Trilling in dashboard bij lage toeren

Goedemorgen,

Ik heb sinds 2 weken mijn superb combi 2.0 TDI 140 pk bj 2011 in mijn bezit en moet zeggen dat het me zeeeeeer goed bevalt. 1 iets vind ik wel "hinderlijk" en dat is dat mijn dashboard een trillend geluid maakt bij lage toeren ( tot aan ongeveer 1600 toeren). Het is precies alsof mijn dashboard trilt tegen mijn voorruit of dat kunsstof onderdelen van mijn dashboard op elkaar trillen.
Het is een stille wagen maar dit vind ik toch wel jammer. Iemand een idee hoe dit euvel kan opgelost worden?

Alvast bedankt.
grtjs

Joske

Forumguru
Een resonantie zoeken in een auto is niet makkelijk, probleem te lokaliseren vanwaar het komt, bij voorkeur met een bijrijder bij jou. Door tijdens het trillen op dashboardonderdelen te duwen kan je mss het desbetreffende stuk vinden dat de oorzaak is.

Maar vaak komt een geluid net van ergens dat je het niet verwacht, je hebt toevallig geen zonnebrilvak met een zonnebril er in? Dat kan ook trillen en het geluid kan van ergens anders lijken te komen.. (ik spreek uit ervaring ;) )

Dag Joske,

Alles in orde?
ik heb een zonnebrilvakje maar daar past men zonnebril niet in...:pieker:.
Heb al gelezen dat het ook het klepje kan zijn die aan het raam hangt waar je parkeertickets en dergelijke kan in bevestigen maar daar komt het niet van...:nono:
Het is echt precies geluid van 2 onderdelen van dashboard die op elkaar trillen. Zal eens op dashboard voelen of duwen en kijken waar het een effect op heeft, zal inderdaad al ietwat meer duidelijkheid geven over waar verder te zoeken.
Zo'n zalige wagen om mee te rijden en dat dit "kleine" detail die het toch een stuk minder aangenaam maakt. Het is vooral bij vertrek in 1ste versnelling en dan optrekken in 2 de en soms derde. Mss minder vlug schakelen zodat ik die 1500-1600 vermijdt maar dat kan toch niet de bedoeling zijn denkik.

Kzal ook maar eens binnengaan bij de garage. ik kom gek van geluidjes die niet bij de auto horen.
Daarom dat ik soms zonder muziek in de auto zit om toch even te checken of alles nog "normaal" klinkt... :fool:
Mss iets overdreven maar ja, voor mij is het belangrijk. :pardon:

CDK

Forumguru
je weet zeker dat het uit het dashboard komt @Pietn1988? het komt namelijk voor dat de brandstofleiding los ligt te klapperen in de rechter kokerbalk en dat geluid lijkt ook uit het dashboard te komen, maar komt in werkelijkheid onder de auto vandaan.

@corné.
Nou ja hoe kan een mens 100% zeker zijn natuurlijk.

Naar mijn gevoel komt het echt van dashboard, tegen het venster aan... Kan natuurlijk een bedrog zijn die men oren hebben maar eerste idee is toch dat het vandaar komt...

CDK

Forumguru
ik dacht hetzelfde als jij namelijk.... als het van rechts komt (heeft het voorrang ;) ) zou het zo maar eens kunnen zijn dat het dat toch is. de oplossing is dan heel simpel, als je auto op een brug omhoog staat even de rechter bodemplaat los maken, zit maar met een paar schroefjes vast en vervolgens een paar stukken schuimrubber in de gaten van de rechter kokerbalk proppen en het probleem is opgelost. Het schuimrubber gaat weer terug naar z'n originele vorm en zorgt er voor dat je brandstofleiding niet meer kan klapperen.

CDK

Forumguru
@Skoda-MAN die kokerbalken staan gelukkig niet vol water en zijn verzinkt en getectyleerd, dus daar ben ik echt niet bang voor.

Toch eens de moeite om het te proberen. Als het niet lukt is het alvast 1 iets die kan uitgesloten worden.
Hoop wel dat het dit is want dan word het rijden nog aangenamer.

bedankt alvast heren!

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDO

Forumguru
Misschien je ruit vervangen bij de vorige eigenaar?? Levert ook nog wel eens "problemen" op voor de vorige eigenaar.

Stuk afgesneden kit in het kachelhuis / voorruitverwarming niet aangesloten etc etc. Misschien bij jouw ook gebeurd en niet helemaal lekker er in gezet??

Opgelost!

Bezoekje aan de dealer gebracht en er bleek een stukje van de turbo? (denk ik toch, het was een onderdeeltje net aan het raam ter hoogte van dashboard in de motorkap) niet vastgeschroeft...
De dealer vroeg me om op een constant toerental te blijven in neutraal van zodra ik het geluid hoorde en dan heeft die vervolgens verschillende dingen vastgehouden toen het plots stopte. hij heeft alles terug vastgezet en opgelost!

Iedereen bedankt voor de hulp!!
grtjs

onderstaand het stukje dat ik bedoel om het mss wat duidelijker te maken ;)

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    795,2 KB · Weergaven: 60

newwolf84

Forumguru
Niet echt geheel duidelijk maar in elk geval prettig voor jou dat het opgelost is. Vreeeeeselijk irritant die piepjes en kraakjes...

Bovenaan Onderaan