Trilling in aandrijflijn bij ca 2000 rpm

mikehotel

Actief lid
Titel lijkt me duidelijk. Bij het opschakelen - waarbij het op laten komen van de koppeling ongeveer uitkomt op 2000 toeren bij half gas - gaat er een trilling door de auto. Gas los of koppeling in is voldoende om het te laten verdwijnen. Merk overigens wel dat het erg lastig is om het bewust te doen; het lijkt net een bepaalde combinatie van toerental met stand van het gaspedaal. Ik heb het nu met name gemerkt bij de 3e,4e en 5e versnelling. Het is een Abt getunede 1.8TSI met ca. 80k km en handbak en wellicht heeft het te maken met de tuning an sich, maar ook is natuurlijk niet uit te sluiten dat de koppeling/2e massavliegwiel het allemaal niet zo prettig vindt.

Ben benieuwd naar jullie mening.

TL@

Forumguru
Lijkt me 2-massa vliegwiel te zijn (maar dacht dat die niet op een benzine zaten?)

timmeh

Nieuw lid
2 massa vliegwiel zit zeker weten wel op een 1.8 tfsi, toevallig een yeti zien staan waar motor en bak vanaf liggen en daar zit dus een 2 massa vliegwiel op.
Denk dat het verstandig is toch even langs je dealer te rijden.

dieselll

Nieuw lid
ik heb een 1.8tsi met dsg en die gaat volgende week naar de dealer ivm problemen met de koppeling. Hij schokt vooruit onderin de toeren. Schijnt een bekend probleem te zijn, maar blijkbaar niet alleen voor de dsg?

mikehotel

Actief lid
@diesell:
Kort nadat ik dit topic had aangemaakt, verdween het probleem als sneeuw voor de zon. Problemen met de DSG zoals jij die beschrijft schijnt een meer voorkomend euvel te zijn.

Bovenaan Onderaan