kansberg
Forumguru
TER INFO:
Geplaatst op: 9 november 2016 14:46, door: Jos Veldhuisen
Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gewonnen door Donald Trump, is de kans groot dat hij het voorliggende TTIP verdrag tussen de VS en Europa naar de prullenbak zal verwijzen.
Tenminste, als hij zijn uitspraken hierover tijdens de afgelopen twaalf maanden gaat waarmaken. De automobielindustrie zou veel baat hebben bij het verdrag. Allerlei technische eisen en toelatingsprocedures zouden bij het uitwerken van TTIP op elkaar worden afgestemd. De Duitse automobielindustrie staat zelfs als één front achter het verdrag. Het wachten is nu op 22 januari wanneer Trump officieel The Oval Office zal betreden en ja en nee gaat zeggen op allerlei dossiers die op hem liggen te wachten.
De Duitse autofabrikanten Volkswagen, Daimler en BMW hebben vooralsnog licht bezorgd gereageerd op de overwinning van Trump. Zij zijn vooral bang voor het nieuwe Amerikaans beleid en de afwikkeling van dieselgate. Topman Zetsche (Mercedes-moederbedrijf Daimler) laat weten met een open blik naar te kijken, maar ook met de nodige scepsis.
Bron: Aftersales Magazine
Wat is TTIP:
Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP)
De Duitse auto-industrie ziet veel heil in een akkoord over vrije handel tussen de EU en de Verenigde Staten. “Wij zien daarin grote kansen en roepen dan ook Ja tegen TIPP,” aldus het Verbandes der Automobilindustrie VDA tijdens een persbijeenkomst.
Duitse auto-industrie omarmt TTIP.
1/1
Over dat TTIP ofwel het Transatlantic Trade and Investment Partnership wordt deze week verder onderhandeld in Brussel. Voorzitter Matthias Wissman wijst daarbij vooral op de technische voordelen die een vrijhandelsakkoord kan bieden. "De bedieningshendel aan het stuur, de buitenspiegels en veel andere onderdelen van een auto moeten bij export naar de VS allemaal dubbel gefabriceerd of getest worden. Dat leidt tot hoge kosten. Als de handelsbarrières worden geslecht, dan bespaart dat tijd en geld. Autofabrikanten kunnen dan sneller expanderen en investeren wat arbeidsplaatsen in Duitsland en Europa oplevert. Wij zijn een exportland, Duitsland profiteert en leeft als geen ander land van de globalisering."
Vorig jaar ging 14 procent van de door Duitse auto-export, dat zijn rond de 620.000 auto's, naar de Verenigde Staten. Daarmee is dat land de tweede exportbestemming, na Groot-Brittannië. Uitgedrukt in geld zijn de VS met 20 miljard euro zelfs het belangrijkste exportland, benadrukte topman dr. Dieter Zetsche van Daimler tijdens de bijeenkomst. "Toch hebben we daar steeds weer met belangrijke handelsbeperkingen te maken. Dan gaat het niet alleen om hoge invoerheffingen maar ook om talrijke voorschriften die de afzet belemmeren. Wat veiligheid betreft liggen Europa en VS op hetzelfde niveau. Nergens in de wereld gelden strengere eisen. Maar bij de details zijn er veel verschillen, waardoor we veel zaken dubbel moeten ontwikkelen, dubbel moeten inkopen en dubbel moeten certificeren."
Bron: Automobiel Management
Geplaatst op: 9 november 2016 14:46, door: Jos Veldhuisen
Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gewonnen door Donald Trump, is de kans groot dat hij het voorliggende TTIP verdrag tussen de VS en Europa naar de prullenbak zal verwijzen.
Tenminste, als hij zijn uitspraken hierover tijdens de afgelopen twaalf maanden gaat waarmaken. De automobielindustrie zou veel baat hebben bij het verdrag. Allerlei technische eisen en toelatingsprocedures zouden bij het uitwerken van TTIP op elkaar worden afgestemd. De Duitse automobielindustrie staat zelfs als één front achter het verdrag. Het wachten is nu op 22 januari wanneer Trump officieel The Oval Office zal betreden en ja en nee gaat zeggen op allerlei dossiers die op hem liggen te wachten.
De Duitse autofabrikanten Volkswagen, Daimler en BMW hebben vooralsnog licht bezorgd gereageerd op de overwinning van Trump. Zij zijn vooral bang voor het nieuwe Amerikaans beleid en de afwikkeling van dieselgate. Topman Zetsche (Mercedes-moederbedrijf Daimler) laat weten met een open blik naar te kijken, maar ook met de nodige scepsis.
Bron: Aftersales Magazine
Wat is TTIP:
Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP)
De Duitse auto-industrie ziet veel heil in een akkoord over vrije handel tussen de EU en de Verenigde Staten. “Wij zien daarin grote kansen en roepen dan ook Ja tegen TIPP,” aldus het Verbandes der Automobilindustrie VDA tijdens een persbijeenkomst.
Duitse auto-industrie omarmt TTIP.
1/1
Over dat TTIP ofwel het Transatlantic Trade and Investment Partnership wordt deze week verder onderhandeld in Brussel. Voorzitter Matthias Wissman wijst daarbij vooral op de technische voordelen die een vrijhandelsakkoord kan bieden. "De bedieningshendel aan het stuur, de buitenspiegels en veel andere onderdelen van een auto moeten bij export naar de VS allemaal dubbel gefabriceerd of getest worden. Dat leidt tot hoge kosten. Als de handelsbarrières worden geslecht, dan bespaart dat tijd en geld. Autofabrikanten kunnen dan sneller expanderen en investeren wat arbeidsplaatsen in Duitsland en Europa oplevert. Wij zijn een exportland, Duitsland profiteert en leeft als geen ander land van de globalisering."
Vorig jaar ging 14 procent van de door Duitse auto-export, dat zijn rond de 620.000 auto's, naar de Verenigde Staten. Daarmee is dat land de tweede exportbestemming, na Groot-Brittannië. Uitgedrukt in geld zijn de VS met 20 miljard euro zelfs het belangrijkste exportland, benadrukte topman dr. Dieter Zetsche van Daimler tijdens de bijeenkomst. "Toch hebben we daar steeds weer met belangrijke handelsbeperkingen te maken. Dan gaat het niet alleen om hoge invoerheffingen maar ook om talrijke voorschriften die de afzet belemmeren. Wat veiligheid betreft liggen Europa en VS op hetzelfde niveau. Nergens in de wereld gelden strengere eisen. Maar bij de details zijn er veel verschillen, waardoor we veel zaken dubbel moeten ontwikkelen, dubbel moeten inkopen en dubbel moeten certificeren."
Bron: Automobiel Management
Laatst bewerkt: