Trekken naar rechts

Hoi Allemaal,

De octaaf 1 combi van ons trekt naar echts. Inmiddels reeds 2x langs de garage geweest. Die kregenb er vandaag grijze haren van, want na elke proefrit lijkt het goed te zijn, maar na twee bochten, en hetzelfde traject weer terugrijden neigt de auto weer naar ..... rechts.
De eerste keer was het ook opgelost, maar na 700 km voelde ik weer wat.... Gelukkig, de verkopende garage heeft to nu toe enomr zijn best gedaan om de zaak in hte rechts spoor te krijgen en te houden, maar dat is nog niet gelukt.
crazy.gif

Ter extra info, er is geen zichtbare schade, er zijn geen stoepjes genomen, de banden zien er goed gebuikt uit, met ruim voldoende profiel.
De garag wil de auto als de klachten blijven bestaan electronisch uitlijnen.
Vraag 1, is het een bekend Skoda/VAG probleem dat auto's rechts blijven houden (en zo ja, hoe weten garagisten dat dan?).
Vraag 2, wie heeft er ervaring met electronisch uitlijnen?
Wat houdt dat precies in?

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter
 
Een bekent probleem. De mijne trekt naar links (het stuur zit ook aan de andere kant
wink.gif
), en met mijne, vele anderen. Irritant, maar schijnbaar niet te verhelpen.
 

Petter

Lid
Hoe erg is het naar rechts trekken, is het bij het loslaten van het stuur dat de auto direct rechtsaf gaat of gaat het heel geleidelijk, wanneer treed het op, bij (snel) optrekken of juist bij sterk afremmen, dit zijn ook factoren welke meespelen.
Electronisch uitlijnen wordt m.b.v. een uitlijnapparaat gedaan en hiermee worden de wielstanden van elk wiel onder de auto opgemeten m.b.v. lasers, dit word op een beeldscherm zichtbaar gemaakt en via dit zelfde beeldscherm kan men de wielstanden corrigeren door het verdraaien van stuurstangen e.d. onder de auto zelf.
Het kan zijn dat de auto dus ooit verkeerd is uitgelijnd, dit zou een vreemd slijtagebeeld op de banden op kunnen leveren zoals het sneller slijten van de binnen- of buitenzijde van de banden.
Ik mag aannemen dat men bij de garage de bandenspanning van alle banden gecontroleerd heeft, wat men nog zou kunnen proberen is de wielen aan de voorzijde van kant wisselen, dus lv naar rv en andersom, en dan kijken wat de auto doet.
Als dit niet helpt zou ik inderdaad adviseren om de auto te laten uitlijnen. Aan de achteras (starre as) heeft men niet veel te verstellen, maar aan de vooras kan men wel het e.e.a. verstellen waar de garage je meer over kan vertellen.
 
Het trekken naar rechts is bij alle snelheden aanwezig. Stuur loslaten, en het afwijken begint. Bij hoge snelheid gaat dat veel sneller.
Wat vreemd blijft is dat de auto al 2 keer hiervoor gerepareerd si, maar dat bij de laatste reparatie de monteur er zelf ook niet blij mee was. Het eerste stukje rijden op de snelweg gaat het goed, op de terugweg begint het weer (en dan is er maar 4/5 keer geremd, en zijn er 4/5 bochtjes genomen).
Bandne omwisselen weet ik niet, doe ik zelf op dit moment niet eventjes (al dat gereedscahp ligt in een DS), ik vraag mij af of je het daarmee oplost....
Dat zal wel een afspraak worden met een uitlijn specialist in de omgeving..

MVG, Peter
 

Okki

Donateur
Peter,

Ik heb er ook wel eens last van gehad, maar de laatste tijd niet meer. Let wel: het kan ook aan het wegdek liggen, vaak ligt dat een beetje naar rechts i.v.m. afwatering!

Pas ook op dat je niet teveel ergens op let, dan merk je ineens van alles. Laatst dacht ik ook dat een scholbreker niet goed was, of een remschijf niet goed, of uitlijning of een hobbel in de band o.i.d., de auto leek van voren te "stuiteren" Steeds dacht ik eraan en ging er meer op letten en het leek steeds erger te worden.

Na een paar dagen afleiding (ziekte) weer gaan rijden, er niet meer aan gedacht en voila.....het was ineens over!
 
Yep,
Daarom het geprobeerd op nageltjenieuwe snelweg, goede en slcechte binnenwegen, diverse soorten ondergrond. Echter, steeds hetzelfde resultaat.... rechtsaf.....
Aangezien ook de verkoper en de monteur het is opgevallen, zal er wel iets niet geheel in orde zijn...
volgende week maar eens kijken of uitlijnen verbetering kan brengen.

MVg, Peter
 

Petter

Lid
Het wisselen van de banden is kijken of het daar aan ligt, dus of het in de banden zit. Als de auto het dan blijft doen zul je inderdaad moeten gaan uitlijnen.
En inderdaad de nederlandse wegen hebben een zogeheten verkanting waardoor het wegdek ligtjes naar rechts helt, en ja een auto reageert hierop als men het stuur loslaat zal deze heeeeel langzaam naar rechts lopen.
 
Dat ie langzaam naar rechts zou gaan OK, maar de Felicia's hebben het nooit gehad.
Het is ook niet de bedoeling om kilometers met losse handen te rijden, maar ik vind als ik het stuur lolslaat, dat de auto dan wel het goede spoor moet volgen recht uit, en niet bijna haaks rechtsaf...

MVG, Peter
 
Bovenaan Onderaan