Trilling in het stuur

FvElswijk

Nieuw lid
Forumleden,

Wij hebben vorige week onze nieuwe Fabia opgehaald en hij bevalt prima!

Gisteren tijdens een wat langere rit op de snelweg viel ons wel op, dat rond 105 km/uur het stuur een klein beetje trilt. Vanmiddag is mijn vrouw langs de dealer gegaan om te vragen of ze de balancering van de voorwiellen wilde controleren, maar de dealer gaf aan dat dit niet nodig was omdat er nog te weinig kilomters opstonden. (nu 300 kilometers). Hij gaf aan dat mijn vrouw mocht terugkomen als het stuur bij 1.000 afgelegde kilometers nog trilde.

Mijn vragen aan jullie:
  • Hebben jullie ook last van trillingen van het stuur bij bepaalde snelheden?
  • Hebben jullie er vertrouwen in dat het trillen er na een X aantal kilometers uit zal gaan?
Groeten Ferdi
 

EdK

Forumguru
Als de dealer nu had gezegd, komt u overmorgen even terug want we hebben het nu te druk ! wel ja dan zou ik met daarmee kunnen leven.
Maar als het trillen echt voortkomt uit de wielen, dan is één of beide banden niet goed uitgebalanceerd zou ik zeggen en behoren ze er eigenlijk wat aan te doen en niet over 1000 Km
 

corsaar

Senior Member
Forumleden,


Mijn vragen aan jullie:
  • Hebben jullie ook last van trillingen van het stuur bij bepaalde snelheden?
  • Hebben jullie er vertrouwen in dat het trillen er na een X aantal kilometers uit zal gaan?

Nee dit hoort niet. (uitlijnen)
Nee dit gaat niet vanzelf weg.
 

wimv

Actief lid
@FvanElswijk: Even die paar kilometers uitzitten Ferdi, ook banden moeten zich soms "zetten". Als je het nu direct gaat "herstellen" loop je de kans dat het straks nog een keer moet gebeuren.
 

peperskoda

Forumguru
Ik ben het met WimV eens. Banden moeten zich zetten, als het ware wennen aan de velg. Wanneer het slechts een lichte trilling is dan kan het zijn dat deze na verloop van een aantal kilometers verdwijnt. Als je na ongeveer 1000km nog steeds een trilling in je stuur hebt moeten ze de wielen even aan een balanceer apparaat hangen, is het dan nog niet weg dan wil het nog wel eens helpen om de wielen aan de auto te balanceren(daarvoor moet je meetsal naar een echte specialist) Daarmee balanceer je ook trillingen weg die uit andere delen van de wielophanging komen. In verreweg de meeste gevallen volstaat een rondje balanceren "van de auto".
 

FvElswijk

Nieuw lid
Heren, bedankt voor het meedenken.

In de tussentijd heb ik ervaren dat het verlagen van de bandendruk naar de voorgeschreven 2,6 bar, de trillingen van het stuur heeft teruggebracht van een trillend stuur bij 105 km/uur naar slechts nog een kleine acceptabele trilling bij 90 km/uur. (Er zat bij aflevering ruim een halve bar teveel druk in de banden.)

Ik heb ook gemerkt dat de stand waarop je het stuurwiel afstelt, een (gering) effect heeft op het doorgeven van trillingen van de voorwielen en het onderstel.

Wij hebben besloten om in ieder geval nog een paar honderd kilometer te blijven rondrijden, in afwachting op het volledig verdwijnen van de trilling.

Ik laat jullie over een tijdje weten hoe het is afgelopen.
 

Noord26

Forumguru
Daarmee balanceer je ook trillingen weg die uit andere delen van de wielophanging komen.

Trillingen in je ophanging? Euhm... ik neem aan dat je uitlijnen bedoeld?
Wat is balanceren aan je auto? Het gaat om de balans van je band/velg. Dat heeft niets met de auto van doen.
 

FvElswijk

Nieuw lid
Noord26, volgens mij bedoeld Peperskoda er echt geen uitlijnen mee. Naast de velg en de band, zijn er ook nog veel andere onderdelen die meedraaien met de velg en band (zoals remschijven, wielnaaf, wiellagers, etc.) Als het balanceren van alleen de velg met band dus onvoldoende resultaat oplevert (wat ik niet verwacht) dan zou je ook nog de gehele aandrijflijn kunnen laten balanceren, terwijl het wiel gemonteerd zit onder de auto. Maar zover hoop ik nooit te hoeven gaan. Zeker niet met een nieuwe auto. :grin:
 

Noord26

Forumguru
Als een auto onbalans heeft op de naven zal hij nooit door de keuring van de fabriek komen. De banden en velgen worden reeds in de fabriek gemonteerd. Zit er niet iets van een stuk staal/steentje vast in het profiel van uw band?
 

erik2907

Actief lid
Uit de garantievoorwaarden van Skoda:

Onderhoud-, afstel- en controlewerkzaamheden
Onderhoud-, afstel- en controlewerkzaamheden worden aan de eigenaar in rekening gebracht, ook tijdens de garantieperiode.
Het balanceren van de wielen is tot 1.000 km kosteloos bij normaal gebruik
.
 

corsaar

Senior Member
@Erik 2907 Het balanceren van de wielen is tot 1.000 km kosteloos bij normaal gebruik

Dan moet je er wel heel snel bij zijn.
 

GJS

Senior Member
Met andere worden, komt u bij 1000km maar terug betekend, dan mag je ook nog ervoor gaan betalen?
 
Bovenaan Onderaan