Trillingen bij afremmen op de motor.

RodeKo

Actief lid
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag; als ik flink optrek en ik laat het gas los voel ik een trilling ontstaan die ook doorwerkt in mijn stuur. Dit is niet altijd zo maar vind zo af en toe plaats. Is dat een DSG probleem? Ik heb een 1.5 DADA met ACT. Ik voel ook als de auto op 2 cilinders loopt dat ik wat meer een rommelend geluid in de motor ervaar. ik rijd voor het eerst in een ACT auto dus kan niet helemaal vaststellen of dit erbij hoort of het zelfde is; ik zie het "2-cilinder" meldingen wel verschijnen bij het eerstgenoemde "probleem?"

Ik hoor graag of iemand hier iets over kan/ weet te zeggen. Ik heb nog 2 maanden garantie. :D

Thanks! Rolf.
 

hemi24

Forumguru
2-cilinder modus voel je wel iets, maar dit zou géén ernstige trillingen in het stuur mogen geven…
 

RodeKo

Actief lid
Jij een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb niet voldoende verstand ervan. DSG heeft verder 0,0 problemen ook. met optrekken gaat het gewoon vloeiend. Is overigens een April 2018 model dus de meeste DSG gerelateerde problemen zijn op dat moment echt wel verholpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Trillingen blijft een lastig iets, en wordt per persoon ook heel verschillend ervaren.
Hoeveel km heeft de wagen op de teller staan?
Ik zou toch eerst eens langs de dealer gaan en het probleem melden en het storingsgeheugen laten uitlezen.
Ervaar je de trillingen in alle versnellingen hetzelfde? Of zit er verschil tussen de even en oneven versnellingen?
 

RodeKo

Actief lid
Er staat nu 136K op. Storingen zijn al uitgelezen maar daarop is niets te vinden. De trilling (waarbij het stuur ook meetrilt) is puur te voelen op het moment dat ik relatief hard optrek en dan vervolgens mijn gas moet loslaten en op de motor/ DSG de motor laat lopen. Dat is in alle versnellingen zo. De ACT (eco rondje met 2-cilinder melding) staat dan ook aan. Ik heb wel gemerkt dat als de ACT niet aan staat dat het dan niet gebeurd. Ik wil alleen zeker weten dat ik daar niet later problemen mee krijg.
 

hemi24

Forumguru
Zijn er al eens nieuwe koppelingsplaten in gekomen?
Wanneer zijn je bougies voor het laatst vervangen?
 

RodeKo

Actief lid
Koppelingsplaten zijn voor zover ik kan zien niet vervangen en bougies kan ik ook niet terugvinden. ik zal de historie eens even opvragen bij de dealer. Dank voor je hulp zover! Rolf.
 

Tees

Donateur
Elke 60k inderdaad bougies vervangen normaal gesproken (al hoe ik persoonlijk liever wat korter aan, en sommige fabrikanten voor de platina-iridium zelfs 90k). Een veelgebruikte test om te kijken of de bougies aan vervanging toe zijn is om bij lage toeren vol gas te geven, dat is het moment dat bougies het meeste moeite mee schijnen te hebben.

Koppelingsplaten kan bij een DSG7 bij die km stand ook zeker, maar dan zou t vooral in de even dan wel oneven (vermoedelijk even) versnellingen zijn. Ik neem aan dat de 1.5 TSI tenminste een DSG7 heeft?
 

RodeKo

Actief lid
Ik heb de vragen uit staan bij de dealer. Ik heb met de DSG bak geen problemen. Ook geen slippende koppeling ofzo. dus dan vermoed ik dat het met het act systeem te maken heeft I.C.M. de bougies. misschien moet ik die preventief maar laten vervangen en kijken of dat ook het andere probleem oplost. Thanks guys!
 

RodeKo

Actief lid
Op 2 cilinders kan één slechte bougie wel een groot verschil maken, lijkt mij..?
Dat denk ik dus ook. Terwijl 1 rotte bij 4 cilinders waarschijnlijk minder problemen geeft. Ik heb na diverse forums bezoek ook gelezen dat de DSG bak dit probleem kan hebben. Heb een mail gestuurd naar VAG-Techniek met de vraag. Zat van meet af aan al te dubben of ik hem daar langs zou brengen voor aangepaste DSG software. Mijn auto klapt ook weg als je net teveel gas geeft bij het stoplicht. Niet goed voor de auto en onprettig voor de inzittenden. De 4 bougies ga ik op voorhand laten vervangen voor nieuw alvorens ik naar die gasten toe ga. Ik laat wel even weten hoe/ wat. Thanks voor het meedenken allemaal! en Hemi24 in het bijzonder. Top!
 

Fmoon

Forumguru
Weet niet of u de bougies zelf gaat vervangen? Ook niet of de bobines net zo zijn als bij mijn auto (2.0 TSI) maar zorg dan dat de motor op bedrijfs temperatuur is, komen ze er een stuk makkelijker uit.
 

Tees

Donateur
Ik heb de vorige keer in m'n F1 wel de platina-iridium bougies geplaatst. Nodig? Misschien niet, maar het prijsverschil was online maar een paar euro per bougie, dus daarvoor ging ik t niet laten...

Overigens zie ik net dat de link die @hemi24 plaatst...platina-iridium is :jaja:. Ik meende me al ergens te herinneren dat TSIs standaard Pt-Ir hebben, de ontsteking bij dit soort turbomotoren komt wat nauwer dan bij een atmosferische motor.
 

RodeKo

Actief lid
@Tees Thanks! Geen problemen gehad met benzine? (wat je nog wel eens leest)

@hemi24 Ik heb vanmorgen vroeg al reactie van VAG-Techniek gehad en Jord schrijft:
"Bedankt voor uw bericht. Mijn vermoeden is dat de trilling die u omschrijft een mechanische oorzaak heeft.
Mijn advies is om dit eerst te laten controleren, dit kunnen wij eventueel ook voor u verzorgen."

Wel tof dat deze gasten je echt willen helpen en niet zeggen: kom maar tuning doen dan kijken we wel. Ik merk hier aan dat het een top bedrijf is.

Ik ga eerst voor nieuwe Bougies; Ik laat jullie weten of dit het probleem oplost.

Fijne dag mannen!

Groet, Rolf
 

Tees

Donateur
Wat voor problemen met benzine zou je krijgen van Pt-Ir bougies? Ze geven een betere vonk, vooral al de omstandigheden moeilijker worden voor ze. Dus je hebt minder snel een misfire en ze kunnen mede daardoor langer mee dan een normale (nikkel) bougie.
 

RodeKo

Actief lid
Wat voor problemen met benzine zou je krijgen van Pt-Ir bougies? Ze geven een betere vonk, vooral al de omstandigheden moeilijker worden voor ze. Dus je hebt minder snel een misfire en ze kunnen mede daardoor langer mee dan een normale (nikkel) bougie.
De problemen die ik heb gelezen was met benzine wat slechter van kwaliteit is dat het minder goed ontbrand. (al zou ik zeggen dat je dat bij een normale bougie dan ook zou moeten hebben) maargoed. Als jij geen problemen hebt gehad dan durf ik hem ook wel aan. :D
 

Tees

Donateur
Dat lijkt me een raar verhaal. Een betere vonk geeft altijd betere verbranding, en de metalen zijn veel edeler dan nikkel, dus hebben juist minder last van corroderende componenten (zoals ethanol).

Ik heb sinds de invoering van E10 overigens voornamelijk Super98 gereden. Maar de kwaliteit van benzine in NL (en in NW-Europa) is dusdanig hoog dat ik met geen enkele brandstof problemen verwacht (behalve dan als je er diesel instopt :deuk:)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan