Trilling (rechts)achter Audi A3(8VF)

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Heren,

Ik ben 100% zeker dat er een soort van trilling achterin mijn auto zit. Verwachting dat het achterin is komt door; geen trillend stuur (en dus geen trilling vooras) en gevoelsmatig blijft (voornamelijk) rechtsachter "hobbelen/ trillen".

Velgen heb ik vrijwel uitgesloten voor de volgende redenen;
- De velgen zijn gebalanceerd voordat ik ze heb geplaatst. Hier zat wel een afwijking in, maar is uiteraard volledig weggehaald.
- In het begin, met mijn nieuwe velgen, was dit gevoel een stuk minder en had ik bij 120 km/h geen enkele trilling.
- Bij mijn 16 inch velgen had ik hetzelfde idee, alleen merkte ik het een stuk minder/ was het minder voelbaar door kleine inch (?).

Ik heb gisteren nog mijn ventieldopjes verwisseld met de originele. Dit heb ik gedaan omdat de velgen zijn gebalanceerd zonder velgdopjes, en degene die ik gebruikte 2,5 gr waren (ten opzichte van 0,5 bij originele). Voor degene die het zich afvragen; ik moest ventieldopjes kopen, want die zaten niet bij mijn nieuwe set velgen.

De volgende dingen heb ik online gevonden/ denk ik zelf aan;
- Versleten rubber van de schokbreker
- Dezelfde oorzaak als "blokkeren vering" eerder besproken in "Stijve vering na stilstaan?"
- Wielophanging
- Gedeukte velg?

De laatste heeft een vraagteken omdat dit wellicht ook te maken kan hebben met het gevoel dat mijn vering het soms niet doet? Wellicht dat hierdoor de velg veel klappen heeft gekregen? Tevens heb ik 1x, tijdens het uitvoegen van een rotonde (welke ik nogal hard kon nemen), een flinke klap gehoord rechtsachter, alsof ik door een put reed.

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Of een vergelijkbaar iets gehad? Ik irriteer mij er dood aan, haha.

Nog wat side-info; het zijn lichtmetalen velgen, niet ge-cupped (zover mij is verteld) en ik maak gebruik van centreerringen (plastic), omdat het van origine velgen zijn voor een CLA.
 

Bakkertje

Forumguru
Gedeukte velg kan natuurlijk, heeft de bandenboer daar niets over gezegd? Op het balanceer apparaat kun je dat vrij makkelijk zien..
Je zou een keer voor en achter om kunnen wisselen dan word je wellicht wat wijzer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb gisteren nog mijn ventieldopjes verwisseld met de originele. Dit heb ik gedaan omdat de velgen zijn gebalanceerd zonder velgdopjes, en degene die ik gebruikte 2,5 gr waren (ten opzichte van 0,5 bij originele).
Hier bleef ik even aan 'haken', want als je bedenkt dat bij balanceren soms gewichtjes van een halve gram worden geplaatst om het goed te krijgen, dan maakt een variatie van nul naar 2,5 naar 0,5 gram op één bepaalde plek m.i. een nogal significant verschil.
Waarbij het dan vervolgens toch ook wel weer gek is dat het zich bij slechts een van de vier wielen lijkt te manifesteren... :pieker:
 

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Gedeukte velg kan natuurlijk, heeft de bandenboer daar niets over gezegd? Op het balanceer apparaat kun je dat vrij makkelijk zien..
Je zou een keer voor en achter om kunnen wisselen dan word je wellicht wat wijzer.
Destijds hadden we gevoeld en gekeken aan de binnenrand, toen was er niets te zien. Wellicht handig dat nogmaals te doen.
 

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Hier bleef ik even aan 'haken', want als je bedenkt dat bij balanceren soms gewichtjes van een halve gram worden geplaatst om het goed te krijgen, dan maakt een variatie van nul naar 2,5 naar 0,5 gram op één bepaalde plek m.i. een nogal significant verschil.
Waarbij het dan vervolgens toch ook wel weer gek is dat het zich bij slechts een van de vier wielen lijkt te manifesteren... :pieker:
Aha, dat wist ik niet. Ik was onder de indruk dat 5 gr gangbaar was. Ik dacht idd ook dat 2,5 invloed kon hebben, vandaar dat ik ze heb verwisseld. Echter vind ik het lastig te bepalen of het met de lichtere nu beter, of slechter is geworden. Wellicht een idee om ze er voor een ritje af te halen?
Een reden van alleen rechtsachter, kan te maken hebben met een defecte schokdemper, zoals we hadden besproken in het andere onderwerp, of is dit te kort door de bocht?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Zou best aan die schokdemper kunnen liggen - ik ben geen onderstel-deskundoloog.
Waar ik me trouwens op basis van logisch nadenken nog wel wat over verbaas, is je opmerking dat de wielen zijn gebalanceerd zonder ventieldopjes erop (als ik de daar gehanteerde begrippen 'velgen' en 'velgdopjes' goed interpreteer). Een béétje bandenmonteur hangt het wiel volgens mij pas aan de balanceermachine als het ventieldopje erop zit. Zo zie ik het althans altijd gebeuren bij mijn bandenboer.
 

