Sk_Hans
Forumguru
Deze vraag had ik al eerder geplaatst bij een ander topic, maar daar raakte het wat ondergesneeuwd onder andere reacties waardoor er geen antwoord kwam. Dus nog maar een poging.
Ik ben benieuwd wat tuning zou kunnen doen voor het maximale trekvermogen. Een caravan is echt niks voor mij en de aanhanger heb ik enkele jaren geleden weggedaan. Nu heb ik onder de nieuwe Kodiaq niet eens een trekhaak. Dus is het gewoon een vraagje uit interesse.
Met de Kodiaq mag ik officieel 1600kg trekken. Dat heeft te maken met de auto (gewicht, stijfheid etc) en het motorvermogen. Als ik nu de motor laat tunen van 125pk/200Nm naar 175pk/310Nm kan de auto een aanhanger natuurlijk veel makkelijker trekken. Zou je dan het maximale trekgewicht (volgens kenteken) ook aan kunnen laten passen?
Theoretisch zal het natuurlijk wel toenemen, maar waar zou het op uit komen? Een getunede 1.4Tsi motor komt ongeveer op het vermogen van een niet getunede 2.0 Tsi. Maar een 1.4 is wel zo'n 200kg lichter dan een 2.0 en heeft geen 4x4. Ik neem overigens aan dat daadwerkelijk aanpassen van waarden volgens kenteken ergens in de bureaucratie zou gaan stranden.
Ik ben benieuwd wat tuning zou kunnen doen voor het maximale trekvermogen. Een caravan is echt niks voor mij en de aanhanger heb ik enkele jaren geleden weggedaan. Nu heb ik onder de nieuwe Kodiaq niet eens een trekhaak. Dus is het gewoon een vraagje uit interesse.
Met de Kodiaq mag ik officieel 1600kg trekken. Dat heeft te maken met de auto (gewicht, stijfheid etc) en het motorvermogen. Als ik nu de motor laat tunen van 125pk/200Nm naar 175pk/310Nm kan de auto een aanhanger natuurlijk veel makkelijker trekken. Zou je dan het maximale trekgewicht (volgens kenteken) ook aan kunnen laten passen?
Theoretisch zal het natuurlijk wel toenemen, maar waar zou het op uit komen? Een getunede 1.4Tsi motor komt ongeveer op het vermogen van een niet getunede 2.0 Tsi. Maar een 1.4 is wel zo'n 200kg lichter dan een 2.0 en heeft geen 4x4. Ik neem overigens aan dat daadwerkelijk aanpassen van waarden volgens kenteken ergens in de bureaucratie zou gaan stranden.