TSI motoren tóch op LPG

Ik las vandaag op autoweek.nl een bericht dat Vialle nu ook LPG beschikbaar heeft gemaakt voor direct ingespoten benzinemotoren.
De eerste motor die ze onderhanden nemen is de VAG 1.4 TSI motor.

Het hele artikel kan je hier nalezen.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/12549/LPG-voor-direct-ingespoten-benzinemotor

Ik heb hiervoor in een Fabia op LPG gereden en dat beviel mij prima. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de eerste ervaringen binnenkort en overweeg dan serieus om alsnog LPG in mijn O2 1.4 TSI te laten inbouwen.
Natuurlijk alleen als de leasemij meewerkt en er een gunstig brandstofkostenkaartje aanhangt.
Ik ben wel pro-milieu, maar méér nog pro-portemonnee ;)

.
 
Oh, dit geldt natuurlijk niet alleen voor de Octavia, maar ik zag zo gauw geen overkoepelend forum gedeelte. Want oa ook de Superb heeft een 1.4 TSI motor in het gamma.
En in een later stadium zullen (zo maak ik uit het verhaal op) ook de overige TSI motoren van LPG kunnen worden voorzien.
 

Sand3r

Senior Member
Wat is voor jou het voordeel dan?
Brandstof kosten zijn toch voor de zaak als het een leaseauto betreft?
 
Wat is voor jou het voordeel dan?
Brandstof kosten zijn toch voor de zaak als het een leaseauto betreft?

Niet als de leaseprijs inclusief brandstofkosten is, scheelt nogal een stuk. Betekent lagere leaseprijs en ik weet niet hoe het bij andere werkt, maar alles wat ik onder mijn leasenorm zit wordt lekker uitgekeerd.
 
Ik betaal een vast deel voor de brandstof, gebasseerd op 40k km/jaar.
Als díe kosten goedkoper worden, betaal ik dus minder.

Hoeveel ik zelf daadwerkelijk rij maakt daarvoor niet uit.
Rij ik meer dan 40k km/jaar, dan heb ik voordeel. Rij ik minder, dan ben ik (relatief) duurder uit.

40.000 km op LPG of op benzine scheelt nogal een slok op een borrel. Die net geen 3000 euro die de LPG tank kost weegt al erg gauw op tegen de brandstofbesparing (doordat die op 40.000 km/jaar is gebasseerd).

Daarbij, niet alle leasecontstructies zijn inclusief brandstof. Daar is ergveel variatie in mogelijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Sodeknetter, een Passat Variant met 1.4 TSI en 7-DSG op LPG heeft dan 20% bijtelling en kun je voor weinig leasen. Wordt het eindelijk weer interresant om te leasen..

Nu hopen dat de Skoda's ook snel aan de beurt zijn!
 
In het artikel staat: ...Met LPdi blijven alle voordelen van een direct ingespoten benzinemotor overeind. Reken daarbij de overige voordelen van LPG, zoals lagere bijtelling en de prijs per liter... maar klopt dat wel in NL?
Mijn Fabia op LPG kwam niet in aanmerking voor lagere bijtelling (op basis van LPG). Daar is ook nooit iets over gezegd. Ik dacht eigenlijk dat de overheid de wagen nog steeds als een benzineauto zag (met een ietwat ongunstig energie-label) en dat het feit dat'ie op LPG reed daar niets aan veranderde. Het blijft in hun ogen een benzine-auto.
Ik vond dat toen erg oneerlijk, zeker toen de standaard bijtelling van 20% naar 25% ging. En ik kon aantonen dat minimaal 80% van de brandstof LPG betrof (wel meer nog).
 

Ronnie

Forumguru
Is inderdaad beetje vreemd dat men als brandstof benzine neemt als uitgangsbasis.
Rijdt je b.v. (net als ik) op LPG G3, dan is de hoofdbrandstof LPG, ook bij de APK, benzine is dan maar een secundaire brandstof, is dus een beetje hypocriet, wat het meest aan belasting oplevert wordt dus maar gekozen.
( zoals de wind waait, waait mijn jasje.....)
 

Rallye

Forumguru
In het artikel staat: ...Met LPdi blijven alle voordelen van een direct ingespoten benzinemotor overeind. Reken daarbij de overige voordelen van LPG, zoals lagere bijtelling en de prijs per liter... maar klopt dat wel in NL?
Mijn Fabia op LPG kwam niet in aanmerking voor lagere bijtelling (op basis van LPG).

Misschien bedoelen ze een lagere bijtelling ten opzichte van die ander brandstof voor veelrijders, diesel? LPG wordt immers achteraf ingebouwd.
 
Bovenaan Onderaan