TSI Warmdraaien?

mister9

Actief lid
Hallo,

Zaterdag krijgen we onze O2 Combi 1.4 tsi.

Op dit moment rijden we in een fabia combi 1.9 tdi. En doordat het een diesel is heeft warmdraaien (stationair) geen enkele zin. Zelfs warmrijden duurt lang, maar dat geheel ter zijde.

Kan ik straks de TSI wel gewoon stationair warm laten draaien? Zodat er na een paar minuten in een warme(re) auto weggereden kan worden?

Bedankt alvast!
 

hemi24

Forumguru
Warmdraaien is slecht voor auto en milieu, dus gewoon starten en rustig wegrijden. Dan is de motor ook nog eens sneller op bedrijfstemperatuur.
 

reeseend

Forumguru
Echt warm draaien zal niet lukken. Pas bij gewoon rijden zal de motor op temperatuur komen en dan ook de kachel.
En mocht je Pro milieu zijn net zoals Hemi moet je geen auto rijden;)
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb vrijdag en zaterdag in een O2 Combi 1.2Tsi gereden, ook grotendeels langzame ritten vanwege de sneeuw in combinatie met drukte op de weg. Het viel mij op dat de motor net zo traag op temperatuur komt als mijn eigen 1.9Tdi. Stationair warm laten draaien zal dus waarschijnlijk niet eens lukken. Terzijde: wat een geweldige motor is die 1.2Tsi!
 

Witte Yeti

Actief lid
Bij een TSI motor is het koelwater pas na 4 a 5 km op temperatuur en veel eerder zal je geen warmte in het interieur voelen met deze koude. De olietemperatuur zal pas na 8 a 9 km op temperatuur zijn. Tot die tijd zou ik rustig aan rijden.
Wat enigszins helpt in deze koude tijden, is de circulatieknop in te drukken, je zuigt dan geen koude lucht van buiten aan.
Niet vergeten om zodra je warme lucht voelt de circulatie weer uit te doen (verse lucht)
 

mister9

Actief lid
Ik heb vrijdag en zaterdag in een O2 Combi 1.2Tsi gereden, ook grotendeels langzame ritten vanwege de sneeuw in combinatie met drukte op de weg. Het viel mij op dat de motor net zo traag op temperatuur komt als mijn eigen 1.9Tdi. Stationair warm laten draaien zal dus waarschijnlijk niet eens lukken. Terzijde: wat een geweldige motor is die 1.2Tsi!

Dus een benzine motor is net zo langzaam warm als een diesel? Hoe kan dat? Benzinemotoren waren toch altijd veeeeeel sneller warm dan een diesel?
 
Wat "verbrandingsmotoren theorie" uit mijn HTS tijd: stationair warm draaien is in principe slechter voor een motor. Een motor die niet op bedrijfstemperatuur is slijt harder dan een motor die dat wel is. Doordat de motor bij stationair draaien niet belast wordt, duurt het veel langer voordat deze op bedrijfstemperatuur komt waardoor oa de interne delen van de motor bijvoorbeeld meer vervuild raken. Rustig wegrijden waarbij de motor sneller op temperatuur komt is wat dat betreft veel beter.
 

mister9

Actief lid
Maar wordt de TSI dan tijdens het rustig rijden na starten, wel sneller warmer dan de TDI? En voel je bij de TSI tijdens het rijden dus sneller warmer lucht dan bij de TDI?
 

