Trilling/ resonantie stuur op elke snelheid

johndoe99

Nieuw lid
Hallo,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Skoda Superb IV 2022 (1.4 tsi/ phev).

Prima auto met een groot euvel. Er zit een hardnekkige resonantie/ tril in het stuur wat zich voordoet op elke snelheid. De resonatie/ tril is het ergst bij een lage versnelling rond de 1500 toeren. Het stuurt trilt/ resoneert het minste bij 130+ (2.5k toeren, D6)

Het wegdek, de motor en zelfs de radio is te voelen in het stuur. Volgens de dealer is dit normaal, maar van alle autos die ik hiervoor heb gehad (Nissan, Volvo,SuperB 2014, BMW), is dit de enige met een onrustig stuur.

De auto is meerdere malen uitgebalanceerd en heeft nieuwe banden (all-seasons vredestijn quadric, 18 inch),.maar dat heeft niets uitgehaald, het lijkt met de tijd ook steeds erger te worden.

Het is stuur is dermate onrustig dat het gewoon vervelend rijden is.

Zijn er wellicht andere die dit ervaren?

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Goeiemiddag,

Welkom op t forum. Het zou tof zijn als je je eigen voorstelt in de meet&greet, wordt door velen gewaardeerd.

Ik ga ervanuit dat je banden en wielen uitgelijnd zijn en niet je auto.

Is er gekeken naar de lagers en ophanging van je auto?
Als je wiel recht is, maar je lager is krom, dan heeft balanceren geen nut meer.

Voel je t ook bij lage snelheden? 5/10/15/20?

johndoe99

Nieuw lid
Met de auto bedoelde ik idd de banden/ wielen, de banden zijn twee keer gebalanceerd in de afgelopen 2 maanden. De lagers zijn het waarsch. niet, want dat heb ik wel eens gehad en toen kwam ik amper meer de bocht door. Er is geen versterking van de trilling bij het insturen naar links of rechts.

De trillingen zijn ook voelbaar bij lage snelheden. Het rijden in een lage versnelling (2/3) met lage toeren (~1500) levert de meeste trillingen op. Zo nu en dan kan je het stuur zien trillen, maar de meeste trillingen komen door het stuur heen zonder fysieke tril ( ik weet niet of dit sense maakt )

Indien de auto is opgeladen (phev) en de motor niet wordt aangesproken, dan is het wegdek duidelijk voelbaar in het stuur. Rij ik bijv in een parkeergarage met een gietvloer, dan is er nagenoeg geen resonantie (als de motor niet draait), zodra de motor aanslaat, keert de tril direct terug.

Ik ben niet zover gekomen bij de dealer dat ze werkelijk naar de auto hebben gekeken. Wel heb ik rondgereden met een monteur, maar de conclusie was 'dit hoort zo', daarna was de kous een beetje af.

Ik heb een second opinion laten doen door een andere skoda garage, en de conclusie was 'stuur hoort niet te trillen', maar er is geen direct probleem geconstateerd. De kosten van een diagnose (1 uur) zijn bijna 180 euro. Ik probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen voordat ik helemaal leeggebloed word, want 'mijn stuurt trilt op iedere snelheid' is kennelijk een te vage klacht

Er zijn geen problemen met de banden/velgen constateert door Profile, de wielen gaan goed rond.

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Lager problemen zijn niet onder één kenmerk te vangen, dus ervaringen uit het verleden zijn gevaarlijk om dingen mee uit te sluiten.

Kan ook een losse motorsteun zijn, althans, ik begrijp uit je verhaal dat je het niet voelt als je op een gladde vloer rijdt als de motor níét draait, maar wél als de motor wél draait.

johndoe99

Nieuw lid
Correct. Als de motor NIET draait en ik rijd op een hyper egale ondergrond, dan is er niets voelbaar.

Ik voeg 'lagers' toe aan de lijst

johndoe99

Nieuw lid
Dit was ook een beetje mijn gok naar aanleiding wat her en der op dit forum lees (maar ik weet echt bar weinig van autos).

De dealer suggereerde ook nog dat het zou komen door de 18 inch banden waardoor de band minder wang heeft, dus minder absorbsie. Zou kunnen, maar mijn auto hiervoor had 19 inch wielen en 0 tril

Vervangen van de motorsteun lijkt niet super kostbaar; wellicht hier maar eens mee beginnen in combinatie met nieuwe lagers

PizzaPieter

Donateur
Volgens mij is het redelijk goed te zien en voelen als je motor draait en je hebt de motorkap open.

Grote wielen zijn gevoeliger maar gaan niet méér trillen als de motor draait.

Tees

Donateur
Als de trilling vooral toerental-gekoppeld lijkt én weg is met de motor uit, dan is het meest logisch dat het vóór de versnellingbak zit. Dus lagers, uitlijning en balanceren zijn dan niet de eerste verdachten.
Motorsteunen zou zeker goed kunnen. Of iets anders in de motor dat de boel aan t trillen brengt, slechte ontsteking oid?

Arjan1985

Forumguru
Motor steun had toch uit de diagnose van 180 euro naar voren moeten komen?! Wat een geld.

Zie je het stuur ook trillen?

Mijn tip: zoek eens géén dealer op maar een ervaren vakgarage die meerdere merken voert.
De lokale vakgarage wil nog wel eens verder kijken dan de dealer.

Arjan1985

Forumguru
Nav bericht van @Tees. Is de auto uitgelezen? Dan zou een probleem met de ontsteking eruit moeten komen. Inderdaad bijvoorbeeld een defecte bobine dan tril je je auto uit

johndoe99

Nieuw lid
Afgezien van het trillen van het stuur zijn er verder geen foutcodes of andere vreemde geluidjes. De DSG automaat schakelt ook soepel.

De trillingen zijn niet volledig weg als de motor uit is. Ik heb 50km gereden op alleen electra (al ik er niet 100% zeker van ben dat de motor ook werkelijk 0 toeren draait) en dan komen de trillingen overeen met het type wegdek (oud asfalt veel trillingen, nieuw afvalt minder trillingen).
Op het moment dat de motor aanslaat wordt de trilling versterkt (motor + wegdek) en rond de 90/100 km wil het stuur zichtbaar trillen (maar niet altijd). Bij 130+ is het stuur het meest stabiel. Hence de wazigheid van dit probleem

Het kiezen voor de Vakgarage is een goede tip. Ik maak morgen een afspraak bij een garage in de buurt die eerder een ketting hebben vervangen op mijn oude Skoda Superb (2011) en zal hier TZT updaten

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan