Trillingen in bepaald rpm bereik

haassie

Forumguru
Ik ben zeer tevreden met de auto, het enige wat me stoort is een voelbare trilling in het stuur/stoel/cabine rond het toeren bereik van 1750-2000 rpm. Dit vindt plaats in iedere versnelling. Erboven en eronder is het nagenoeg niet aanwezig. Het is echt een trilling in de freq van het motor toerental.

Het is een beetje het punt waar het koppel er volgens mij in zou moeten komen. Bij hogere toerentallen niet merkbaar. Bij gas los zakt het toerental terug en voel je het ook.

heb me suf gedoog led maar niet echt hetzelfde gezien, andere gevallen spraken over

aandrijassen - beperkt zich dit tot een bepaald gebied of zou het dan in de hele range zijn
wiellagers - idem
dmf - heb geen bijgeluiden
motorsteunen ?
hardy disc?


er zomaar onderdelen tegenaan gooien wordt te prijzig, dus ik probeer gericht te zoeken
 

Arjan1985

Forumguru
Vind het dus niet plaats als je bak neutraal geschakeld staat? Dus stilstaand gasgeven tot dat problematische rpm?
En rijdend met bijvoorbeeld 50 km/h in N en dan dat toerenbereik?
 

Arjan1985

Forumguru
Je kan je auto LV en RV op blokken krikken. Je wielen eraf halen en dan naar de RPM gaan waar je problemen ervaart. KN ook met wielen maar is wellicht wat riskanter. En dan gaan voelen of het ook zo is. Kun je wellicht je wielllagers al uitsluiten. Etc
En wellicht zo ook onder de kap zoeken, voelen etc
 

haassie

Forumguru
Laatst de dsg olie laten vervangen en terwijl hij op de brug stond proberen te laten draaien met wielen los, maar vanwege de 4x4 ging dat niet, dus weet niet of laten draaien op blokken kan zonder dat hij vooruit wil op de achterwielen! Risico wil ik niet nemen haha dat hij er vandoor wil.
 

Tees

Donateur
Normaliter zou je dat concluderen, maar vergis je niet dat de motor belast echt anders draait dan onbelast bij hetzelfde toerental. Het kan natuurlijk wel in de aandrijflijn zitten, maar precies dat toerental is wel wanneer de turbo erin knalt, en dat maakt het wel verdacht dat er aan die kant iets niet helemaal goed is.

Gebeurt het zowel bij beperkt gas als bij vol gas?

Ik dacht als eerste overigens wel aan de motorsteunen. Als tweede wellicht de wastegate-verstelling: als de wastegate namelijk net niet snel genoeg schakelt, kan de motor net niet lekker lopen rond dat toerenbereik. Maar dat zou dan vooral bij steviger gas geven zijn.
 

haassie

Forumguru
Bij beperkt gas is het wel minder…het uit zich bij gemiddeld gas geven (30-50% schat ik) meer omdat je dan iets langer in het genoemde gebied zit…boven de 2100 en verder gewoon soepel, bij gas los en teruglopende toeren voel je van 2000-1750 rpm en dan doet een turbo niets lijkt me.
 

Tees

Donateur
Dat t gasafhankelijk is en bij gas los niet is, doet mij vermoeden dat t eerder in de motor zit dan in de aandrijflijn. Ik zou als eerste toch richting de turbo (wastegate?) kijken.
 

haassie

Forumguru
Auto geeft bij uitlezen geen foutmeldingen.
Voor de tuning was het ook aanwezig. Dat is altijd met dit soort dingen, mn vrouw ( rijdt een 2 cyl panda dus is alles beter qua trilling) zegt niets te voelen en ik wordt er hor en dol van…wat kan je met zon wastegate aan? Is er iets te testen of uit te lezen? Wat is een goede/foute waarde.
 

haassie

Forumguru
…zitten er nu een 10k in…dit jaar vervangen. Heb ik ook nog aan gedacht…zitten bosch 06K 905 601 B in welke matchend zijn.

item namew/o VATVATpcswVAT
06K 905 601 B
 

haassie

Forumguru
ACT Nee op 2 liter zit dat niet voor zover ik weet. Ik ben laatst eerst maar eens met het simpele begonnen door er een brandstof injector cleaner in te mikken, baat het niet schaadt het niet. Misfires meten waarbij er alleen in de eerste 5 minuten na koude start op iedere cylinder 1 a 2wordt gemeten. Daarna geen misfires dus ok…..maar daar houdt mijn diagnose wel een beetje op. Ook voltages van klopsensoren bekeken en lijken er normaal uit te zien…
 

Tees

Donateur
Op zich heb je zo te lezen wel al de goede dingen gecheckt. Misfires zijn de 'extreme' variant van niet lekker lopen, dus het kan zijn dat er geen misfires gedetecteerd worden en de motor toch bij bepaald toerenbereik niet lekker loopt en daardoor gaat trillen.

Als je zelf een logger (VCDS of OBDeleven oid) hebt, dan kan je ook nog even kijken naar de gevraagde en actuele turbodruk, en naar de gevraagde en actuele brandstofdruk. Dat kan nog een indicatie geven van waar het euvel zit. Als de wastegate-verstelling te traag reageert (bijv door speling), dan zou je dat moeten zien in een te ver achterblijvende turbodruk (enige vertraging is natuurlijk normaal).
 

haassie

Forumguru
ik zal eens een blik werpen om te kijken of ik de juiste velden (op basis van tekst in obd) kan vinden in de grafiek functie van obd en kijken of ik daar chocola van kan maken . Aanname is dat een tuner als vagtechniek daar naar kijkt als ze hem testrijden. Zo n wastegate, zit dat in de turbo of erbuiten?
 

Tees

Donateur
De wastegate zit ín de turbo, de versteller er meestal buiten (maar ik ken de 2.0 TSI niet). De versteller zit met een stangetje vast aan de wastegate, en daar kan nog wel eens speling inkomen óf de versteller zelf heeft kuren (kapot tandwiel bijv).

Ik zou denken dat VT idd naar turbodruk en brandstofdruk kijkt. Wanneer is jouw wagen getuned? Als je zelf niet verder meer komt en tis redelijk recent kan je VT altijd vragen of zij nog eens naar hun logs willen kijken (als ze die tenminste lang genoeg opslaan?)
 

haassie

Forumguru
De auto is in juli getuned, ben onlangs nog eens teruggeweest omdat er een schokje zat bij de 2500 rpm. Bij het vergelijken met een zelfde wagen hebben ze toen iets aangepast en was het verholpen. Alles zag er verder goed uit zeiden ze.

Zit er ook een onderhoudsinterval op de olie van de diffs voor en achter (haldex olie is wel verv.)?
 
Bovenaan Onderaan