Trilling of onregelmatig stationair loop tdi

rich73

Nieuw lid
Dit is mijn tweede O2 1.9 tdi met dsg en nu heb ik sinds een tijdje een onregelmatig of trilling bij stationair. Beetje hindelijk schudden van de motor als je staat te wachten bij het stoplicht. Verder geen problemen met rijden. Ik zit zelf te denken aan een verstopte egr klep of verstuiver. Laats heb ik een caravan getrokken en dan rijd je een tijd lage toeren, zou het daar mee te maken kunnen hebben? Heeft er iemand al ervaring of zelfde probleem met de O2 ? De auto heeft nu 195 dkm gereden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat je een 2-massa vliegwiel hebt, en dat zou ook wel eens de oorzaak van de klachten kunnen zijn.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Hetzelfde heb ik ook gehad.Ook af en toe inhouden met optrekken.Egr zat vol met roet en is toen vervangen.
Probleem bleef...
Een aantal weken geleden heb ik de egr laten afsluiten en de auto laten tunen.Sindsdien geen last meer gehad van een schuddende octavia.
Auto loopt nu veel rustiger/mooier.Zelf een monteur viel het op, hij zei ''bxe motoren staan er bekend om dat ze erg schudden''
Hij wist overigens niet dat de auto onderhanden was genomen.
 

jos_br

Actief lid
Toch moet topicstarter laten kijken naar het vliegwiel. Zeker daar met name de DSG bak stuk kan gaan wanneer het vliegwiel stuk is.

Jos.
 

rich73

Nieuw lid
Met mijn vorige O2 had ik wel dat de veren van het massavliegwiel los lagen, en was duidelijk hoorbaar bij het starten. Maar voor de rest reed de auto goed, mijn vader rijd er nu in en immiddels over de 230dkm. Ik heb die trilling alleen bij stationair draaien, zodra ik het toerental laat oplopen is de trilling weg. En aan het geluid te horen is het net of er 1 cilinder half meeloop. Als het massavliegwiel erg uit balance is dan zou die bij het optoeren ook meer gaan trillen.
 

rich73

Nieuw lid
Hetzelfde heb ik ook gehad.Ook af en toe inhouden met optrekken.Egr zat vol met roet en is toen vervangen.
Probleem bleef...
Een aantal weken geleden heb ik de egr laten afsluiten en de auto laten tunen.Sindsdien geen last meer gehad van een schuddende octavia.
Auto loopt nu veel rustiger/mooier.Zelf een monteur viel het op, hij zei ''bxe motoren staan er bekend om dat ze erg schudden''
Hij wist overigens niet dat de auto onderhanden was genomen.

Ik zit er ook aan te denken om te gaan tunen maar ben bang dat die van mij al teveel heeft gedraaid (194 dkm). Sinds ik 17 inch wielen heb gemonteerd is de gang er wel een beetje uit..
Hoeveel heeft die van jou gedraaid? En heb je geen foutmelding van het afsluiten van egr? Gr. Richard
 

aiva tco adoks

Forumguru
Ik begrijp niet wat je met je 17 inch bedoeld,
Mijn 02 heeft nu 165000 gelopen en rijdt nu 5000 zonder problemen met de tuning

Ik heb de egr laten wegschrijven softwarematig.
 

rich73

Nieuw lid
Ik bedoel doordat die 17 inch wielen zijn gemonteerd is het net of de auto meer nodig heb om op gang te komen.
 

Constant

Erelid
Bij mijn Golf 1.9 tdi is het vliegwiel destijds losgekomen bij 170.000 km. Licht schudden zou dan het symptoom zijn (heb ik toen overigens niet opgemerkt).

Toen ik een verstopte verstuiver had, ging mijn motor in de noodloop (en ging het gloeispiraaltje knipperen als waarschuwing).

Als het vliegwiel loskomt, heb je een megaschade (bij mij destijds 1700 Euro), dat kun je beter asap laten controleren bij de garage.

Laats heb ik een caravan getrokken en dan rijd je een tijd lage toeren
Dan krijgt je koppeling het extra zwaar. Lage toeren in combinatie met zware belasting kun je beter mijden.
 

hemi24

Forumguru
Ik bedoel doordat die 17 inch wielen zijn gemonteerd is het net of de auto meer nodig heb om op gang te komen.

Gevoel heb ik ook t.o.v. mijn vorige O2 die op de standaard 15" stond.
Wordt deels onderkent door het bijhouden van het verbruik op spritmonitor: verbruik op 17" ligt bijna 0,3 l/100km hoger dan op 16" winterbanden.
 

VEEJAY

Forumguru
DSG6 bakken tot ~2008 hebben een zwakker vliegwiel en die wil weleens stukgaan met grote schade tot gevolg. Ik had deze vliegwiel en die is vervangen door een nieuwe versie. (Ik heb de oude en nieuwe typenummers weleens gepost hier, nu niet bij de hand). Ik had ook last van trillingen in N + een ijzerachtig tikkend geluid. Prima opgelost door JBautoservice 50.000 kilometer geleden.
 

jos_br

Actief lid
Gevoel heb ik ook t.o.v. mijn vorige O2 die op de standaard 15" stond.
Wordt deels onderkent door het bijhouden van het verbruik op spritmonitor: verbruik op 17" ligt bijna 0,3 l/100km hoger dan op 16" winterbanden.

Dit klopt echt. Je hebt het idee dat er vermogen mist en dit wordt bewezen door een meerverbruik.

Jos.
 

Rallye

Forumguru
Je mist geen vermogen, maar je hebt meer rolweerstand. Ik merk het altijd als na de winter de zomerbanden er weer onder gaan. De eerste keer wegrijden slaat hij af omdat je iets meer gas moet geven om de auto van zijn plaats te krijgen. Zomerbanden hebben meer rolweerstand dan winterbanden.
 

yal

Lid
Volgens mij veranderd er qua stationair waarden niets wanneer je de auto laat chippen.
Wellicht dat het stationaire toerental is aangepast.

Yal

Hetzelfde heb ik ook gehad.Ook af en toe inhouden met optrekken.Egr zat vol met roet en is toen vervangen.
Probleem bleef...
Een aantal weken geleden heb ik de egr laten afsluiten en de auto laten tunen.Sindsdien geen last meer gehad van een schuddende octavia.
Auto loopt nu veel rustiger/mooier.Zelf een monteur viel het op, hij zei ''bxe motoren staan er bekend om dat ze erg schudden''
Hij wist overigens niet dat de auto onderhanden was genomen.
 
mijn o2 1.9tdi heeft dit ook, de ene keer trilt hij bij het stoplicht(best vervelend trouwens), de andere keer niet.
mijne deed het al voor het chippen en erna nog steeds, volgens mij blijft het stationair toerental trouwens ongewijzigd ed.
dubbelmassa vliegwiel is al vervangen...

gr martijn
 
Bovenaan Onderaan