Trillingen in SC2 1.6 TDI

FRFC

Nieuw lid
Mijn SC2 van begin mei 2012 met ca. 7500 km op de teller heeft sinds enige weken last van trillingen door de hele auto, m.n. tussen 1900-2500 toeren.
Garage heeft inmiddels banden en velgen vervangen maar constateren , net als ik, dat trillingen niet zijn opgehouden. Oplossing heeft men nog niet. :(
Jammer want het verminderd het rijplezier van deze verder heerlijke auto.
Iemand anders ook gelijksoortige ervaringen ?
 

Cordoba

Forumguru
Trillingen in alle versnellingen in dit toerengebied? Onder alle omstandigheden (constante rijsnelheid, acceleren, afremmen, en eventueel ook als je de auto niet in de versnelling staat en je gas geeft tot je in dit toerengebied komt?
(om te bepalen of trillingen uit de aandrijving/motor of ergens anders vandaan komen)
 

FRFC

Nieuw lid
In alle versnellingen en m.n. bij constante snelheid en afremmen. Bij acceleren minder, nog niet geprobeerd om zonder versnelling in dit toerengebied te krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Aandrijfassen, wielen en eigenlijk alles vanaf de uitgaande kant van de versnellingsbak kun je dus al uitsluiten als oorzaak. Blijven over de motor zelf en alles tot aan de ingang van de versnellingsbak. Je kunt proberen of je met de auto in 'vrij' en de motorkap open, of je de trillingen ervaart als je gas geeft naar dit toerental. Als er één gas geeft en een ander onder de motorkap kijkt, kun je zien of je veel trillingen in het motorblok ziet (mogelijk bij bijvoorbeeld fout in een motorsteun).
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad wat Cordoba zegt, kan een rotte motorsteun zijn. Een andere mogelijkheid is het twee massa vliegwiel. hoewel beide met een kilometerstand van 7500 km eigenlijk niet zouden moeten kunnen.
 

hemi24

Forumguru
Heb bij mijn laatste O2 vanaf "0" gezegd dat de motor (ook een 1.6TDI) niet mooi draaide, uiteindelijk gaf de dealer bij 112k het verlossende antwoord: 2-massa-vliegwiel wat niet defect was, maar toch buiten toleranties viel...
Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Het kan natuurlijk ook een onderdeel van de inspuiting zijn...
 

FRFC

Nieuw lid
Zo vandaag met ingetrapte koppeling met 125 km/u motor naar bewuste toerental gebracht : geen enkel verschil, blijft vrolijk doortrillen.
Tevens gekeken naar de motor bij in vrijstand en stilstand toeren opvoeren, lijkt wel een schone slaapster : trilt totaal niet .
Voor volgende week maar weer een afspraak bij de garage gemaakt , ik zal de suggesties zoals hier vermeld en door mij uitgevoerd doorgeven. Hopelijk leidt dit tot een oplossing. Suggesties ( hoe lastig van afstand die ook zijn) blijven uiteraard welkom...
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste idee zou zijn na de laatste constatering dat je een velg hebt die onrond is (hoogteslag), maar aangezien de velgen al zijn gewisseld is dit onwaarschijnlijk. Gecupte banden zijn ook onwaarschijnlijk bij deze km-stand, en bovendien zijn de banden ook al gewisseld.

Laat ook de uitlijning (dat is iets anders dan de balancering) eens checken en kijk of je ongelijkmatige slijtage ziet op één of meer banden. Het zou tenslotte toch nog een motorsteun kunnen zijn: bij rustig gas geven terwijl de motor stationair draait, hoeft ie vrijwel geen koppel te leveren, dat is toch een verschil met rijden in een versnelling. Aan de andere kant, heb je veel meer last van trilling van afremmen/constante snelheid dan bij accelereren, dus maakt het toch minder waarschijnlijk. 2-massa vliegwiel zou kunnen, maar heeft vaak een bepaalde variatie in het stationair toerental als eerste symptoom, en daar hoor ik je niet over.

Waar ik ook aan begin te denken, is een probleempje met één van de kleppen die bij een bepaald toerental gaat 'zweven'. Als oorzaak denk ik dan aan klepveer die niet 100% is. Een compressie test zou hier uitsluitsel over moeten geven.
 

Chatslet

Forumguru
Uitlijning checken is natuurlijk altijd handig maar het is natuurlijk wel zo dat een auto die met flinke snelheid rijd gevoeliger is voor trillingen dan een auto die stil staat. Ik neig dan toch meer richting het vliegwiel. Misschien zit het niet goed (meer) vast zit waardoor er speling in draairichting en/of radiale richting ontstaat oid? In draairichting mag je wat milimeters speling hebben maar in radiale richting kan 2 milimeter bij de genoemde toerentallen al voor flinke trillingen zorgen.
 

Bakkertje

Forumguru
Omdat het verhaal FRFC mij redelijk bekend voorkomt heb ik vanmorgen eens wat geprobeerd. Die van mij (geen combi overigens) trilt ook maar voor mijn gevoel doet ie dat met name in z'n 5. Wat ik gedaan heb: bij zo'n 100 km/uur merk ik in z'n 5 trillingen, terug naar z'n 4 is het weg (toerental gaat dan uiteraard omhoog). Als ik dan het toerental laat zakken tot hetzelfde niveau als in z'n 5 met 100, dus zeg maar terug naar zo'n 80 km/uur blijven de trillingen weg.
Ander ding wat mij opvalt is dat de naald van mijn snelheidsmeter ligt op en neer gaat bij snelheden tot zo'n 60 a 70 km/uur.
Bij de laatste beurt (was trouwens ook de eerste..) zijn alle banden gebalanceerd en was het even weg, nu lijkt het bij mij weer terug te zijn gekomen.
 

