Trekt naar links bij gas na uitlijnen

milanseegers

Forumguru
Hallo allemaal,
5000km geleden heb ik alle rubbers in de ophanging laten vervangen.
Resultaat was dat de auto weer super strak stuurde. Helemaal top!

Na 8000km zag ik wat onregelmatige slijtage aan de banden.
Daarom besloten afgelopen vrijdag de wagen uit te laten lijnen door een gerenommeerd bedrijf.

Na het uitlijnen, keurig rapportje niets aan de hand, de auto reed prima; totdat ik op de snelweg kwam.
Het volgende probleem trad op: bij gas geven trekt de auto naar links, bij remmen 'zakt' hij terug naar rechts.
Zeer onrustig! Dit had ik de 8000km na de nieuwe rubbers nog niet meegemaakt..

Hierop concludeer ik dat het met het uitlijnen te maken moet hebben.
Ik heb vanochtend de auto terug gebracht naar de betreffende uitlijn/banden-boer met de vraag het vandaag op te lossen.

Vreemd probleem, wellicht hebben jullie hier ervaringen mee? Zodat ik voorbereid in gesprek kan met de uitlijner...

Groet, Milan
 

CDK

Forumguru
of het komt doordat je niet direct hebt uitgelijnd na het vervangen van de rubbers...., de raar afgesleten banden kunnen ook vreemd rijgedrag geven, ik zou beginnen om nogmaals de uitlijning te checken en anders zal je toch echt nieuwe bandjes moeten gaan bestellen :jaja:
 

milanseegers

Forumguru
Hoi Corné, goeie! Maar ik heb de achterbanden voorop gemonteerd (deze zijn met 7mm profiel door nog hartstikke nieuw - ook ±7500km).
Haalde niets uit. Dit heb ik ook doorgegeven aan de bandenboer.
 

Antera

Donateur
banden eens van voor naar achteren wisselen en dan nog eens kijken of van links naar rechts. Als het dan nog blijft is er iets met de uitlijning al lijkt me dat vreemd omdat er alleen maar sporing gesteld kan worden mits je een uitlijner hebt die verder gaat en de moeite neemt om subframe enz los te maken en te verschuiven
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt toch echt op een beetje "werking" in een van de twee triangels (draagarmen), bij het zwaar belasten (veel gas geven) neigt eentje naar voren te willen en bij remmen naar achter te bewegen. Dan krijg je zulk rijgedrag.
Ik neem tenminste aan dat de veerschotellagers boven aan de veerpoot nog in orde zijn......
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb een tijd geleden ook problemen gehad met het uitlijnen, na het vervangen van de draagarmrubbers. De auto werd tot 3,4 keer toe beroerd uitgelijnd (door een Audi dealer hier in Amsterdam waar (destijds S-Point, nu A-Point geheten) het uitlijnen aan uitbesteedde) Men had eindeloos de wielen gewisseld, zo van: 'meer kunnen we niet doen' en 'de banden zijn waarschijnlijk verkeerd ingesleten'. Ik kon dit verhaal ontkrachten door het setje wintervelgen dat ik had liggen eronder te schroeven, en exact hetzelfde probleem te ervaren.

Ik werd naar huis gestuurd met de leer-er-maar-mee-leven boodschap.

Achteraf bleek dat de betreffende uitlijner simpelweg beroerd werk had geleverd. Dat werd duidelijk nadat ik naar een andere uitlijner gegaan was. Uit het rapport bleek dat de wielvlucht niet goed stond (auto stuurde licht naar rechts, ongeacht gas geven of remmen) Moet ik er wel bij zeggen dat m'n stuur eerste keer nog scheef stond (de andere kant op :facepalm:) maar ik mocht meteen nog een keer voor een poging en ik mocht zelf in de auto zitten om het stuur naar mijn zin te centreren (goed stil zitten en stuur goed vast houden)

Laat je niet afpoeieren met boodschappen als je banden zijn verkeerd ingesleten (no offense @Corne de Kluijver ) je auto moet gewoon netjes rechtuit kunnen rijden hoor!

In Haarlem schijnt een goed adres te zitten, heb ik me laten vertellen. Ik dacht dat dat Habé was. Misschien kan @Yuxel dat bevestigen of aanvullen....?

Hier in Amsterdam ben ik bij Brouwer banden in Noord geweest. Als ik het zo zie, hebben zowel Habé als Brouwer dezelfde uitlijn apparatuur. Echter je lot is natuurlijk wel in handen van de techniekers die de apparatuur bedienen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Net als Ronnie heb ik het idee dat er ergens speling in zit, en dat dat je echte probleem is. Bij het uitlijnen staat de auto stil, maar bij gasgeven/afremmen komen er ook krachten in voorwaartse/achterwaartse richting op te staan.

@milanseegers Misschien is het goed om even 'alle' vervangen rubbers met naam te noemen, (misschien zit er ergens nog een rubber waar je niet van weet) en te checken of de vervangen rubbers nog goed zitten. Het gebeurt een enkele keer vaker dat rubbers niet helemaal goed geplaatst zijn, en dat na verloop van tijd bijvoorbeeld draagarmrubbers verschuiven.

Edit: ik lees de reactie van Ronnie nog eens na, en dat brengt me op een andere mogelijkheid: zitten de veerschotels goed vast? (misschien losgeweest bij vervangen rubbers?)
 

Spierings

Forumguru
Zoals eerder aangegeven, denk ik ook dat het in de ophanging zit. Bij een verkeerde uitlijning heeft hij eigenlijk altijd de neiging om een kant op te trekken.

Als hij bij optrekken de ene kant op gaat en bij remmen de andere kant op is het vaar het bewegen van de rubbers..
Zijn je rubbers goed geplaatst?

Het is alleen vreemd dat hij het na het uitlijnen doet, meest logische reactie is om hem dan nogmaals te controleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan