Trillingen optrekken Octavia Combi 1.9 TDI Elegance 2005

Beste medeforumgebruikers,

Ik heb sinds kort een Octavia Combi 1.9TDI Elegance uit 2005. De auto bevalt super, rijd fantastisch. Stil, lekker snel (ABT getuned) en lekker zuinig.

Nu merk ik alleen een soort trilling/gebrom als ik optrek in de 4e en 5e versnelling tussen de 2000 en 2500 toeren. Het is niet wereldschokkend, maar hij klinkt gewoon net alsof hij het niet lekker vind. Terwijl hij wel lekker vlot doortrekt. Verder 0,0 klachten.
Koppeling is overigens al vervangen en de turbo ook, de auto heeft 206.000km gelopen en is altijd in onderhoud geweest bij de Skodadealer die hem heeft afgeleverd en daar heb ik hem ook gekocht.

Zelf heb ik niet zoveel TDI diesel ervaring (nou ja, wel 140.000km in een Fabia 1.9TDI gereden (2001 model), maar dat is alweer 5 jaar terug) dus ik vraag me gewoon af of het normaal is of dat er wellicht toch iets aan de hand is. Optrekken in de 1, 2 en 3 gaat trillingsvrij en soepel vanaf 1200 toeren.

Verder heb ik "last" van licht trillend stuur bij 120km/hr (onbalans in de banden) en maken de banden best wel wat geruis. Wellicht hebben deze zaken ook te maken met de trilling..?
Ook ben ik benieuwd welk type banden jullie mij aanraden, bij voorkeur een setje wat lekker stil is & niet TE duur? (195/65R15)

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Bosi

Lid
Wellicht de moeite waard om de balancering van je banden te controleren en ook eens naar de sporing te kijken (één keer flink tegen de stoeprand rijden kan al een spoorstang ontzetten), beide kunnen die trilling en het bandengeluid veroorzaken. Ook als het profiel van je banden wat aan de minimale kant is (oa door slijtage), kunnen er trillingen en extra rol geluid worden veroorzaakt. Een beetje banden boer kan dit allemaal voor je controleren.
 
Dat zijn inderdaad prima suggesties. Mijn achterbanden zit nog maar 3 of 4 mm op, voorbanden een mm of 5. Deze zijn dus inderdaad al flink aan het slijten. Het balanceren en de banden had ik zelf ook al aan gedacht, waar het mij ook vooral om gaat is of het niet iets "herkenbaars" is voor andere 1.9TDI octavia rijders. Het gaat namelijk om een laag frequentie trilling/brrrommm als ik optrek in de 4e en 5e versnelling tussen de 2000 en 2500 toeren. Uiteraard kan het ook iets met de bandjes zijn... Zal ze binnenkort eens laten checken op balans bij een bevriende automonteur, nieuwe bandjes gaan er in de herfst een keer op.
De trilling is niet heel erg luid ofzo, maar gewoon een beetje irritant.
 

Chatslet

Forumguru
Trilling aan wielen is inderdaad balanceerwerk en/of andere banden. Bij lichtmetalen velgen kan stoeprandschade ook nog wel eens de oorzaak zijn. Het geluid/trilling wat je beschrijft in de 4e en 5e, klinkt/voelt dat soms als of de auto te vroeg en met een te laag toerental in de versnelling wordt geschakeld?
 
Klinkt als 2 massa vliegwiel, loopt die ook niet mooi stationair?

Ik heb mijn 2 massa vliegwiel laten vervangen door vast vliegwiel :)

Symptomen trillen en vibreren bij optrekken, goede test is 80 in 5 en dan volgas geven. Zeker al je trillingen voelt en chop chop geluid hoort = vliegwiel.
(80 kan je trouwens beter in 4 rijden met octavia, vanaf 90 in 5 = minder belasting voor lagers en je houdt hem mooi in turbo gebied)
 
Banden/onbalans lijkt me meer dat je die voelt bij bepaalde snelheid. Bijvoorbeeld bij 130 dat stuur begint te trillen omdat er onbalans in de velgen zit.
 
Dag allemaal,

Hij loopt fantastisch stationair en het voelt inderdaad aan alsof je te laag in de toeren zit als je zo optrekt. Vreemd is dat als je optrekt vanaf 1200 toeren dat je het dan niet voelt, pas vanaf 1900 toeren ongeveer.

Ik heb zelf nu overigens wel de overtuiging dat het vanuit de banden komt, want het is op sommige wegdekken niet aanwezig en op sommige erger. Vreemd, maar waar.

Ik zal nog weleens proberen met 80km/hr in de vijf vol gas, maar volgens mij hoor ik geen chop chop, alleen gewoon wat trillen (maar niet ernstig).

Waarschijnlijk ben ik te kritisch... :shocked:

ps. Heb nu een tank gereden met V-power diesel en heb het idee dat het minder is/word. Rij ook erg zuinig. Als ik rustig aan doe met gemak tussen de 4,3 en 4,7 liter op 100km (op de display, ga over 300km tanken, dan weet ik het pas echt! Nu "pas" 800 km gereden). En JA af en toe spreek ik die 130 paarden wel aan... en ze trekken! Wel verslavend!
 