RefleCs

Forumguru
In mijn fabia ligt ook een 1.2 TSI en ik ben juist verbaasd over hoe snel deze warm is. Ik rij hier thuis weg en voor ik 2 a 3 km weg ben begint de meter al op te lopen. Mijn oude faab met 1.9 TDI was niet warm voor ik op mijn werk was. Dat is een ritje van 20 minuten waarvan een deel snelweg.
 

mr2cv

Lid
Het grote nadeel van de zuinige motoren van tegenwoordig. Ze zijn o.a. zo zuinig door het hoge rendement. De 1.4 TSi van mijn Yeti warmt ook slecht op, terwijl de 1.0 viercilinder van mijn 27 jaar oude Starlet redelijk snel op temperatuur. Zelfs mijn 25 jaar oude Toyota MR2 met maar liefst 12 liter koelvloeistof warmt sneller op. Maar als je het verbruik (1:15) en gewicht (750 kg) van de Starlet afzet tegen dat van de Yeti (1:12 en 1275 kg), dan heeft de Skoda motor een veel hoger rendement en dus minder warmteverlies, waarmee je het interieur doet opwarmen.

Groet, Arjen.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb mijn TFSI met deze kou wel een paar keer 10 minuten voordat ik weg moet aangezet. Het mag dan minder goed zijn voor de motor, het interieur wordt wel warm en de ruiten zijn mooi vrij, dus voor mij is het een stuk beter....
 
Ik kan de vergelijking niet maken met dezespecifieke TSI en en TDI, maar doorgaans komt een benzinemotor ruwweg 2x zo snel op temperatuur dan een diesel. Bij mijn vorige auto's was dat mooi te zien aan de uitrustig: mijn Alhambra had (net als de Sharan's van VW) in de dieseluitvoering een extra losse kachel (geen standkachel), omdat de dieselmotoren niet snel genoeg in staat waren om de ruimte te verwarmen. De benzineuitvoeringen hadden deze niet nodig.
 
Ik heb vrijdag en zaterdag in een O2 Combi 1.2Tsi gereden, ook grotendeels langzame ritten vanwege de sneeuw in combinatie met drukte op de weg. Het viel mij op dat de motor net zo traag op temperatuur komt als mijn eigen 1.9Tdi.

Ik ervaar precies het tegenovergestelde : Sinds ik de 1.2TSI DSG heb , zit ik in 5 minuten in een behaaglijke ruimte :worshippy:; mijn vorige O2, 1.9TDI '95 kon het interieur bij deze vrieskou in 20 min. nog niet aangenaam verwarmen......... :crazy:
 

Skoody Boo

Actief lid
En mocht je Pro milieu zijn net zoals Hemi moet je geen auto rijden;)

Dus alles met een nadeel mag of moet daarom maar meteen zo slecht mogelijk? Dat is een lekker simpele manier van omgaan met verantwoordelijkheid! :smiley29:

Je moet je zelf maar durven neerzetten als persoon met zo'n redeneertrant.... :worshippy:
 

Rosinfield

† In Memoriam
het simplisme zoals het duidelijk niet bedoeld was. Maar afgezien van het milieu, wanneer men met draaiende motor staat te krabben in een straat, dan is de daarmee gepaard gaande stank en walm voor passerende voetgangers en fietsers uiterst hinderlijk. Dus ook vanuit sociale motieven liet men het beter achterwege. Kortom, er is eigenlijk niets voor maar alles tegen te zeggen
 

adjego

Actief lid
Klopt inderdaad freewheeler2, maar als je er zo naar kijkt moet je dus ook je motor uitzetten als je voor het verkeerslicht staat te wachten, want dan kunnen er natuurlijk ook fietsers in de buurt zijn...;)

Ik rijd overigens zelf ook in een 1.2 TSI (SEAT Leon) maar met deze temperaturen duurt het een stuk langer voordat de motor op temperatuur is.
 

Wijnand850

Forumguru
T.a.v. de vergelijking tussen de Tsi en de Tdi: ik heb alleen weergegeven wat ik die dagen (vrijdag en zaterdag) heb ervaren. Tot op dat moment was ik ook van mening dat benzinemotoren veel sneller opwarmen dan de diesels (en zeker de Tdi's/hdi's). De Tdi heeft niet voor niets een aanvullende gloeispiraal in het kachelcircuit. Maar de auto die ik vrijdag en zaterdag bij me had (O2 combi 1.2Tsi), was echt pas na een forse tijd op temperatuur, met de nodige filekilometers. Bij het op snelheid komen daalde de koelvloeistoftemperatuur ook weer flink (van 70 naar 50°C), net als bij mijn Tdi onder zulke omstandigheden het geval is.

