Trillen bij optrekken/ trillen bij gas geven op snelweg na90km/h

Beste lezers,

Volgende probleem met mijn Skoda Fabia combi 2002. Betreft een 1.4mpi 8v. AZF motor.

1.Auto trilt bij optrekken.(bokkend)
Dit is het meeste te merken als je langzaam de koppeling laat opkomen (met of zonder gas)

Maar als ik optrek met 2000rpm of hoger dan is die trilling niet waarneembaar. Koude of warme motor geen verschil.

Geen verbruik en/of lekkages olie/koelvloestof alles droog aan onderzijde.

Ter info :

Bij een koude start een soort zoemend piepend geluid te horen die ophoudt als ik de koppeling intrap.

Rijden doet ie prima tot ik bij de 90km/h kom voel ik een trilling komenen dat houdt aan. Hoe meer gas hoe meer de auto trilt. Bij constante snelheid worden de trilling minder.

Gooi ik hem in zijn vrij, geen trillingen.
Ook niet aan het stuur.

Volgens monteur koppelingprobleem.
Wie kan mij verder helpen.

Hallo Woutr

Dat lijkt me sterk aangezien ik hem met 100km/h in zijn vrij gooi en rolt zonder enige trilling. Dit ook bij gas loslaten.
hoe dieper ik hem intrap hoe sterker de trillingen worden en dit geldt alleen als je 90km/h of harder rijdt.

Zou het niet de koppeling zelf kunnen zijn??? aangezien dat het schokt bij optrekken. Of het vliegwiel ?? Met meer dan 2000rpm optrekken geen schokken bij optrekken.

Miko23000

Nieuw lid
Simon 77 ik heb dit probleem ook en heb de onderkant even bekeken er zit een slinger in de aandrijfas bij mij aan de rechterkant dus heeft met aandrijving te maken

Miko23000

Nieuw lid
Ik heb het vanaf begin dat ik de auto start helemaal geen trillingen maar hoe dieper ik in zn versnelling het gaspedaal in trap hoe erger het wordt.

Precies..
Dat zou ik dan nog eens goed moeten bekijken.

Aandrijfas wielzijde? Of wat is er bij jou precies aangedaan?
Probleem verholpen?

Miko23000

Nieuw lid
Probleem is er nog steeds het is de rechter aandrijfas die moet compleet vervangen worden maar ik zet er een tweedehandse uit een originele skoda fabia 1.4 mpi onder geen nieuwe en mijn probleem is trillen in t gaspedaal en hoe meer in indruk hoe meer druk er op de wielen kom dus hoe harder de aandrijfassen gaan werken dus hoe harder de trillingen voelbaar

Miko23000

Nieuw lid
Ik heb 1,5 maand trillen met gasgeven gehad en heb me laten vertellen dat de distributie ketting van tijd af is en daarom me blok af en toe bokt en met rijden gas geeft en met de motorkap open een geluid maakt dat niet hoort dinsdag naar de garage me distributie ketting laten vervangen en op tijd zetten en inclusief nieuwe olie en een nieuwe pakking tussen me blok en de carterpan en dan moet alles weg zijn

Cordoba

Forumguru
Ik had ook wat last van trillingen bij het optrekken, en vervangen van een homokineet heeft het probleem verholpen, dus ik gok toch op de homokineet.

Miko23000

Nieuw lid
Hoe kan je dat controleren dan dan moet zeker de hoes eraf en als hij goed is weer nieuw vet erin doen en dicht maken?

Hopelijk is het dan opgelost Miko23000.
Geef ons een update na dinsdag.

Is droog gelopen. Volgens onderhoudshistorie is deze nooit vervangen. Rechtsbinnen wel.

Hoorde afgelopen week ook al een 'klak' bij indraaien.

En het is relatief goedkoper te repareren, dan dit probleem in het koppelingsggedeelte te zoeken. Ik heb ook nog trillen schudden bij opkomen koppeling, vandaar.
Komt allemaal wel bij elkaar dat grotendeels wordt veroorzaakt door bakzijde homokineet.

Miko23000

Nieuw lid
Ik zal jullie na dinsdag een update en een filmpje geven hoe de motor dan loopt en hoe het trillen is verdwenen als het verdwenen is hahaha er zijn zoveel dingen met een auto om gek van te worden

Antera

Donateur
Klinkt raar maar verleg je wielen eens van voor naar achteren. Als er in een band een karkas iets niet lekker zit kan dit veroorzaakt worden.

trillingen vanaf een bepaalde snelheid zijn vaak af te leiden aan de niet recht lopende banden of kromme velgen of geen goede balans. Trillingen van een koppeling enz zou bij een zelfde toerental ook in lagere versnellingen en snelheden moeten voorkomen normaal gezien. Een komokineet kan wel de oorzaak hebben maar dan is deze versleten en moet deze vervangen worden. Welke daarvan de oorzaak is is dan ook erg lastig vast te leggen maar veelal de buitenste die sneller versleten zijn.

Miko23000

Nieuw lid
Is allang gedaan helpt niks ligt echt aan de distributie die van tijd af is want de motor bokt af en toe ook even

Aandrijfas vervangen. Bestuurderszijde. Lag aan de homokineet bakzijde.

Trilling na 90km/h is dus helemaal verdwenen. Geen enkele trilling te merken tijdens snelheid.
Dus probleem opgelost.

Trilling bij opkomen koppeling is er nog wel (iets minder) dus dat moeten we verder uitzoeken in koppelingsgedeelte.

Bovenaan Onderaan