Trillende versnellingspook in 4e versnelling (VW Golf 7.5 variant)

ArjanGr

Senior Member
Na zo'n 7 jaar in een VW Golf 6 Variant gereden te hebben toch de keuze gemaakt om een nieuwer model aan te schaffen. Het is de VW Golf 7.5 Variant geworden met de 1.5 TSI Bluemotion 130 pk motor uit 2019 met 6 handbak en lage km stand (46 duizend). Voor de Golf heb ik de Fabia en daarvoor de Felicia gehad, en vandaar op dit leuke forum beland destijds.

Nu heb ik met de Golf, (al bij de terugreis toen we 'm opgehaald hebben aan de andere kant van het land) dat bij het optrekken in de 4e versnelling de versnellingspook begint te trillen(gebeurde niet bij de proefrit helaas). De trilling is ook maar ongeveer de helft van de keren dat je optrekt aanwezig. De andere keren trilt ie helemaal niet en voelt ie net zo 'stevig' aan als de andere 5 versnellingen.

De klacht heb ik gemeld en samen met een software-update voor de schokkerige koude start is die bij de dealer geweest om dit op te lossen. De dealer had de klacht zelf niet waargenomen, maar heeft op basis van mijn verhaal en reactie vanuit de importeur de schakelkabels opnieuw afgesteld. Dit heeft totaal geen effect gehad. De software-update overigens ook niet (maar dat is een ander verhaal).

Na dit gemeld te hebben koste 't een maand voordat de dealer weer tijd had. Dit was vorige week vrijdag. Ik heb meegereden met de monteur en hij heeft het trillen nu duidelijk gemerkt. De monteur ging er echter niet zelf aan werken, maar zou 't doorgeven aan z'n collega. Aan het eind van de dag kreeg ik 'm terug met het verhaal dat er een afdichtring bij de turbo miste en dat sinds ze die vervangen hebben de auto veel beter loopt. De trilling in de pook had de andere monteur niet waargenomen en de conclusie was dus 'Klacht komt maar zeer sporadisch voor'. Ik stond met m'n oren te klapperen gezien de monteur het 's ochtends toch duidelijk had ervaren. Ik ga er nog mee terug maar begin m'n hoop te verliezen of ze er echt serieus een diagnose voor kunnen geven.

Nou heb ik het internet al flink afgestruind maar nog nergens exact dit probleem gevonden, en met name geen oplossing kunnen lezen. Daarom toch maar hier de vraag:
- Bij het gas geven in de 4e versnelling begint de pook te trillen op moment dat je de koppeling hebt op laten komen en je gas gaat geven.
- De trilling wordt steeds erger naarmate je hoger in de toeren komt. ergens rond de 2800/3000 toeren is de trilling het ergst richting de 80km/u.
- Als je gas los laat is trilling direct weg.
- Als je koppeling in trapt en gas blijft geven ook geen trilling.
- Alleen de pook trilt, rest van de auto niet.
- Er lijkt ook een licht brommend geluid geproduceerd te worden, maar dat hoor ik maar soms.
- Als je daarna afremt en weer optrekt trilt de pook totaal niet in de 4e versnelling. En vervolgens 2 keer optrekken later weer wel.
- Je kunt het trillen niet stoppen door de pook stevig vast te pakken. Dan trilt ie juist nog meer lijkt.
- Koppeling grijpt wat hoog aan, maar voelt wel soepel. Heb toevallig in exact zelfde auto gereden, waarbij koppeling wel eerder aangrijpt.

Herkent iemand deze symptomen/ enig idee waar de oorzaak gezocht kan worden? Tevens getracht er een filmpje van te maken:
Filmpje trillende pook (slow motion)
Ter vergelijk filmpje waarbij pook niet trilt

Alvast dank voor enige reactie. Begin er aardig moedeloos van te worden.

P.S. Ik rijd niet met m'n hand op de pook overigens, weet dat dat slecht is voor je versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:

ArjanGr

Senior Member
Nou ik heb nog geen idee waar ze wel en niet naar hebben gekeken, gezien ze vooral gefocust waren op die “schokkerige koude start” ipv op de trillende 4e versnelling. En de monteur die gereden had nu 2 weken met vakantie is. Mr zijn de klachten dus herkenbaar voor een defect dubbelmassavliegwiel? Ook bij zo’n lage km-stand?
 