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje: je schrijf dat de trillingen 'even' weg waren na de beurt en balanceren. Waarbij moeten we denken aan 'even': een ritje van 10 km, een aantal weken, of een aantal maanden en behoorlijk aantal km's? Kan het met de bandenspanning te maken hebben, of misschien met de buitentemperatuur om maar eens iets te noemen. Hoe is de slijtage van je banden? Over de hele breedte en omtrek van de band gelijkmatig?
 

Chatslet

Forumguru
Wat ook nog zou kunnen: Als je lichtmetalen velgen hebt kunnen die ook ietsje krom zijn door een kuil/hobbel/stoeprand. Met een balanceerapparaat kan dat gewoon op onbalans lijken en een minder oplettende monteur zal gewoon proberen het er uit te balanceren door er loodjes op te slaan. Uiteindelijk zal het balanceerapparaat aan geven dat het wiel gebalanceerd is en de eerste kilometers zal het ook wel redelijk rijden maar uiteindelijk zal de band scheef afslijten of zal de velg nog krommer worden waardoor er weer trillingen ontstaan. Op den duur sloop je zelfs je wiellagers er mee.
Kan natuurlijk ook dat je gewoon een loodje bent verloren door een stoeprand of omdat het niet goed vast zat.

Hoe dan ook, over alle zaken die Cordoba en ik genoemd hebben kun je uitsluitsel krijgen als je naar een bandenboer gaat en dan geen Kwik Fit want dan rij je zometeen met een nieuwe B merk accu en nieuwe B merk remblokjes weg en heb je nog steeds last van trillingen. Maar een echte bandenboer zoals Euromaster of Profile Tyrecenter waar ze weten wat ze doen. Kwa prijs ontloopt het elkaar toch niet, blijft tientjes werk.
 

Bakkertje

Forumguru
Allereerst bedankt voor het meedenken!
De beurt was bij 30.000 km en inmiddels staat de teller alweer op 41.000. De trillingen zijn er weer sinds een km of 2000.
Wat het balanceren betreft ik heb inderdaad LM wielen waar een hele strip lood op geplakt zit zo'n beetje.
Slijtage heb ik nog niet echt naar gekeken en de bandenspanning heb ik bij zo'n 34.000 km voor het laatst gecontroleerd (lees verlaagt na de rit met volle bepakking). Als het te gek wordt maak ik een afspraak bij de dealer (daar kom ik langs en voor Profyle ben ik toch weer effe onderweg..)
 

Chatslet

Forumguru
Bij lichtmetalen velgen horen er inderdaad plakloodjes op te zitten maar dat zouden maar een paar loodjes moeten zijn. Als er hele strips op zitten dan lijkt er inderdaad iets mis te zijn. In dat geval band + velg laten controleren. Velgen kun je laten richten, kost iets van 80 euro per velg, zijn het je banden die ongelijk zijn afgesleten dan raad ik je sterk aan nieuwe banden te laten plaatsen en de auto echt professioneel uit te laten lijnen bij een bandenboer.
 

Cordoba

Forumguru
Wat het lood betreft: het kan zijn dat onbalans van velg en band samenvallen waardoor je veel lood nodig hebt. Verder ben ik het in grote lijnen eens met de laatste posts van Chatslet, met dit verschil dat de deskundigheid van Euromaster, Profile en Kwikfit, per vestiging enorm kunnen verschillen. Bij welke keten je het beste terecht kunt, kan per regio verschillen, zo zijn er ook regio's waar veel mensen Euromaster als slechtste aanwijzen.
 

FRFC

Nieuw lid
Update 30-6-2012:
Inmiddels weer 2 dagen bij de garage geweest , geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Wel zijn de motorsteunen " gesteld" , trillingen lijken iets minder.
Wanneer het probleem echter blijft gaat de importeur zich er over buigen. Hoewel probleem vervelend is , complimenten voor de wijze waarop dealer Ames in Gorinchem mee omgaat .
 

hemi24

Forumguru
hoe zit het met het stationair toerental, is dit mooi constant, of heb je het idee dat dit continu iets heen en weer schommelt?
Als dit laatste het geval is: twee-massa-vliegwiel defect...
 

FRFC

Nieuw lid
Auto is inmiddels naar de importeur zodat zij zich over het probleem kunnen buigen. Is nu 3 dagen weg, verwachting is ca 1,5 week . Dealer heeft mij van andere auto voorzien ( Octavia) , ik kan dus gewoon rijden maar helaas niet in een Superb. Na 3 dagen in een Octavia te hebben gereden weet ik weer waarom ik voor een Superb heb gekozen ...:rolleyes: Niets ten nadele van de ongetwijfeld vele tevreden Octavia rijders maar de extra ruimte in een SC2 en de net wat betere afwerking/materialen doen mij hopen dat Pon het probleem snel oplost.
 

FRFC

Nieuw lid
Laatste update:
Na bezoek importeur niet echt verbeterd.....totdat ik op vakantie ging en in Duitsland eens lekker heb gescheurd (170-180) . Probleem nam gewoon af, na enkele dagen geheel weg. Sprak hier onlangs over met iemand van een keuringsinstantie, die gaf aan dat moderne, zuinige motoren soms residu achterlaten wat tot trillingen kan leiden. Even lekker schoonblazen helpt dus. :super:
 
Bovenaan Onderaan