Trillende koppeling

Ik heb al een tijdje het probleem dat wanneer ik 's morgens wegrijdt of auto paar uur stil gestaan heeft, de koppeling trilt wanneer ik pedaal laat opkomen, dus het moment dat ie aangrijpt. Na een paar minuten is het nagenoeg weg. Iemand een idee ? Ik heb nog garantie op auto en ben er al mee terug geweest maar ze zeggen dit is normaal bij deze auto's maar dat lijkt me niet, in begin had ik het niet. Auto is van 2007 en heeft 142.000km gelopen en heb deze met 1jaar garantie gekocht die in mei afloopt.
 
Oh dat is minder, bedankt voor je reactie. Heeft deze dan een 2massa vliegwiel zoals de tdi ? Ik heb de 1.6 benzine namelijk.
 

Joske

Forumguru
is vooral gekende kwaal van de 1.9TDI's niet?

welke blok ligt er bij jou in?

voor de laatstgenoemde blokjes bestaat er een modificatie voor, een vast vliegwiel ipv het 2-massa vliegwiel (welke pokkeduur is voor te vervangen..)
 

Joske

Forumguru
is niet zo raar zou ik denken..

behalve je motor worden de koppelingsplaten ook warmer waardoor de speling tussen de platen minder wordt als gevolg van uitzetting van de materialen.
 

skodaboy

Forumguru
waarschijnlijk een dichting die versleten is,hier door "zevert" er versnellingsbak olie op de koppelingsplaat.
als je dan s'morgens vertrekt trilt/slipt de koppeling ff omdat de plaat 'vettig' is..
als je ff hebt gereden is de plaat weer 'droog' en voel je het niet meer.
 

haggard

Senior Member
Ik heb ook een 1.6MPI die dit lijkt te hebben met het enige verschil dat het zich bij mij altijd voordoet (dus zowel met koude als met warme motor). Wat me wel opvalt is dat als ik de ASR uitschakel, het trillen minder wordt of helemaal niet meer voor komt... Ook als ik voorzichtig in de 2e versnelling wegrijdt doet het probleem zich ook niet voor. Het lijkt mij daarom niet aan de koppelingsplaten te liggen, maar aan een wel heel erg 'gespannen' ingrijpen van de ASR.
 

maikel smit

Nieuw lid
Zeer waarschijnlijk is je vliegwiel aan het kapot gaan en zijn je koppelings platen aan het verslijten.
Bij koude moter is dit eerder merkbaar.
Waarschijnlijk moet er gewoon een nieuw vliegwiel en koppelingsplaten in..
Best een ingrijpende reparatie.
Succes met je garagebedrijf,zal best een discussie worden
 
en als ie nou stil staat koppeling in en in zijn 1 , gaat ie dan heeeel langzaam naar voren en voelt je koppeling raar aan.
dan kan het ook het pookje zeg maar wat echt je koppeling ingaat zijn dat is niet zo spannend/duur.
 
Nee dan blijft ie gewoon stil staan, hij slipt ook niet, het trillen heb ik dus het ergste bij koude motor en precies op het punt dat koppeling begint te pakken.
 

Antera

Donateur
Het word tijd voor vervanging van je gehele koppeling. De veren van de koppeling en misschien wel je vliegwiel die langzaam aan hun eind beginnen te raken. Vaak is dit een voorteken van een snel kapot lopende koppeling.
 
Ik ga de koppeling over 2 weken vervangen want dan heb ik tijd, begint ook steeds erger te worden, nu ook al met warme motor want ik stond laatst bij Antwerpen in de file en na een tijdje begon ie toen ook te trillen.

Nu kan ik kiezen tussen en LUK en een SACHS, waarbij de sachs slechts 3euro goedkoper is, is dacht dat deze altijd duurder waren.

Welke zouden jullie nemen ?
 

Antera

Donateur
Dan vervang je niet het vliegwiel mee en deze zou ik dit geval zeker me vervangen. Deze is grote kans van de oorzaak van je hele probleem. Door rijden met een 2 massa vliegwiel wat niet goed werkt kan je je krukas kosten ( breken)
 
Ik weet niet of er een 2massa vliegwiel in zit, dat zie ik pas als ik koppeling eraf heb.
Indien ja, dan vervang ik dit zeker.
 
Bovenaan Onderaan