Trillend stuur

Flits

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Als ik met een snelheid boven de 70 km/ph rijdt en moet remmen begint
het stuur flink te trillen. remmen doet ie wel goed.
In de bebouwde kom heb ik er echter geen last van.
Verder rijdt de Fabia 1.4 ook goed.
Er zitten 4 nieuwe banden onder misschien heeft het er iets mee te maken?

Graag jullie mening.
 

Xandra

Lid
Zo te merken heeft het niets te maken met balanceren. Dan moet de auto ook trillen zonder te remmen. Als er onlangs nieuwe banden zijn gemonteerd moet dat wel in orde zijn. Denk eerder aan kromme schijven of verkeerde aanhaalmoment van de wielbouten. Zou dit nog eens laten checken bij de garage.
 

Cordoba

Forumguru
Banden/wielen zijn onwaarschijnlijk als oorzaak: dan zou het probleem niet alleen bij het remmen optreden, maar ook bij normaal rijden.

Er zijn volgens mij een paar logische mogelijkheden:
- je hebt een slecht wegcontact, bijvoorbeeld door een probleem met een schokbreker.
- of je remmen zijn niet helemaal wat ze moeten zijn, dat kan een kromme remschijf zijn, of blokken die bijna op zijn, noem maar op.

Heb je het verschijnsel op verschillende wegen geconstateerd, of gebeurt het steeds op eenzelfde weg met vergelijkbare snelheid. Als je bijvoorbeeld op de snelweg voor knooppunt of een afrit afremt van bijvoorbeeld 110 naar 80 km/u heb je het verschijnsel dan ook?


Ga overigens niet te snel uit dat het bij nieuwe banden/opnieuw balanceren goed is: ik heb al eens meegemaakt dat het balanceerapparaat van de bandenboer niet goed was, en dat daar dus de oorzaak lag.
 

Flits

Nieuw lid
De kromme remschijf lijkt me het meest waarschijnlijk omdat het eigenlijk constant gebeurd als ik met voldoende snelheid afrem.
Kan dit kwaad als je er mee verder rijdt? of is dit hoogstens vervelend.
 
een kromme remschijf is in 1ste instantie gewoon vervelend. daarnaast krijg je verkeerde slijtage waardoor je remblok in no time weg kan zijn.
hopelijk zit je remschijf nog binnen de tolerantie. als hij nl te dun is kan dit ook nog een leuk effect geven.
kromme remschijven kun je onder andere krijgen door met erg hete remschijven door plassen te rijden en door de handrem erop te zetten als ze erg heet zijn.
gewoon even goed na laten kijken want het kan ook nog een loszittende stabilisatorstang of kapotte fusee kogel zijn. bij het remmen komt daar meer kracht op
rens
 

Flits

Nieuw lid
Bedankt v/d info.

Ik ga eerst alles eens laten balanceren en uitlijnen .
Mocht dit niks helpen dan check ik even verder.
Ik wuil toch wat dingen gaan uitsluiten.

Thanx
 
kromme remschijven kun je onder andere krijgen door met erg hete remschijven door plassen te rijden en door de handrem erop te zetten als ze erg heet zijn.

Handrem zit bijna altijd op de achterwielen.
De meest voorkomende oorzaak is, na flink geremd te hebben, bijv bij een verkeerslicht, het rempedaal ingetrapt houden zodat de remblokken op die plaats een snellere afkoeling geeft op de schijven.
 

Cordoba

Forumguru
Handrem zit bijna altijd op de achterwielen.
De meest voorkomende oorzaak is, na flink geremd te hebben, bijv bij een verkeerslicht, het rempedaal ingetrapt houden zodat de remblokken op die plaats een snellere afkoeling geeft op de schijven.

Dus bijna alle automaten hebben kromme remschijven?
 

darkprojectx

Forumguru
de nr1 oorzaak van kromme remschijven is................ de wasstraat/washok.

je rijdt er naar toe, remmen lekker warm,
daar de koude straal erop en voila, zo krom als een hoepel. Hierdoor kunnen ze zelfs breken :1884:
ook de "fun rijders" die het leuk vinden door diepe plassen te rijden kunnen hun portemonee trekken.
 
Bovenaan Onderaan