TSI: 95 ron of 98 ron of mix? Waarom?

Herman Janssens

Senior Member
Wat tanken jullie voor een TSI : 95 ron of 98 ron of af en toe eens 98 ron?
Mijn dealer zweert bij constant 98 ron tanken omdat dit beter is voor de motoronderdelen en gunstiger zou zijn in het verbruik. Wat zijn jullie ervaringen ? Wat tanken jullie en waarom?

Flem_nl

Forumguru
Tja, al is het beter. Mag niet vd baas..... (enkel) Shell Tankpas laat het niet toe!!

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Zoals ik eerder al heb vermeld: Blue One 95.

Is op de testbank bij JD bestempeld icm een op-maat chip als vergelijkbare kwaliteit qua RON getal van 98. Er zit 15% ethanol in- de rest is Euro95. Is iets goedkoper nog als Euro95. Ethanol bezit echter minder energie als benzine en het verbruik zou daarom op een RON98-achtige benzine af moeten nemen, maar is gelijk gebleven aan Euro95.

Ik tankte in het begin Euro95 en was nog voor tuning over gestapt naar BP98. Maar merkte dat de kwaliteit verschilde per tankbeurt van de 98. Motor liep er wel duidelijk rustiger van als hij koud was bij goede kwaliteit 98. Toen in aanraking gekomen met Blue-One 95 en daarmee besloten om een chip-op-maat te laten maken. Merkte hiermee hetzelfde dat de koude motor rustiger loopt.

Bij de 1.4 schijnt dat de motor het liefste 98 wil overigens. 1.2, 1.8 en 2.0 willen het ook wel, maar het effect is het beste te merken bij de 1.4 (aldus JD). Wil je echt het beste: BP98 en daarin 10-15% E85 brandstof bij gooien..

Rosinfield

† In Memoriam
Zeker bij een getunede motor levert 98 aantoonbaar meer vermogen; en hij rijdt er lekkerder op (BP ultimate). Maar volgens mij loopt hierover reeds minstens 1 topic

CDK

Forumguru
zoals @Rosinfield al zegt, hier lopen meerdere topics over, waarvan sommige nog vrij recent, dus echt zinvol is dit nieuwe topic niet vrees ik.... maar voor de meeste TSI's geldt dat ze 98 lekkerder vinden en daar meer vermogen op leveren, qua verbruik maakt het niet heel veel uit, maar meestal is het verbruik iets lager op 98, ik beweer niet dat je het verschil in prijs er uit haalt. Je moet voor jezelf bepalen wat je wil, na tuning is 98 sowieso beter, indien gewenst met een toevoeging van bio ethanol of E85. Alsje zoals @Noord26 een op maat tuning op blue one 95 hebt laten doen kan je uiteraard die brandstof als beste blijven gebruiken

• Leuk
Waarderingen: Fean

MaRco2

Forumguru
Eigenlijk altijd 95 en als het kan/uitkomt 98 (of Gulf Challenger 100 of in het buitenland VPower Racing 100 of Aral Ultimate102) als dit verkrijgbaar is en het verschil te overzien is (soms scheelt het 16 cent per liter als Euro extra scherp is en VPower (97) de volle mep kost).

Fean

Forumguru
Tank altijd BP Ron98 voor de Freebees:thumbsup:

Bij mijn vorige auto wel eens getest met een collega die op Ron95 reed, dezelfde auto 1.8tfsi.. een heel klein beetje liep ik uit, maargoed dat kan ook gewicht zijn..(hij had dakdragers en ik niet). Ook tussenacceleraties op de Autobahn ietsjes feller leek het, maar dat kan ook het moment zijn wanneer je gas geeft.

Ik heb wel het gevoel dat hij wat pittiger/feller reageert, maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat zit niet tussen de oren in het geval van tsi's, zeker na tuning maar ook ongetuned. Op de vermogens plaatjes van JD zie je een duidelijk verschil

Bovenaan Onderaan