Ik vermoed dat de huidige gedownsizede motoren zoals de Tsi een veel hoger rendement kennen dan de traditionele benzinemotoren (net als je bij de Tdi's ziet t.o.v. de indirecte diesels) en dat daardoor veel minder warmte vrij komt. Overigens heb ik nu weer een 1.2Tsi op de inrit staan (andere O2 dan vorige week), en ik zal er morgenochtend nog eens opletten.
 

Rallye

Forumguru
wanneer men met draaiende motor staat te krabben in een straat, dan is de daarmee gepaard gaande stank en walm voor passerende voetgangers en fietsers uiterst hinderlijk. (...) Kortom, er is eigenlijk niets voor maar alles tegen te zeggen

Misschien ligt het aan mijn auto, die stationair weinig walmt en zeker niet stinkt, maar op mij komt je stelling nogal overdreven over....

Voordeel blijft voor mij dat de auto warm is.
 

EdK

Forumguru
telkens verbaas ik me over de klachten van dat de wagen zo slecht opwarmt.
Maar waar wordt de vergelijking mee getrokken ?

Als het buiten minus 10 graden is dan is de gehele cabine en de motor uiteraard ook die temperatuur.
En dan vind ik dat als ik 5 km op weg ben en me koelvloeistof al naar de 90 graden loopt een erg mooie prestatie.
En dat ik dan gewoon al door de roosters warme lucht voel binnenkomen is normaal, maar ook normaal is dat het wel even duurt om een temperatuursverschil te overbruggen van rond de 30 graden.

want een ieder wil het toch graag minimaal 20 graden hebben en tsja als het dan minus 10 is dan moet hij er aardig aan trekken.
Als je dezelfde situatie in je woning zou hebben dan duurt het echt wel langer voor het warm en behaaglijk is !

Maar al heb je climatronic, zetten jullie s'morgens wel de ventilatie op recirculatie ?
Want dan ga je namelijk de koude iets verwarmde lucht weer opwarmen ipv dat je die koude rijlucht moet opwarmen.
En zodra de temp behaaglijk wordt in de cabine dan wel weer van de recirculatieknop af en dus de frisse verwarmde buitenlucht naar binnen blazen.
Anders gaat alles beslaan en wordt het zuurstofgehalte wat minder.
 

Wijnand850

Forumguru
Overigens heb ik nu weer een 1.2Tsi op de inrit staan (andere O2 dan vorige week), en ik zal er morgenochtend nog eens opletten.

Mijn bevindingen van vanochtend: buitentemperatuur was -9,0°C, gebruikelijke rit van Nijkerk naar Lelystad (=42km, 6km binnen de bebouwde kom, rest is 80/100km/h). Een goed vergelijk met de Tdi is daarom mogelijk (gelet op de buitentemperaturen van de afgelopen periode, weinig wind en het normale verkeersbeeld van vanochtend).

Ik constateer dat de koelvloeistoftemperatuurmeter pas na 15km op 90°C staat. Echt aangenaam is het dan nog niet in de auto, dat komt na 20km. De olietemperatuur wordt na 10km aangeduid (50°C) en is na 20km op 80°C, wat in de buurt komt van bedrijfstemperatuur. De 90°C wordt na 30km aangetikt. Ik kan niet anders dan concluderen dat 'ie mogelijk iets sneller opwarmt dan de Tdi, maar veel is het niet. Omdat mijn O2 een gloeispiraal in het kachelcircuit heeft zitten is mijn auto wel eerder behaaglijk.

De Tsi heeft wel een geweldig karakter en is lekker zuinig: 5,8l/100km op zo'n 80km rijden. Daarin doet 'ie niet onder voor de 1.9Tdi! En zo'n Ambition Business line is ook mooi compleet. Maar dit terzijde.
 
Bovenaan Onderaan