Trekkracht na chiptuning

Hi,

Hopelijk is deze vraag niet eerder op deze manier geplaatst (anders werkt het zoeken niet goed ;)).
Ik heb mijn Octavia II 1.9 TDI 105PK een tijd geleden laten chippen.
Momenteel van 105PK naar 135/140PK gegaan.

Heeft deze aanpassing ook gevolgen voor de trekkracht?
Kenteken geef aan dat dit max 1400 is, maar das uiteraard op basis van fabriek af.

We overwegen een caravan aan te schaffen, maar die is max 1500, dus formeel 100 te veel.
Technisch kan de motor dit makkelijk aan (veel reviews gelezen), maar ik wil juridisch ook graag aan de juiste kant zitten.

Als de trekkracht na chippen ook meer zou zijn, is het raadzaam / mogelijk om een herkeuring uit te laten voeren zodat in het kenteken ook komt te staan dat de auto meer zou mogen trekken?

De huidige 2.0 TDI 140PK mag 2000KG (!!) trekken, vind ik ook mooi, maar net ff 200KG meer zou voldoende voor ons zijn.

Iemand waardevol advies / mening / tip(s) ?

Bij voorbaat dank!
 

chris01

Senior Member
vind ik een goeie vraag !
had er ook aan gedacht maar onze caravan is maar 770 kg met max belading 1050 kg.
denk dat het wel een hele toer gaat worden om dit te veranderen naar 1500.
maar hoe zwaar is de caravan ? als je deze niet zwaarder belaad dan 1400kg ?
 

Spierings

Forumguru
Volgens jou type goedkeuring mag jij 1400kg trekken.
Chiptuning veranderd daar niks aan.
Is denk ik ook niet te veranderen.

Die huidige 2.0 TDI 140 pk met 2000 kg is denk ik icm 4 wiel aandrijving?
 

Spierings

Forumguru
vind ik een goeie vraag !
had er ook aan gedacht maar onze caravan is maar 770 kg met max belading 1050 kg.
denk dat het wel een hele toer gaat worden om dit te veranderen naar 1500.
maar hoe zwaar is de caravan ? als je deze niet zwaarder belaad dan 1400kg ?
Kan je eerste stuk niet helemaal volgen.. Jij wilt je caravan zwaarder op kenteken?

Dit is mogelijk als je as zwaarder is uitgevoerd en hier dus al een goedkeuring voor is. Je ziet regelmatig dat ze de aslast omlaag zetten. Omhoog zetten zie je minder vaak. Maar komt wel voor..

Beladen tot maar 1400 is een optie maar als je caravan compleet is met airco mover etc. Is dat meestal niet haalbaar aangezien dat je dan meestal niks aan laadvermogen overhoud
 

Thokozanoah

Forumguru
Volgens mij is het een totaalplaatje van (trekhaak) constructie, massa van de auto, motorvermogen en remmen. Zal dus volgens mij niet gemakkelijk aan te passen zijn. Het heeft ook niet zozeer te maken met hoe zwaar een caravan beladen is, maar het gewicht op het kenteken van de caravan is bepalend.
 

Spierings

Forumguru
Gewicht op kenteken caravan is inderdaad bepalend, maar hierop staat het leeggewicht en maximum massa.

Als het leeggewicht lager is als jouw trekgewicht auto mag je hem trekken en beladen tot je trekgewicht van de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft de trekkracht van de motor er heel weinig mee te maken, zoals Thokozanoah al aangeeft is het een totaalplaatje en van alle punten is het punt waarop je het minste gewicht mag trekken bepalend.

Even op een rijtje, de bepalende punten:
- gewicht van de auto (max aanhangergewicht mag wettelijk een bepaalde verhouding hebben met het gewicht van de auto, om te voorkomen dat de auto niets te vertellen heeft, doordat ie te weinig gewicht in de weegschaal legt, om het met een extreem voorbeeld duidelijk te maken: hoe ver denk je dat een (normale) RC-auto komt met een caravan van 1000 kg, ook al heeft die RC-auto 1000 pk?)
- sterkte van de trekhaakconstructie (meestal niet het probleem)
- sterkte van de bevestiging van de trekhaak
- sterkte van de constructiedelen van de auto waar de trekhaak aan bevestigd is
- sterkte van de koppeling en de motor, maar volgens mij geeft alleen de autofabrikant hier de grenzen aan

Als alle constructiezaken sterk genoeg zijn volgens de norm, (en je kan dat aantonen) dan is het misschien te doen: dan moet je de auto zodanig laten herkeuren bij de RDW, waarbij de auto dan ook gewogen wordt. Doordat je zelf nooit zo uitgekookt te werk gaat als de autofabrikant, zal je auto zomaar 100 kg of meer zwaarder worden op kenteken. Dat betekent overigens ook dat je voor dat zwaardere gewicht motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie moet gaan betalen (WA-deel wordt duurder omdat de verzekeringen er van uit gaan dat een zwaardere auto meer schade veroorzaakt als er iets niet goed gaat).
 

Cordoba

Forumguru
Gewicht op kenteken caravan is inderdaad bepalend, maar hierop staat het leeggewicht en maximum massa.

Als het leeggewicht lager is als jouw trekgewicht auto mag je hem trekken en beladen tot je trekgewicht van de auto.


Die fout wordt vaak gemaakt, maar voor de wet is het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger bepalend, niet het feitelijke gewicht op het moment dat je 'm achter de auto hebt.
 

Kempes

Forumguru
Remmen, koeling, koppeling en versnellingsbak is allemaal niet op 1500kg berekend..er is een reden waarom deze auto 1400kg mag trekken en dat is niet alleen op de trekkracht van het blok bepaald. Denk als je dit op papier wil hebben je beter een 2 liter kan kopen lijkt mij
 

CDK

Forumguru
Zoals al gezegd heeft chippen daar geen invloed op. Indien je caravan max 1500kg mag wegen moet je deze laten terug keuren naar 1400kg, dat is slechts een formaliteit en is vrijwel altijd mogelijk.
 

Spierings

Forumguru
Die fout wordt vaak gemaakt, maar voor de wet is het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger bepalend, niet het feitelijke gewicht op het moment dat je 'm achter de auto hebt.
Is vaak allemaal tegenstrijdig en nauwelijks duidelijk beschreven op officiële sites
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad de oplossing van @Corné de Kluijver is precies omgekeerd aan je vraag, maar wel de manier om legaal met te kunnen rijden met de combinatie die je voor ogen hebt. Hou hierbij wel in de gaten, dat het een groot deel van de caravans overbeladen is als ze op vakantie gaan, en met terugkeuren ga je dus nog sneller in de fout.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
All,

Super bedankt voor alle info betreffende mijn vraag en zo snel trouwens.
Ik had zelf ook al lopen denken aan de mogelijke caravan te laten herkeuren naar 1400KG, dat is het gemakkelijkste en veiligste denk ik.

Ik begrijp dat het allemaal een combinatie is wat de trekkracht van een auto bepaald.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat als je bij bijna dezelfde uitvoering van een auto bekijkt, dat er toch in mijn optiek zo veel verschil in trekkracht kan zitten, vandaar mijn stille hoop bij herkeuring dat ik op papier net ff iets meer zou mogen trekken.

Via internet heb ik een aantal reviews gelezen van mensen die met deze combinatie auto/caravan zonder problemen de bergen in zijn getrokken. De vraag is dan wel wat er juridisch gaat gebeuren als er een ongeval plaats vindt.
Dat iets kan wil niet zeggen dat je het moet doen.
 
Bovenaan Onderaan