Chatslet

Forumguru
Banden is het zeker niet want als daar onbalans in zit dan is de trilling altijd bij de zelfde snelheden merkbaar ongeacht de belasting. Omdat jij heel speciefiek toerentallen rond de 2000 noemt en aan geeft dat de auto perfekt stationair draait zonder nagelen of dieselklop is het vrijwel zeker het twee massa vliegwiel.
Even een stukje techniek: Een dieselmotor levert om de 180 graden een arbeidsslag waar in er bewegingsenergie wordt geleverd, dat betekend dus dat de motor de overige 180 graden geen bewegingsenergie zal leveren. Daarom gebruiken ze een vliegwiel, de motor geeft tijdens de arbeidsslag een deel van de bewegingsenergie af aan het vliegwiel en een ander deel aan de aandrijflijn. De bewegingsenergie die in het vliegwiel wordt opgeslagen wordt gebruikt om de rest van het rondje af te maken zodat alles mooi rond draait. Zou dat vliegwiel er niet zijn dan zou alles met schokken en trillingen gaan. Uiteindelijk blijven er bij bepaalde toerentallen (afhankelijk van de motor tussen de 1600 en 2400 rpm) toch nog erg veel trillingen over. Dit is slecht voor de aandrijflijn, versnellingsbakken vinden dit niet leuk en gaan hier van snel stuk. Ook komt het het rijconfort niet toen goede.
Ze hebben daarom een twee-massa vliegwiel uitgevonden. Heel simpel gezegt zijn dit eigenlijk twee vliegwielen die door middel van twee veren aan elkaar gekoppeld zijn. De motor drijft het 1e vliegwiel aan, deze zet de bewegingsenergie door de veren over naar het 2e vliegwiel welke op zijn beurt weer de koppeling (wanneer deze aangekoppeld is uiteraard) aan drijft. De schadelijke trillingen en resonanties worden door de veren tussen de twee vliegwielen opgevangen waardoor alles mooi rond loopt, de versnellingsbak langer mee gaat en je lekker soepel en confortabel in je dieseltje rond kunt rijden. Maar wat is er nu aan de hand?
Door verkeerde belasting of domweg door slijtage kan dit twee-massa vliegwiel stuk gaan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de veren lam worden of breken waardoor ze de trillingen niet meer op kunnen vangen. Het gevolg is dus dat dus alles begint te trillen en het dus klinkt als of er te vroeg in de versnelling wordt geschakeld.
Mocht je het vliegwiel moeten laten vervangen en je wilt nog veel kilometers met de auto maken, laat er dan weer een twee massa vliegwiel in zetten. Een normaal vliegwiel is natuurlijk goedkoper maar deze zal wel de levensduur van de versnellingsbak verkorten en een versnellingsbak is duurder dan het prijsverschil tussen een twee-massa vliegwiel en een normaal vliegwiel.
 
Ik heb er juist weer een vast vliegwiel in laten zetten, zodat hij nooit meer kapot gaat. Deze wordt ook gebruikt in volkswagen busjes die veel moeten trekken icm 1.9 TDI. Dit is bestand tegen 450 nm aan koppel en zit extra sterke koppeling in + drukgroep. Deze constructie zit er nu al dik 45 000 km in zonder problemen. Er zijn vele die hem hebben laten ombouwen naar vast vliegwiel (deze is speciaal afgestemd op de 1.9 TDI)

Volgens mij is vliegwiel ook wat groter/zwaarder maar hij draait perfect en trekt zelfs mooier door.

Onder andere VAG Techiek, Jos en RD-Techniek doen dit vaak.
 

TurboBooster

Forumguru
Diesel verstuiver probleem in combinatie met aansturing elektonica bij PD motoren.
Even contact opnemen met JD / Race Eend.
JD kan dat in de software iets aanpassen zodat de genoemde trilling/gebrom verdwijnt.
 

Chatslet

Forumguru
Zou het dan niet bij ieder toerental voor komen? En dan zou de motor stationair toch ook moeten gaan nagelen?
 

TurboBooster

Forumguru
@Chalet >> Nee het doet zich alleen voor bij een bepaalt toerental.
Aangezien er meerdere producenten zijn van de betreffende verstuivers heeft het ene merk er wel last van en het andere niet.
Ik weet zo niet welk merk/type de genoemde problemen geeft doch JD weet dit wel.
 
Ik denk dat turbobooster weleens gelijk zou kunnen hebben!
Ik merk namelijk dat ik nu na een tankje V-power er minder last van heb, ook is het NIET aanwezig als ik wat meer gas geef. Kortom, ik heb de oplossing gevonden. Gewoon net ietsjes sportiever rijden, dan trilt er niks.

Ook vol gas van 80 naar 120 in de 5 geeft geen vreemde geluiden. Dus ik denk dat het een combinatie is van trillingen van de banden + trillingen uit de motor door met net te weinig gas optrekken + wellicht rommeldiesel uit één of andere witte pomp wat ook al niet helpt.

Ik ben in ieder geval blij het geen vliegwiel is (koppeling is al een keer vervangen, waarschijnlijk vliegwiel dan ook vermoed ik... vorige eigenaar was namelijk niet zo moeilijk. Zit ook al nieuwe Turbo op en heeft allerlei onderhoud preventief laten doen. Ik heb de auto gekocht bij de garage waar deze ook afgeleverd is en altijd in onderhoud is geweest, vandaar deze info).

Ik ga voordat mijn 6mnden garantie voorbij zijn maar een keer nieuwe banden laten monteren en de auto een keer na laten kijken door een bevriende monteur. Verder zal het goedkomen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

Chatslet

Forumguru
Klinkt inderdaad aannemelijk. Alles electronisch geregeld is leuk, tot dat er storing is. Als je naar JD gaat, raad ik je aan meteen de EGR klep weg te laten schrijven. Scheelt je een boel elende in de toekomst.
 
Probleem helemaal opgelost!!

Zaterdag 4x nieuwe bandjes eronder laten zetten en de trillingen zijn verdwenen!!

Vreemd is het wel, maar ze zijn echt weg... dus het heeft 100% zeker aan de banden gelegen... Bedankt voor het meedenken allemaal!!!
 
Bovenaan Onderaan