Trilling bij bepaalde snelheden?

Dag iedereen,

een vraagje: weet iemand wat de oorzaak hier van kan zijn?
Als ik met mijn Skoda Octavia Combi in 5e versnelling aan 75 km/u rijd en dus 1400 toeren maak, voel ik regelmatig een regelmatige trilling door de auto gaan. Sommige wegbedekkingen lijken het erger te maken. Het gaat van bijna niet aanwezig op nieuwe vlakke asfalt tot zeer aanwezig als het wegdek niet echt nieuw meer is.
Hetzelfde verhaal aan 120 km/u...

Wat er wel vreemd is, als ik in 4e rijd, dan voel ik de trilling niet of echt héél lichtjes.

Zouden dit de banden kunnen zijn? Of een velg die een duwtje gekregen heeft?

Wie weet meer?

Joske

Forumguru
Als ik met mijn Skoda Octavia Combi in 5e versnelling aan 75 km/u rijd en dus 1400 toeren maak
je rijdt in een te laag toerental?

geef je nog gas bij in deze "setup" ? Dan is het bijna normaal dat het ding gaat brommen, lees: protesteren..

Ik had onlangs een leenwagen, Jetta 1.6TDI en als je daar de schakelindicator volgde begon het ding te bokken. Terecht trouwens, maar het viel mij op hoe lastig deze motor het heeft met lage toerentallen. Voor een diesel te zijn.

hemi24

Forumguru
Hoogteslag op één van je voorbanden kan ook meespelen; band verdraaien op de velg, of indien dit niet het gewenste resultaat geeft wisselen met de velg/band die het verst bij de bestuurder vandaan zit.

Mettes

Forumguru
De banden zullen wel de boosdoener zijn.
Anderzijds heb ik ook met een OII FL gereden met 1.6 tdi.
Deze motor kan je volgens mij beter boven de 1600tr/min rijden.
Onder dit toerental vindt deze motor echt niet leuk .

Ik ben ondertussen langs geweest bij de bandencentrale:
het was een combinatie van banden die aan het einde van hun leven gekomen waren en een velg die ooit een tik gekregen heeft... De banden lagen er al op toen ik de Octavia kocht vorig jaar, dus het aantal kilometers wist ik niet echt. Ze hadden nog voldoende profiel, maar da's blijkbaar ook niet zaligmakend :)
Ik heb me een paar nieuwe banden gekocht (ContiPremiumContact 5) en de geraakte velg verwisseld met die van het reservewiel. Alle trillingen zijn weg!

Even off topic: 1400 toeren doet de mijne zonder (overdreven) gebrom hoor, ik mag gewoon niet verwachten dat hij vlot optrekt dan. De mijne bromt pas als je niet terugschakelt en veel gas bij geeft. "Bokken" doet hij pas als hij per ongeluk in de buurt van 1000 toeren komt doordat ik twijfel tussen eerste of tweede :) En voor jullie me waarschuwen voor roet en EGR-problemen: de Octavia doet elke dag 95 km autostrade ;)

Bovenaan Onderaan