ArjanGr

Senior Member
2-massa vliegwiel of motorsteunen niet meer fris.
Die laatste werd door de monteur als zeer onwaarschijnlijk gezien voor een VAG auto. Als je t tenminste over de versnellingsbaksteun hebt. En zelf acht ik die ook klein omdat de trilling de ene keer wel aanwezig is. En na afremmen en weer opschakelen compleet verdwenen. De pook trilt dan totaal niet, gelijk aan de andere versnellingen. En 2 keer later opschakelen is t weer wel aanwezig.
Is te beredeneren hoe het vliegwiel dit soort klachten kan veroorzaken?
 

Tees

Donateur
Ik zou niet weten waarom de motor/baksteunen voor VAG autos uitgesloten zouden zijn, ook bij VAG autos slijten die gewoon hoor. Ze komen hier ook af en toe voorbij...
 

ArjanGr

Senior Member
Als t een motor of pendelsteun zou zijn, zou t probleem toch continu aanwezig moeten zijn zou je denken?
Gezien de dealer extreem lange wachttijden hanteert (pas 1 juli hebben ze weer tijd) ben ik maar naar VAGtechniek gegaan voor een second opinion. Volgens hen zit het probleem echt in de versnellingsbak :(.
 

Tees

Donateur
Resonanties (daar hebben we t hier waarschijnlijk over) zijn zeer afhankelijk van de omstandigheden. Vaak treden ze op bij eenzelfde toerental omdat dat een bepaalde trillingsfrequentie veroorzaakt, maar het kan ook voorkomen bij bijvoorbeeld omhoog rijden omdat de steunen dan anders belast worden, etc. Dus ik zou de steunen zeker niet uitsluiten.

Maar als VAGtechniek aan de bak denkt, dan geloof ik dat meteen. Zijn een van de beste in NL als het gaat om probleemanalyse en oplossing
 

emilio3333

Forumguru
Ik had bij onze Ateca 1.0 TSI vanaf het weg rijden bij de dealer exact hetzelfde probleem. Dit was toen een nieuwe auto. Werd steeds weg gewimpeld als product eigenschap.
Het was een leaseauto dus vond het toentertijd wel best maar kwaliteitsbeleving van een nieuwe auto viel toen wel even tegen.
 

ArjanGr

Senior Member
En kwam het trillen van de pook ook steeds vaker voor of bleef het stabiel? Ik krijg toch t gevoel dat t bij mij, in de 4000km die ik nu gereden heb steeds regelmatiger gebeurd..
 

emilio3333

Forumguru
Het bleef stabiel. Net zoals bij jou kwam het de ene keer wel voor en de andere keer niet.
Vond vooral het bijbehorende geluid zo’n afknapper bij een nieuwe auto.
Het leek vooral voor te komen bij vroeg opschakelen (bij 60 km/h naar 4e verzet) maar is alweer enige tijd geleden.
 

ArjanGr

Senior Member
Van de week de auto bij de garage gebracht waar ik 'm gekocht heb(nog garantie) met het verhaal van VAG techniek, dat het probleem in de versnellingsbak zit.
Ze hebben proefgereden en het probleem herkent. Een paar maanden terug hadden ze een Skoda Karoq met hetzelfde euvel. Toen hebben ze de omkeerarm op de versnellingsbak vervangen en was het trillen van de pook over zeggen ze.
Dus dat hebben ze nu ook bij mijn auto vervangen.. Echter helaas zonder resultaat. Op de terugweg was het weer raak. Terwijl de garage zegt dat het opgelost was:confused:.
Ze hebben enkel de omkeerarm vervangen en niet de schakelhendel zag ik. Terwijl juist die beweegt als je 'm in de 4 zet en de omkeerarm staat dan stil (bij stilstand getest).
 

