Trillende motor

JanTa

Lid
Wij wilde de 1e kerstdag naar onze (klein)kinderen maar bij het starten van mijn Skoda Fabia trilde de motor hevig en tegen de wil van mijn vrouw ben ik eigenwijs als ik ben toch de snelweg opgegaan. Maar ook daar bleef de motor trillen en de indicatielampje (motorklokje) knipperde en ben daarom toch maar huiswaarts gegaan omdat ik het niet meer vertrouwde. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en zo ja, zijn daar erg hoge kosten aan verbonden?

Arjann

Forumguru
Hoi, welkom trouwens. Nee dat is zo niet te zeggen. Eerste stap is de auto uitlezen, aan de hand daarvan is er iets meer te zeggen. Gezien het schudden van de motor kan het een bobine/injector/bougie zijn (als het een benzine is)

turboturbo

Forumguru
@JanTa om welke motor gaat het precies?
Klinkt op eerste gezicht als één cilinder die niet meedoet (wild guess)....

Wat merkte je nog meer tijdens de rit? Beperkt vermogen (noodloop)?

Indien het een benzine is idd bougie(s) even nakijken/vervangen, daarna bobine, injector, etc. Maar de ecu heeft een foutcode opgeslagen dus die maar even uitlezen!

Zou ook nog een gebroken motorsteun kunnen zijn (verwacht dat niet gezien het motorstoringslampje brandt)

milanseegers

Forumguru
Wat @turboturbo zegt.

Wat betreft de prijzen, ter indicatie (verschilt van garage tot garage).

Als het de bougies (4 stuks) zijn rond de 50 EU.
Als het de een pen bobine is rond de 75 EU.
Als het een injector is rond de 150 EU.

JanTa

Lid
Sorry mensen ik ben Jan Tabak, woonachtig in Almere en ben met pensioen. Ik rij al jaren in mijn Skoda Fabia 1.4 en zolang ik hem heb (15 jaar) nog nooit noemenswaardige kosten mee gehad, een tevreden rijder dus. Moet er wel bij vermelden dat hij altijd in de gemeenschappelijke garage staat en ieder jaar krijgt hij zijn onderhoudsbeurten.

Is het goed dat ik mijn donatie volgende week stort?

Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Ja, komt me wel heel bekend voor. Goede kans dat er een bobine overleden is. Ik heb ze toen meteen alle 4 laten vervangen. 3 stuks preventief.

Highway

Forumguru
@oco1979: kort nodig

Dat is ieder geval wat ik dan over houdt van je zin als ik bovenstaande uitspraak doorvoer op jou zin.

Er zal, wat ik vermoed, reeds informatie in het midden ontbreken om een zin correct in west-vlaams te vertalen want nu snap ik niet meer wat je wou zeggen :koffie:

JanTa

Lid
Beste mensen via deze weg wil ik jullie bedanken voor de tips die er gegeven zijn, ik heb er een hoop aan gehad. Via internet heb ik 4 nieuwe bougies en 4 nieuwe bobines besteld die binnen 24 uur werden thuisbezorg. Op YouTube heb ik wat instructiefilmpjes doorgenomen dat vanmorgen in praktijk werd gebracht en de motor loopt weer als vanouds. Dit is de 1e keer dat ik onder een motorkap bezig geweest ben en ben best trots op mijzelf dat het gelukt is. De totale schadepost was incl. een nieuwe bougiesleutel € 115,-

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Geweldig @JanTa ! Herkenbaar wat je beschrijft als beginnend sleutelaar.

Op deze manier (goedkoop onderdelen bestellen via internet en dan ze zelf monteren) bespaar je montage kosten en veel hogere onderdeel kosten. De kans dat je een storing niet oplost is weliswaar aanwezig, maar dan heb je in dat geval alvast weer preventief onderhoud gedaan. En als het probleem wél is opgelost; vang je 2 vliegen in een klap!
Een garage had misschien één bobine vervangen (en evt alle bougies) waarmee je maar weer door bleef rijden met 3 oude bobines die net zoveel kans lopen om binnen afzienbare tijd stuk te gaan...

Als ik zie wat ik allemaal aan reparaties en onderhoud nu zelf kan doen met het bedrag waarvoor ik tot voor kort geleden elk jaar alleen maar regulier onderhoud (olie, filters, remmerij) van kon betalen bij de dealer....

CDK

Forumguru
Een garage had misschien één bobine vervangen (en evt alle bougies) waarmee je maar weer door bleef rijden met 3 oude bobines die net zoveel kans lopen om binnen afzienbare tijd stuk te gaan...
Exact mijn gedachte, daarbij is nu alles vervangen voor minder euro’s als een dealer rekent voor een setje bougies :thumbsup:

Bovenaan Onderaan