Trillen van Xenon-lampen ???

RS-ke

Lid
Heeft iemand dit ook dat zijn Xenon-lampen trillen bij het rijden op beton-baan bij de wissels?

Heb ook een beetje condens in de linker-lamp. Zal dit vanzelf weggaan, gezien het een nieuwe wagen betreft?

Rallye

Forumguru
Wat bedoel je precies met trillen? Bij een korte hobbel, zoals de randen van een betonbaan, zou je enige beweging van de lampen kunnen zien: de hoogte van de lampen wordt aangepast aan allerlei hobbels en bij een korte hobbel kun je goed zien dat hij een fractie later bijstelt. De hobbel is dan al voorbij.

RS-ke

Lid
Het is bij de randen van een betonbaan.
Ik vond het eigenaardig, is net alsof de lampen los zitten, bij de Sharan van vader (ook xenon) is dit niet.
Is de automatische afstelling van de Xenons bij de O2 dan zo gevoelig?

joergarms

Senior Member
Het trillende beeld is normaal volgens mij.
Dooordat je zoveel licht op het wegdek projecteert valt elke oneffenheid ook eerder op.
De trilling die dus in de koplamp ontstaat door de richels, worden ook in het lichtbeeld op de weg geprojecteerd.
De ene auto zal er gevoeliger voor zijn dat de ander.
Condens in de koplampen kan geen kwaad, het is min of meer een open systeem waar de buitenlucht dus gewoon in kan.
Het mag natuurlijk niet teveel worden, als er echt druppels op de lens en projector komen lijkt het meer op een echte lekkage, hou dat even in de gaten.

Het is bij de randen van een betonbaan.
Ik vond het eigenaardig, is net alsof de lampen los zitten, bij de Sharan van vader (ook xenon) is dit niet.
Is de automatische afstelling van de Xenons bij de O2 dan zo gevoelig?

Ik heb dat ook, maar volgens mij ligt dat aan de lamp/schijn en niet dat de lamp echt flikkert.
Tenminste daar ga ik voor het gemak maar effe van uit.
Als ze wel flikkeren dan zijn ze eerder kapot en worden ze gewoon onder garantie vervangen, ze moeten +/- 500.000 km meegaan (uitgaande van 50km/h)

RS-ke

Lid
Condens is verdwenen,
vandaag ga ik naar de opening van de nieuwe showroom van mijn dealer (De Smet, Ninove)
Daar vraag ik toch info over de trillende koplampen.
Ik heb het idee dat de lamp toch op één of andere manier loszit of loshangt.
Het is alsof er een slecht contact is, echt eigenaardig.
Laat het morgen wel weten wat ze ervan vinden in de garage.

Het trillen is heel normaal. In verband met de automatische hoogteverstelling zitten de lampen inderdaad 'los' draaibaar opgesteld, waarbij de draaibeweging gedemd wordt. Als je hard genoeg met de auto rammelt ( vooral op die hele goede betonwegen in Noord Brabant en België ) zal het dempend mechanisme niet genoeg zijn.
Als je naar tegemoetkomende auto's met zelfstellend xenon kijkt, zal je zien dat die koplampen wat lijken te flikkeren, wat inderdaad komt door de scherpe afbakening van het (wettelijk verplichte) lichtpatroon.

RS-ke

Lid
Heb met een Octavia Scout testwagen gereden en deze vertoonde net hetzelfde: op kassei (kinderkopjes) trillingen in de verlichting. Dit zal dus wel normaal zijn, maar het is toch even wennen.

Bovenaan Onderaan