trillen en geluid bij schakelen DSG

fluitketel

Nieuw lid
Goedemorgen,

Mijn 2018 superb combi 1.6tdi DSG bak (7-traps) met 180.000km maakt af en toe, niet altijd, een soort zoemend/schurend geluid. Het zit zegmaar op het laatste stuk van het doorschakelmoment. Het is ook niet altijd in dezelfde versnelling, maar vaker in de hoge versnellingen dan in de lage versnellingen. Het klinkt ook vrij zacht.
Daarnaast trilt/schokt de auto vaak als ik optrek vanuit stilstand. Vergelijk het een beetje alsof je over ribbelig/niet egaal asfalt rijdt.
Hij doet dit ook als de auto langzaam rijdt in 1e of 2e versnelling en ik vervolgens accelereer. Bijvoorbeeld als je afremt voor rood stoplicht die plots op groen springt en je dus gas geeft. Trilt/schokt de motor/versnellingsbak en lijkt alsof hij wat inhoudt. Ook niet altijd, maar soms. En het komt wel steeds vaker voor.

De garage heb ik al een paar keer laten meerijden, maar elke keer als zij er naast zitten vertoont de auto deze dingen dus niet.

Herkent iemand dit? en zou iemand weten wat dit mogelijk zou kunnen zijn?
Ik wil dus voorkomen dat ik doorrijd met iets wat oplosbaar is.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Adaptie waarde van de koppeling(en) al eens uit laten lezen, dat geeft je een beeld hoe het staat met de slijtage.

Slider

Forumguru
Lastig advies geven ook zonder voorstel rondje in de Meet & Greet en de auto geschiedenis.
Heb je de auto bv al lang en is het langzaam gekomen of net de auto gekocht? Dan zou je terug kunnen naar de garage voor het laten uitlezen/garantie.

fluitketel

Nieuw lid
ik rijd de auto sinds 2021, nu zo'n 80k kilometer gereden zonder problemen. Deze punten zijn aan het licht gekomen in de laatste 2-3 maanden.

Bovenaan Onderaan