tsja... wat is het volgende?

erikztm

Nieuw lid
Ik ben sinds 2001 de eigenaar van een Fabia Combi Elegance 1.4 74Kw. Ik heb de wagen nieuw gekocht. Sindsdien heb ik zo'n beetje elk probleem meegemaakt wat hier op het forum te vinden is, en een paar die dat volgens mij niet zijn:

Bonkend geluid bij gas geven in bocht-Aandrijfassen vervangen
Krakend geluid bij in en uitveren-Stabilisatorstang vervangen (modificatie)
Weer bonkend geluid bij gas geven in bocht-Aandrijfassen weer vervangen
Sterk schommelend toerental stationair-Gasklephuis gereinigd
Water in interieur-Deuren gekit
Noodzakelijke modificatie-Kabelboom opengeknipt
Raam passagierskant in deur gevallen-Raammechanisme vervangen
Weer sterk schommelend toerental stationair-Gasklephuis weer gereinigd
Idem-Gasklephuis en oliedamp retourleiding gereinigd
Lekkage flexibel deel uitlaat-middenstuk incl kat. compleet vervangen
Tweeter passagierskant voor defect-vervangen

En verder de gebruikelijke kleinere dingetjes die je bij elke auto wel een keer hebt. Remmen, banden, ruitewissers, ruiten, je kent dat wel.

Inmiddels zijn er een paar nieuwe dingen of dingen die ik (nog) niet heb laten vervangen:

Skoda-embleem motorkap sterk verweerd; dealer: 27,50 euro
Bestuurderskant stoelverwarming defect (stoelelement); dealer: 90 euro.
Lichtverklikkerspiepje (portierslot) defect; dealer: 250 euro.
Veel water op binnenkant achterruit + klamme afdekplaat kofferbakbodem
Hoog olieverbruik (is een dure modificatie aan zuigerveren voor dacht ik maar weet niet meer wat de prijsopgave was)

En de nieuwste: Knipperende koplampen, st.bekr. lampje af en toe aan-diagnose zegt: Stuurhoeksensor sporadisch defect; dealer: 225 euro.

Kortom, ik heb een hoop plezier beleefd aan mijn Skoda. Ondanks de kwalen is het een fijne auto, al is de kwaliteit helaas gewoon niet alles. Inmiddels ben ik 185000 km verder en ik heb dit forum ontdekt :)

Ik zou graag willen weten of bijvoorbeeld de dingen die er nu aan mankeren ook zelf te repareren zijn. Zo'n portierslot bijvoorbeeld; moet werkelijk dat hele slot vervangen worden of is een klein onderdeeltje voldoende? Zo'n stuurhoeksensor kost volgens de thread "stuurbekrachtiging" 57 euro. Kan ik die zelf vervangen? En waar komt al dat water nou toch weer vandaan? :smiley29:

Alvast bedankt voor alle tips, adviezen, trucs...
 

darkprojectx

Forumguru
"Krakend geluid bij in en uitveren-Stabilisatorstang vervangen (modificatie)"

ow? en toen was dat heerlijke geluid eindelijk opgelost?
ik heb mn draagarm rubbers laten vervangen maar dat resultaat was 0,0

als dat het probleem verhelpt dan ga ik dat snel laten doen!
 

erikztm

Nieuw lid
Het bleek dat de bussen konden verschuiven op de oude stang, en bij de gemodificeerde zit er een stalen flensje om de stang waardoor de bussen niet meer kunnen verschuiven... het geluid is inderdaad weg, tenzij ik erg lomp over een drempel oid heen rij...
 

zefke

Lid
Hallo Erik,

Dat is een opmerkelijke lijst problemen.

Wij hebben ook zo onze portie probleempjes gehad. De Fabia is best een fijne wagen om in te rijden maar sommige zaken zijn niet helemaal goed ontworpen. Vooral met water hebben de constructeurs bij Skoda zo hun problemen. Ik krijg het idee dat ze daar niet weten dat water van hoog naar laag stroomt.

