TrilSkoda

benquattro

Nieuw lid
Hoi,
Mijn skoda trilt s'morgens erg hard als ik de eerste keren vanuit stilstand de koppeling laat opkomen.
Verder maakt de koppeling dan ook eventjes een piepend geluid (doet hij wel al erg lang).
Het is een felicia 1.9D.
Heeft dit ding een 2-massa-vliegwiel?

Verder gaat m'n kachelventilator harder draaien bij hogere snelheid en start de auto verschrikkelijk slecht.
(alternator diodebrug? Kan je hier aan zonder de boel te demonteren?)

The bone collector

Senior Member
Neen, de Felicia diesel heeft geen dubbel massa vliegwiel, daar moet je het niet zoeken. Ik heb dit ook eens gehad, was de drukgroep en ik ben er niet al te ver meer mee geraakt. Maar die van mij schakelde ook slecht.

Start de auto altijd slecht, of enkel bij warme motor? Anders is het de temperatuursensor, bekend probleem bij de 1.9d.

Ron_2

Senior Member
Het is vaak een teken van een versleten koppeling, of een koppeling die ooit te heet is geworden hierdoor komen er harde plekjes op het oppervlak van het vliegwiel.
Het piepen kan het druklager (waarmee de drukgroep bediend wordt) zijn, maar meer waarschijnlijk het toplager (waar de as van de bak het motorblok in gaat) wat droog loopt.

Een vervanging van de complete koppeling en smeren of vervangen van het toplager is dan de (dure) oplossing.

benquattro

Nieuw lid
De auto start slecht bij koude motor, maar dat ligt waarschijnlijk aan de alternator.
Heel erg bedankt voor jullie reacties :worshippy:

Bovenaan Onderaan