trillen bij remmen

Remco28

Actief lid
Hoi iedereen,sinds kort heb ik een beetje last van een trillend stuur bij het remmen.
Dit voel ik het beste als ik afrem vanaf ong.60 tot 45 km/h.
Vooral als je lichtjes remt voel ik dit,heb ik last van kromme remschijven?
Ik heb nog garantie,maar vraag me toch af:nieuwe of de oude aflaten draaien?
Kan de dealer dit makkelijk controleren of je remschijven krom zijn?
Alvast bedankt.
 

Remco28

Actief lid
Trouwens als het idd dynamische onbalans is(weet niet precies wat het is),moet je dit dan ook niet hebben onder het rijden?
Dus ook als je niet remt?
 
Toch niet perse, want bij mijn vorige wagen had ik ook vaak alleen last van een trillend stuur als ik gas gaf bijn 110 a 120km/u. Bij continu snelheid niet. Dus bij remmen zal dat ook zo zijn, al klinkt dit geval als kromme remschijven. Te voorkomen door niet na een lange remweg met de voet op de rem te blijven bij een stoplicht.
 

Remco28

Actief lid
Is toch raar,bij al mijn vorige auto's had ik er geen last van?
De remschijven staan toch evt. niet als zwak binnen de vaggroep?
Ze zeggen toch ook dat je na 1x de schijven heb laten afdraaien,het niet meer terug kan komen?
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Remco28</font><hr />
Trouwens als het idd dynamische onbalans is(weet niet precies wat het is), moet je dit dan ook niet hebben onder het rijden? Dus ook als je niet remt?

[/ QUOTE ]

Dynamische onbalans is afhankelijk van de krachten die op het wiel uitgeoefend worden. Ook snelheid is van invloed. Het wiel gaat bij bepaalde snelheden en bij bepaalde krachten slingeren. Je hoeft het dus niet altijd te voelen /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif.

Normaal wordt een wiel op een proefbank gebalanceerd en dat is in de meeste gevallen voldoende. Bij problemen met trillingen kan de onbalans ook aan de auto gemeten worden. Wel eerst even controleren of de remschijf krom is. Kromme schijven kun je krijgen als na een remactie je voet op de rem houdt. De remschijf koelt dan ongelijkmatig af en trekt krom /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif.
 

blacktdi

Actief lid
Ga er maar vanuit dat de remschijven krom zijn. Typisch iets wat naar voren komt als je zachtjes remt.
 

Remco28

Actief lid
Er moeten idd nieuwe schijven op.
Kosten 269 euro met montage.
Boven de 10.000km geen garantie meer of coulance.
Wel typisch,ik heb dit bij geen enkele auto gehad.
Hebben jullie er weleens last van gehad.
 

SkodaMan

Actief lid
Automaatrijders hebben hier nog wel eens last omdat zo'n auto "kruipt". Ze houden vaak de voet op de rem na een forse rem-actie. Door de voet op de rem te houden koelt de schijf ongelijkmatig af en trekt krom.

Remedie: Hou een paar meter ruimte op je voorganger en laat dan om de paar seconden de auto een paar decimeter kruipen.

Voor manual shifters geldt eigenlijk hetzelfde als ze de voet om de rem houden na een rem-actie.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb er weleens last van gehad maar bij een (toen) 10 jaar oude Ford Sierra.
Het wordt volgens mij veroorzaakt door mensen die hard remmen en vervolgens de rem vasthouden. Dan schijnen de remschijven krom te trekken waarna ze gaan trillen bij het remmen. Ook water op gloeiend hete remschijven schijnt niet al te best te zijn.
Dit alles van horen zeggen uiteraard. Ben geen monteur.
/forum/images/graemlins/473.gif
 
Ja, ik heb het ook gehad op mijn Leon...
Kromme schijven krijg je na een noodstopje of gewoon langdurig remmen waardoor je schijven heet worden. Alleen heet worden is niet heel erg: wel erg slecht is als je je remmen vasthoud als ze warm zijn. Ik gebruik om die reden nu ALTIJD de handrem (indien rem nodig) bij een verkeerslicht o.i.d. i.p.v. de voetrem. Dan kunnen de schijven lekker afkoelen: tssssss...
 

Remco28

Actief lid
Water op hete schijven voorkom je toch niet altijd?als je nou in de regen rijdt dan?
Naar mijn idee rem ik nooit hard of lang,niet anders zoals bij mijn andere auto's.
Gewoon typisch dat ik er nu wel last van hebt,ik vraag me af of er geen andere oorzaak is.
Kan het ook niet de wielnaaf wezen?
 

Deje

Lid
Toevallig???? staat er in de auto en motor techniek een aardig stukje over trillende remmen. /forum/images/graemlins/regels.gif
 

Remco28

Actief lid
Ik heb de thread gelezen,ik wist niet dat er meer mensen waren met hetzelfde probleem.
Ik ervaar het ook als een soort hobbeltjes op je remschijf,remt niet gelijkmatig af zeg maar.
Als dit al eerder bekend is,dan is dit gewoon een garantiekwestie toch?
 

Remco28

Actief lid
Ik ben iets te weten gekomen via de bovag-voorwaarden:
Kromme remschijven vallen niet onder de garantie door slijtage of als de verkoper c.q monteur aannemelijk kan maken dat er ondeugdelijk met een auto is gereden.
In andere gevallen gewoon garantie.
Op de skoda-prikbord praat ik weleens met een zekere vw-monteur,volgens hem is bij vw ook de garantie van 2 jaar op de remschijven.
Hij heeft zelfs schijven vervangen die krom waren en meer kilometers hadden gereden dan mijn auto.
Dus ik begin steeds meer te twijfelen of mijn dealer wel gelijk heeft,want ik verder niks over terug vinden dat de garantie geldt tot 10000 km,wat ik toch raar zou vinden.
Volgens mij kunnen ze het toch zo zien of het aan je rijstijl ligt of anders een fabricagefout is?
 

sunnyboy

Senior Member
Echt niet normaal zeg.
Normaal rij ik 130.000 met een setje.
Ben benieuwd hoe ze het bij mijn SKODA uithouden.
 
Bovenaan Onderaan