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Dat is aan mijzelf te danken. Ik heb zelf de afspraak gemaakt met de garage waar mijn opa werkt (altijd prima hulp btw!)

Ik wist dat de naafdoppen, wielboutdopjes en ventieldopjes er nog op moesten, echter was ik niet op de hoogte van het feit dat dit daarop invloed kon hebben.

Alhoewel, alle bovenstaande dingen zijn gelijk in gewicht, en zouden de balans dan in principe moeten behouden, correct?

Toevoeging; @1983jeroen wees mij er eerder op dat hij problemen had met plastic centreerringen ipv aluminium, zou dit een oorzaak kunnen zijn? De bouten zitten goed vast (2-ogen en handenpaar check).

Toevoeging 2; als de velgen onbalans zouden hebben door het niet plaatsen van ventieldopjes tijdens balanceren, zou het in het begin even hevig moeten zijn als dat het nu is, toch?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Alhoewel, alle bovenstaande dingen zijn gelijk in gewicht, en zouden de balans dan in principe moeten behouden, correct?
Balanceren met of zonder 2,5 gram extra gewicht op een bepaald punt moet, natuurkundig gezien, op zichzelf toch echt wel verschil maken.
In de laatste zin van post #3 gaf ik ook al twijfels aan vanwege het feit dat het probleem zich niet bij alle 4 de wielen manifesteert, maar slechts bij een daarvan. Dus al met al blijft het ook voor mij een tikkie raadselachtig.
 

hemi24

Forumguru
Zit al het balanceerzink (tegenwoordig geen lood meer) er nog op/in?

Ik zou denken aan een defecte schokbreker.
Om uit te sluiten zou ik rechtsachter en -voor omwisselen en kijken of daarmee het probleem zich mee verplaatst.
Als je de auto even bij je opa op de brug zet kun je een slinger geven aan het achterwiel, dan zie je snel genoeg of er een deuk of slinger in de velg zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dynamisch nabalanceren aan de auto (zoals dat vóór de balanceermachine sowieso gebeurde) kan mogelijk ook helpen om het probleem te traceren dan wel op te lossen.
 

PizzaPieter

Donateur
Grap is, is dat @GeeVeeDeeVee hetzelfde voelt als ik doe in alle VAG auto's waar ik ooit mee gereden heb. Skoda was extreem, maar bij andere merk ik t ook.
Gevoelsmatig komt t altijd van rechtsachter. Mss iets mis in de VeeDeeVee genen
 

PizzaPieter

Donateur
PS. Als je de trilling voelt bij hele lage snelheden, dan heeft t niets met onbalans te maken. Deuk kan wel, onbalans niet
 

JeSko

Forumguru
Jullie zijn niet gek hoor, er is gewoon iets met de onderstellen van VAG waardoor sommige mensen dit ervaren, intussen mijn tweede VAG en samen met het bekende kraken van de voortrein bij koude, ervaar ik soms ook een soort trilling, niet altijd, weet niet waar het aan ligt. Gisteren ging ik vroeg op pad met de auto en door de koude kraakte hij als een malle, 5 straten verder niets meer te horen, geen keuring opmerkingen over slijtage onderstel en ook mijn garagist zegt dat alles in orde is, geen abnormale speling of slijtage te zien, hij zegt ook " ze doen dit allemaal " . Dat getril van vanachter merkt hij soms ook bij auto's van klanten die test gereden worden, valt soms weinig aan te doen en de oorzaak is gissen.
 

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Zal vast aan de genen liggen inderdaad, haha :) (De rest van de familie verklaart ons btw voor gek, dus misschien DNA-vader/zoon).

Hoop ten zeerste dat de uitspraak van @JeSko niet toepasbaar is op deze situatie, zucht.
Volgende week ff de lucht in, kijken wat we kunnen zien/ voelen.
 
Bovenaan Onderaan