Trillen / brommen / rammelen - koppeling?

MRNX

Forumguru
Dag beste mensen,

enige tijd geleden al hier wat vragen gesteld over een mogelijk probleem met de koppeling van mijn O2 FL. In een hogere versnelling gas geven leidde tot een oplopen van de toeren, zonder dat de auto 'meereageerde'. Volgens jullie een probleem met de koppeling en daar was VAGtechniek het mee eens. Tevens merk ik dat de koppeling wel erg laat aangrijpt, dus volgens mij zit daar inderdaad wel een probleem. Wat rondgebeld en gemaild over de beste prijs en in heb voor aanstaande woensdag dan ook een afspraak gemaakt voor de vervanging van de koppelingskit icm het 2M vliegwiel. Tegelijkertijd wat firmware en kaartupdates en enkele VAGcom aanpassingen laten inplannen.

Nu merk ik de laatste paar dagen wat anders. Bij het rijden op de snelweg, 120 k/u voel ik een onregelmatigheid aankomen, die uiteindelijk eindigt in fors brommen, trillen (weet niet precies de juiste benaming). In ieder geval is dit voor mij een teken om bij een afrit van de snelweg af te gaan. Op dat moment, dus als de snelheid er wat uitgaat, houdt het probleem ook op. Vervolgens is er weer niets aan de hand. Kan een dag goedgaan of enkele uren, probleem komt echter terug en lijkt wat sneller te komen nu.

Is dit samenhangend met het koppelingsprobleem? Is dit dan ook weg na vervanging van de koppeling en het vliegwiel, of is er iets anders aan de hand?

Graag jullie kennis!

bvd Marnix
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst Marnix, als je denkt dat er mogelijk een verband is met de (pas) vervangen koppeling of vliegwiel, neem contact op met Vagtechniek. Als je vanavond een mailtje stuurt heb je vrijwel zeker morgen een antwoord, en heel misschien vanavond al. Uit de beschrijving kan ik in elk geval onmogelijk een waarschijnlijke oorzaak destilleren, alleen wat gokken. (heb je verschil in geluid als je naar links of naar rechts stuurt? mogelijk een wiellager als oorzaak, andere optie kijk zoek eens op 'gecupte banden'.)

Vagtechniek gaat zeer netjes om als er bij een reparatie/onderhoud door hun iets niet goed gaat, dus als daar iets fout is gegaan zullen ze dat ook netjes voor je oplossen (ik spreek uit ervaring, en er zijn meer mensen met vergelijkbare ervaringen bij Vagtechniek)

Edit: ik zie nu dat de reparatie nog niet gebeurd is, ik zou zeggen meld het in elk geval bij Vagtechniek, rij tot woensdag even zo min mogelijk met de auto, en behandel 'm voorzichtig, zodat je in elk geval op eigen kracht Nuenen haalt.
 

MRNX

Forumguru
Dank je voor je snelle reactie. Ik moet nog naar VAGtechniek gaan, er is nog niets vervangen. Lijkt me dat een lager of banden altijd een probleem geven, en niet wisselend. Overigens gisteren de zomerbanden weer gemonteerd, geen verschil met de winterbanden.
 

Zwapp

Forumguru
Wat gebeurd er als je tijdens het trillen de koppeling in trapt? Mocht de trilling dan weg zijn kun je er wel van uitgaan dat je koppeling echt goed op is!
 

Cordoba

Forumguru
Een wiellager dat begint met problemen geven doet dit soms alleen op hogere snelheid, vandaar mijn gokje. Ook gecupte banden zijn zeker in het beginstadium niet bij iedere snelheid merkbaar, maar als je bij zomer en winterbanden hetzelfde effect hebt, zal dat het zeker niet zijn.
 

MRNX

Forumguru
@Zwapp dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar lost het niet op. (Al heb ik de indruk dat dat eerst wel zo was). Langzamer rijden wel. Hoef soms maar terug te gaan van 120 naar 90 en dan voel ik dat het minder wordt en weggaat..... zojuist meer dan 100 kilometer aan een stuk gereden, één keer last gehad.
 

Zwapp

Forumguru
@mkprs dus het trillen komt niet van de koppeling... voel je het trillen in je stuur of heb je het idee dat het motorblok staat tr schudden?
 

MRNX

Forumguru
@Zwapp dat vind ik moeilijk om aan te geven. Toch denk ik dat het niet de motor is, maar eerder inderdaad de wielen / ophanging. Gisteren was het een keer heel erg, een andere keer minder. In ieder geval onder controle te krijgen door even de snelheid eruit te halen.
 

mikestar

Nieuw lid
volgens mij typisch tekens van een versleten koppeling en 2m vliegwiel dat zich "aan het geven" is.
(herken ze maar al te goed van mijn wagen maar is wel DSG bij mij)
 

MRNX

Forumguru
Middagje vagtechniek achter de rug. Diagnose werd snel gesteld, eerst met proefrit, later bevestigd op de brug. Het genoemde geluid kwam van een wiellager.

Lager werd vervangen, evenals de koppeling en vliegwiel (daar ging ik voor), nieuwe firmware en kaart update, enkele vagcom aanpassingen.

Erg tevreden, natuurlijk best forse uitgave, maar zeker waard. Auto rijdt als nooit tevoren!
 
Bovenaan Onderaan