Trilling

Frankw

Lid
Ik heb sinds enige tijd last van trillingen in de auto. Het betreft een octavia 2.0tdi DSG uit 2006 met al dik 2 ton aan km op teller. We dachten dat dit verholpen zou zijn zodra de gecupte banden vervangen zouden zijn maar helaas.

De trilling is altijd in lichte mate aanwezig als je rijdt en versterkt als je harder gaat rijden, boven de 110 km/uur wordt het hinderlijk en boven de 130 km/uur zeer hinderlijk. Het voelt ook niet vertrouwd om er hogere snelheden mee te rijden. De trilling lijkt vanuit het midden te komen, de middenarmsteun trilt behoorlijk en als er flesjes in de middenconsole staan dan schudden die steeds erger naarmate de snelheid toeneemt. De trillingen zijn ook te voelen in stoel, pedalen en stuur. Eigenlijk overal dus.
En als je het gas goed intrapt wordt de trilling nog erger, vanaf een 100 km/uur zeer hinderlijk. Dus bij gas ruim intrappen is de situatie ernstig. Als je eenmaal weer 1 snelheid aanhoudt wordt het wat minder.

Uiteraard zijn de standaard dingen al gebeurd zoals balanceren en ook een ander setje wielen eronder gehad om zeker te weten dat de wielen geen deukje hebben of iets dergelijks. Dat ze dus mooi rond zijn.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? We denken zelf aan 1 of beide aandrijfassen... Maar misschien denken we wel helemaal verkeerd!
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb eens exact hetzelfde gehad met één van mijn vorige auto's (een Golf). Bleek de rechter cardanas te zijn. Die werd vervangen door een gereviseerd exemplaar en het probleem was direct weg en is nooit meer teruggekeerd. Probleem was, dat er visueel niks verkeerd bleek met die cardanas. We hebben het proefondervindelijk moeten vaststellen door te proberen met een andere as, die we gelukkig zouden mogen teruggeven mocht dit het probleem niet hebben opgelost.

Toen herinnerde ik me dat ik jaren voordien eens in een diepe kuil in het wegdek was gereden, met de kant waarvan later de cardanas defect is gegaan. Wellicht geen toeval...
 

skodaboy

Forumguru
ik zou het probleem/trilling gaan zoeken in de "aandrijving"

trilling van kan de motor zelf komen (slechte silentblok)
de trilling kan ook van de DSG bak komen,bv: een versleten massa vliegwiel.

weet je,ik zou om te beginnen de staat van de silentblokken waar de motor op rust toch eens controleren,
ook zou ik de staat van de homokineet eens controleren,vooral aan de bakzijde,het vet is de hoezen durft wel eens hard worden,dus je hebt geen smering meer,wat dus serieuse slijtage veroorzaakt
 

Zwapp

Forumguru
En is er al gekeken naar de draagarmrubbers etc.?
Vaak bij een kapotte aandrijfas/homokineet word het geluid (als dat er is) en trillingen erger in het bochtenwerk.
Dat mijn homokineet sneuvelde was dit onder andere het geval, het was zelfs zo erg dat de koppeling vast sloeg en het een excentriek werd met enorme trillingen, bij het uitrollen leek het alsof ik door kuilen reed. Maar dat terzijde.
 

Cordoba

Forumguru
Aandrijfassen worden normaal niet gebalanceerd, alleen als ze door bijvoorbeeld een ongeval ietsje krom zijn, moeten de wielen op de auto worden gebalanceerd om dit te compenseren (dat heet dynamisch balanceren).
 

guitar_billy

Senior Member
hoe is het rechtuit versus de bochten ?
allebei hetzelfde getril of bij de een meer dan de ander?

en hoe zou je de trilling omschrijven?
stuiter je alleen op en neer of ook heen en weer (wiegend) ?
 

Frankw

Lid
Ik heb het idee dat rechtuit of bochten niet uit maakt. Het is meer een combi van trillen en wiegen. Bij lage snelheid wiegt de auto en bij hoge is meer trillen maar alle kanten op
 

Zwapp

Forumguru
Dan zou ik om te beginnen de ophanging goed controleren en de ophanging van het motorblok.
Worden de klachten minder als je de koppeling in trapt of als je stevig remt?
 

Figaro75

Senior Member
Mijn 1.9 TDI staat om precies hetzelfde euvel bij de dealer.
Monteur heeft de diagnose gesteld op een homokineet met teveel speling aan de motorzijde.
Dus deze wordt vervangen.

Had hiervoor de auto ook al laten controleren en toen dachten ze idd ook aan gecupte banden in combinatie met slechte uitlijning (schuin afgesleten) en de lichte velg/band combinatie (15")
Maar vrijdag nieuwe banden eronder en 3D laten uitlijnen (was ook wel echt nodig) maar nog steeds trillen.

Opties:
- Velgen
- Aandrijfassen (zijn vorig jaar beide vervangen ook met het euvel trillen (was daarna ook lange tijd over tot april/mei dit jaar)
- Homokineet
- Vliegwiel (worst case scenario)

Vandaag met een ander set velgen gereden en duidelijk minder trilling maar nog wel aanwezig.

Monteur adviseert dus om de homokineet en de velgen te vervangen.
Maar de velgen hebben net nieuwe banden dus daar twijfel ik nog over.
Testset was 16" i.v.m. mijn standaard 15" velgen. Kan dus (denk ik) ook komen omdat je op meer rubber rijdt dus een onbalans versterkt wordt door het 'slappe' rubber.
Dus eerst maar de homokineet vervangen en dan kijken hoe dat bevalt. Velgen kunnen dan altijd nog wel....alleen 15"liggen niet echt voor het grijpen.
Wordt wel veel 16 en 17 aangeboden of 15 staal.
 

guitar_billy

Senior Member
ik heb ook een binnenste homokineet vervangen gehad, deze manifesteert zich in trillen maar vooral ook duidelijk wiegen. Dit is te merken tijdens accellereren en helemaal als je bv in een bocht (doordraaier van de ene naar de andere snelweg) flink gasgeeft.

Enkel een aandrijfas zal zich als snelheidsafhankelijk trillen moeten manifesteren, net als slecht gebalanceerde wielen.

Trillen is moeilijk van een afstand te beoordelen, laat eens een monteur (er)mee rijden.
Laat nog even weten wat er gevonden is.
 

Baphi

Forumguru
Even dit topic weer afstoffen, ik heb namelijk erg last van trillingen in de aandrijflijn, vooral bij flink accellereren op de snelweg (bijv van 100km/u naar 130 km/u). Bij constante snelheden nauwelijks trillingen. De trillingen manifesteren zich vooral merkbaar in een hevig schuddende armsteun. Uitlijnen en balanceren is reeds gedaan. Banden voorzijde ook gedaan (van Bridgestone naar Michelins). Waar moet ik aan denken? Altijd lastig om dit soort euvels helder te krijgen bij je garage/dealer...
 
Bovenaan Onderaan