Trillend remmen na vervanging wiellager

In februari is het wiellager rechtsvoor vervangen ivm een piepend geluid.
Sindsdien heb ik last van een trilling tijdens het remmen. Dit is vooral bij wat hogere snelheden, vanaf 50 km/u. En het lijkt iets minder te worden als ik hard doorrem.

Ik heb tijdens de onderhoudsbeurt de garage al laten kijken naar de remmen, maar ze konden niks afwijkends vinden. Schoonmaken van de blokken en schijven heeft niet geholpen.
Ook de recente wissel naar winterbanden heeft niks veranderd. Bovendien heb ik toen nog eens van alles nagekeken en nagevoeld, maar niks gevonden dat los zat. De schijven zagen er ook nog mooi uit en ik voelde er niks aan met m'n nagel.

Naar mijn gevoel komt de trilling vooral rechtsvoor vandaan, waar ook het lager vervangen is.
Mijn eigen idee zou wisselen van schijven + blokken van de voorremmen zijn, maar aangezien alles er nog OK uit ziet weet ik niet of dat het gaat oplossen.
Hebben jullie misschien nog een goed idee wat ik kan laten controleren?
 

PizzaPieter

Donateur
Trillen tijdens remmen lijkt een mogelijke oorzaak te hebben in kromme schijven. Kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door tijdens het stilstaan bij stoplichten de rem ingedrukt te houden, waardoor het metaal ongelijk afgekoeld (koelt minder hard waar blokken de schijven raken).
Of een schijf 'scheef' gemonteerd kan worden weet ik niet, of dat ie krom kan worden als ie gevallen is.

Een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
 

Antera

Donateur
Probleem zit in je remschijf, kans is dat met kapot lager de remschijf wat krom is geraakt om die is gaan bewegen. Maar trillen komt over het algemeen niet van een wiellager
 
Ok, vrij duidelijke reacties. Dan ga ik wel voor vervanging van schijf en blokken. Is het dan verstandig om beide voorwielen te doen of kan ik ook met rechts beginnen en kijken of dat het oplost?
 

Antera

Donateur
Remblokken kan je niet per kant krijgen .

Je moet ook altijd links en rechts doen dan is dat hetzelfde ook kwa remkracht enz
 

andrehj

Forumguru
@wouterbaake: Paar mogelijkheden die zou in me opkomen:
1. Remschijf zat vastgeroest op de naaf, en is er met geweld afgeslagen. Daardoor is de remschijf krom geraakt.
2. Er is niet schoon gewerkt, en er zit nu vuil achter de remschijf waardoor deze er ietsje scheef op zit.
3. De flens van het wiellager zit niet haaks op de naaf. (Niet bijzonder waarschijnlijk, maar je weet niet wat er mee is gebeurd).

Met een meetklokje op de schijf of de flens van het wiellager kun je eenvoudig controleren of de remschijf of de naaf "runout" heeft.
In alle gevallen moet je terug naar degene die het lager heeft gemonteerd.
 
Bovenaan Onderaan