Zo is o.a.de watarbak onder de vooruit niet goed ontworpen zie:

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6603

Ik heb toen ik de kans kreeg eens een polo van hetzelfde jaar opengeschroefd en deze was wel goed gedesigned!!

De portieren hebben hetzelfde probleem zie:

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7124

Ook hadden we steeds een natte gordel aan de passagierskant, ook dit hebben me moeten verhelpen met het inpakken van de schuimkussens en het herleggen van de kabelboom van de rechter achterdeur en het afkitten van de rubber hiervan.

Ook zijn er een aantal problemen die voor rekening gaan van VW, zoals gerotte remschijven voren, open lagers van de koelventilator enz.

Tsja wat doe je eraan!

groetjes
Paul
 

erikztm

Nieuw lid
Tsja wat doe je eraan?

Nou ja, daarom schrijf ik dus. Ik kan ook lijdzaam afwachten totdat de auto definitief de geest geeft, of ik kan er met hulp van het forum hier iets aan proberen te doen. Ik hoop alleen dat een technisch persoon me wat wegwijs kan maken. Ik kan veel zelf, maar ik zou niet eens weten waar bijvoorbeeld die sensor zit.
 

Ronnie

Forumguru
Skoda-embleem motorkap sterk verweerd; dealer: 27,50 euro
Bestuurderskant stoelverwarming defect (stoelelement); dealer: 90 euro.
Lichtverklikkerspiepje (portierslot) defect; dealer: 250 euro.
Veel water op binnenkant achterruit + klamme afdekplaat kofferbakbodem
Hoog olieverbruik (is een dure modificatie aan zuigerveren voor dacht ik maar weet niet meer wat de prijsopgave was)

En de nieuwste: Knipperende koplampen, st.bekr. lampje af en toe aan-diagnose zegt: Stuurhoeksensor sporadisch defect; dealer: 225 euro.

Ik zou graag willen weten of bijvoorbeeld de dingen die er nu aan mankeren ook zelf te repareren zijn. Zo'n portierslot bijvoorbeeld; moet werkelijk dat hele slot vervangen worden of is een klein onderdeeltje voldoende? Zo'n stuurhoeksensor kost volgens de thread "stuurbekrachtiging" 57 euro. Kan ik die zelf vervangen? En waar komt al dat water nou toch weer vandaan? :smiley29:

Alvast bedankt voor alle tips, adviezen, trucs...
De stuurhoeksensor is zelf wel te vervangen, hij zit aan de stuurkolom onderaan bij het stuurhuis. De sensor moet echter wel opnieuw ingeleerd worden (kan ook met Vag-com/VCDS).
Stoelverwarming: stekker onder de stoel loshalen en het element met de multimeter testen op Ohmse-weerstand; Indien defect:dan de stoel demonteren(uit de auto), van het zitgedeelte de bekleding losmaken(tamelijk eenvoudig) element uitnemen en vervangen. Maar ik zou eerst meten, het komt regelmatig voor dat een relais verbrandt, of de schakelaar.
Potierslotvervangen is een aardige klus;(onlangs nog gedaan), deurkaart erafhalen, ruit losschroeven, raamchassis losboren(10 popnagels 6 mm) en het complete slotmechaniek met de 3 torxbouten losmaken en uitnemen, het mechanische deel van het slot kan gescheiden worden van het electronische; dit kun je wederom het beste van de sloop halen van b.v. een jonge Polo (ong. €30,-) hierin zit ook de c.v..
Water in de kofferbak komt vaak langs de achterlichten; de zijruiten zijn verlijmt dus lijkt me onwaarschijnlijk. Ook wil het slangetje van de ruitensproeier wel eens losgaan/poreus worden of afbreken.
Zo, voorlopig kun je weer verder.......
 
Bovenaan Onderaan