TSI motor nog zuiniger

Jammer dat dit niet in mijn wagen zal zitten doe meestal korte ritten en deze techniek bespaart benzine..
Maar twee cilinders in een zware wagen?


[h=1][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Volkswagen[/FONT][/h][h=2][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Volkswagen TSI-motor wordt nog zuiniger[/FONT][/h][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]5 september 2011 | In de 1,4-liter TSI-motor van Volkswagen debuteert cilinderuitschakeling. Dankzij deze technologie wordt deze toch al efficiënte viercilinder krachtbron nog zuiniger. Het gemiddelde verbruik daalt met 0,4 liter per 100 kilometer. Cilinderuitschakeling is vanaf begin 2012 leverbaar en wordt op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt van 15 tot 25 september voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Het cilinderuitschakelsysteem is ontworpen om het verbruik van Volkswagens TSI-motoren nog verder te bepreken. Het systeem schakelt twee cilinders uit bij lichte motorbelasting en bij deellast. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een verbruiksvermindering van 0,4 liter per 100 km. Als het effect van de start-stop-functie ook wordt meegenomen, bedraagt de besparing zelfs 0,6 liter per 100 kilometer.[/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van cilinderuitschakeling het grootst. Bij een snelheid van 50 km/h in de derde of vierde versnelling komt de besparing uit op wel 1,0 liter per 100 kilometer. Mede daardoor kunnen de TSI-motoren met cilinderuitschakeling eenvoudig voldoen aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt.[/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]De cilinderuitschakeling wordt actief als het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikcyclus is dit op circa 75% van alle trajecten het geval. Op het moment dat de bestuurder krachtig gas geeft, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar afgezien van het extra acceleratievermogen niets van, volgens VW. Informatie die via de gaspedaalsensor komt, geeft de rijstijl van de bestuurder aan. Bij een sportieve rijstijl of in druk (stads)verkeer blijft de cilinderuitschakeling bijvoorbeeld achterwege.[/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif] [/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Website:[/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]www.volkswagen.nl[/FONT]
[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Categorie:[/FONT][FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]diversen[/FONT]


 

Cordoba

Forumguru
Het is misschien nieuw in een VW en bij een 4-cilinder, maar bij grotere motoren (6-cilinders en meer) bestaat het volgens mij al een aantal jaren.
 

sitechris

Donateur
Op zich mooie techniek, maar ik ben wat sceptisch. Ik reed van de zomer in de Chevy Camaro V8, die heeft ook cilinderuitschakeling. Bij normaal rijden worden er dan 4 uitgeschakeld. Merk je helemaal niks van. En ook als je vol het gas intrapt merk je niet dat de cilinders moeten bijschakelen. So far so good dus. Maar om het verhaal compleet te maken, in verbruik merk je ook niets. Wat een zuipschuit.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de automobielfabrikanten al druk bezig zijn om nieuwe modellen aan de nieuwe Europese (?) normen te laten voldoen. Om in NL bijvoorbeeld aan de 20% bijtellingsnorm te kunnen blijven voldoen. Cilinder uitschakeling helpt daar natuurlijk bij. Zo heeft Ford bijvoorbeeld lamellen in de gril die dichtgaan om luchtweerstand te beperken..
 

turboturbo

Forumguru
..., in verbruik merk je ook niets. Wat een zuipschuit.
Hoezo kun je dat merken dan? Je weet toch immers niet wat het verbruik is als de Chevy geen cilinder uitschakeling zou hebben? Of heb je dat wel gemeten over vergeleken? Dan kun je deze vraag negeren.
 

sitechris

Donateur
Wellicht maakt het idd een verschil, maar bij een gemiddeld verbruik van 1 op 5 ben je toch geneigd om aan de werking te gaan twijfelen.
 
Bovenaan Onderaan