Bijlagen

  • Omkeerarm vervangen 10-06-2024.jpeg
    Omkeerarm vervangen 10-06-2024.jpeg
    530,2 KB · Weergaven: 21
  • Schakelkabels.png
    Schakelkabels.png
    1,1 MB · Weergaven: 20

ArjanGr

Senior Member
Hierbij nog de terugkoppeling op dit verhaal. We zijn er uiteindelijk maar wel mee op vakantie gegaan. Zeker met vouwwagen berg op was de trilling van de pook in de 4 stevig te voelen en horen.
Na de vakantie de keuze gemaakt om de garage nog een kans te geven t op te lossen. Die reageerden vervolgens niet. Dus toen de auto bij een versnellingsbakrevisie bedrijf ter beoordeling aangeboden. Die gaf na een proefrit direct aan dat dit absoluut niet hoort en alleen maar erger wordt. Hij merkte t overigens ook in de 3e versnelling.
De schakelgafel heeft speling en zal steeds verder uitslijten en dus ook de onderdelen die het bedient extra laten slijten.
De keuze gemaakt om dus dit te laten repareren.
In eerste instantie wilden ze alleen de secundaire as, alle lagers en de synchromeshen vervangen.
Uiteindelijk is er toch gekozen voor een core-bak(bak van een testauto, Max 1000km mee gereden).
Dus het hele binnenwerk is vervangen en nieuwe koppeling geplaatst.
De trilling is hiermee verholpen. Hij gaf nog mee dat de schakelgaffel tegenwoordig van zo’n dunne materialen gemaakt wordt dat de kwaliteit echt minder is dan vroeger (zie foto). Daarnaast zat er een scheur in de achteruit blokkade(2e foto).
De auto schakelt nu weer goed, met name ook in de achteruit.
Enige wat opvalt is dat als de motor koud is de versnellingen zwaar gaan/ best stevig moet drukken om hem in de versnelling te krijgen. Met name in de 2 en 4 en bij terugschakelen. Als je ca. 10 minuten hebt gereden schakelt die gewoon soepel.
Is er wellicht te dikke versnellingsbakolie gebruikt? Iets om mee terug te gaan of iemand ervaring dat dit met de tijd soepeler wordt?
 

Bijlagen

  • 3e77e8a9-0685-4481-a7d4-ae9e3a2b3329.jpeg
    3e77e8a9-0685-4481-a7d4-ae9e3a2b3329.jpeg
    212,6 KB · Weergaven: 22
  • 4ef303a6-13e6-4bad-8c94-8b5a5b5469aa.jpeg
    4ef303a6-13e6-4bad-8c94-8b5a5b5469aa.jpeg
    293,4 KB · Weergaven: 20

tim_j

Forumguru
Betreft zwaar schakelen koud: Even aangeven bij het revisie bedrijf. Het kan zijn dat de olie een tr hoge viscositeit heeft.

Hoewel het kan dat het even in moet slijten. Dit had ik ooit met een revisiebak. Die voelde vrij scherp en droog in de eerste duizend kilometer daarna werdt het soepel
 

ArjanGr

Senior Member
Eerste eigenaar heeft waarschijnlijk teveel met de hand op de pook gereden…!
Eigenlijk verwacht ik dat het probleem zich net als bij emillio333 al vanaf de fabriek voordeed. Auto is na 7 maanden al ingeruild door een zakelijke klant.
Volgens het revisiebedrijf is het een fabricage fout geweest. (Volgens de verkoper een producteigenschap)
 

Slider

Forumguru
Hierbij nog de terugkoppeling op dit verhaal. We zijn er uiteindelijk maar wel mee op vakantie gegaan. Zeker met vouwwagen berg op was de trilling van de pook in de 4 stevig te voelen en horen.
Interessant topic, ik heb hetzelfde ervaren met mijn O3 FL 1.0 TSI afgelopen vakantie. Voor het eerst (en laatst) met caravan er achter in de Eifel in zijn 4 de heuvel op. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan, wat horen we toch......jemig dat is de pook! Als ik die los liet stond ie hoorbaar te klapperen.
Zonder de zware last achter de auto hoor je niets. Maar nu ik het weet voel ik wel iets.....is bij mij vooral de hogere toeren in die versnelling, alleen bij stevig accelereren.

Probeer er nu op te letten bij invoegen van snelweg en te voelen. Het is niet heel erg zonder die last en ook niet altijd (voeg ook zelden rap in). Wil en kan dat vaak ook niet haha.
 
Bovenaan Onderaan