te zijn, dan hou je niet meer zoveel over. Ik heb me toen laten vertellen dat het leeggewicht va de caravan gebaseerd was op de "kale" caravan. Zonder koelkast, casettetoilet, kachel en zelfs zonder kussens/matras. Dat verklaarde bij mij wel die 100Kg extra. Koelkast 20, kachel 10, reservewiel + houder (die hakten er in).

De voortent woog toen 40 kg en zelfs de luifel woog nog 20kg. Kleed 5kg, snoer 7,5 kg, 4 stoelen samen 15kg en ga zo maar door. De eerste keer toen ik op pad ging met alles erop en eraan (inclusief 2 grote en 2 kinderfietsen) hadden ze me niet moeten aanhouden denk ik...

Als je klein wil dan zou ik naar een Eriba Puck met hefdak zoeken. Of nog kleiner: Predom, maar die is vrij "plat" van voren.
 

EdZ

Donateur
En bedankt trouwens :D
We waren het er thuis net over eens dat we waarschijnlijk niet meer gingen kamperen, maar nu ik zo naar caravans aan het kijken ben....
 

EdZ

Donateur
De oudste wil niet kamperen, dus ik wacht wel tot hij sowieso niet meer mee gaat en dan zwengel ik het onderwerp wel weer aan thuis...
 

Niels83

Forumguru
De oudste wil niet kamperen, dus ik wacht wel tot hij sowieso niet meer mee gaat en dan zwengel ik het onderwerp wel weer aan thuis...
Maar wat wil de oudste dan wel?

Ik vind kamperen eigenlijk de leukste manier van op vakantie gaan.. lekker je eigen spullen, tijd aan jezelf etc. Zit op dit moment in een appartement op gran canaria. Goed geregeld allemaal naar als ik dit 3 weken moest doen, zou ik denk ik met mijn hoofd tegen de muur bonken.

Het lijkt mij ook veel duurder.
 

Spierings

Forumguru
Maar wat wil de oudste dan wel?

Ik vind kamperen eigenlijk de leukste manier van op vakantie gaan.. lekker je eigen spullen, tijd aan jezelf etc. Zit op dit moment in een appartement op gran canaria. Goed geregeld allemaal naar als ik dit 3 weken moest doen, zou ik denk ik met mijn hoofd tegen de muur bonken.

Het lijkt mij ook veel duurder.
Toen ik nog met mijn ouders op vakantie ging had ik niks te willen, tot mijn 16e moest ik gewoon mee ;)

Vind zelf kamperen ook het leukste, echter geef ik momenteel de voorkeur aan een sta caravan op de camping.. Hou zelf meer van een iets grotere caravan echter ga ik voor die 2 a 3 weken per jaar geen grote wagen hiervoor rijden. Het verschil in kosten tussen de Fabia en superb die die ik had zijn zo groot dat deze bovendien het prijsverschil tussen een staanplaats en een hotel/sta caravan ruimschoots compenseert
 

EdZ

Donateur
Wat de oudste wel wil? De laatste jaren hebben we steeds huisjes geboekt. Voordeel is dat je je eigen badkamer en een echt bed hebt. Dat vond ik in een caravan wat minder. Ik denk dat 't hem daarin zit, al zegt ie van niet.

Voorlopig lukt het ieder jaar nog om relatief goedkope huisjes te vinden, zelfs in Oostenrijk. Ik hoef verder ook geen tropische zwembaden en zo. Alleen dat in 1 ruk veel kilometers maken vind ik niet zo leuk. Dan zou ik liever bij Koblenz de autobahn af gaan en langs de Rijn rijden. Dus wie weet toch ooit weer een caravan.
 
Bovenaan Onderaan