Tunen greentech mogelijk?

Is het tunen van een Greentech mogelijk? Ik liep vorige week bij de dealer binnen en zag dat je een 1.6 tdi kan tunen voor €1595,- dan gaat het koppel van 250 naar 285 nm en de pk's van 105 naar 125. Dit gebeurd door ABT en de fabrieksgarantie blijft.

Was niet in de gelegenheid om de vraag te stellen en in de folder staat niet duidelijk of dit ook voor de Greentech mogelijk is.
 

RobPG

Lid
Zal vast wel kunnen, maar dan niet via de dealer. En dus zonder fabrieksgarantie. Verder als de fiscus er achter komt... is een naheffing je deel (als je van de bijtellingsregeling gebruik maakt).
 

Bakkertje

Forumguru
Als je de site van ABT mag geloven kun je hem met behoud van de CO2 uitstoot tunen:
http://www.abt-sportsline.de/tuning...9_131_6/produkt/ABT-Leistungssteigerung-5193/

Er staat letterlijk: Abgasprüfung: Das Fahrzeug bleibt in der bisherigen Schadstoffklasse
Wat vrij vertaald (met dank aan translate.google.com): Het voertuig blijft in de vorige emissieklasse

Wat ik begrepen heb krijg je als je hem via de dealer laat tunen er ook een bewijs bij dat de CO2 uitstoot binnen de 20% bijtellingsklasse blijft. Maar ja ruim 1500 euro voor 20 pk en 35 nm vind ik persoonlijk toch een boel geld.

Overigens zou ik nooit aan de powerbox oid gaan, geloof mij maar dat als er een turbo stuk gaat je leasemaatschappij deze niet zonder meer gaat vervangen. Dan worden er echt wel vragen gesteld. Als er dan uitkomt dat je met powerboxen aan de slag bent geweest.....
 

RobPG

Lid
volgens mij niet: "Eine Abgasnorm (z. B. Euro-Norm) legt für Kraftfahrzeuge Grenzwerte für Kohlenmonoxid (CO), Stickstoffoxide (NOx), Kohlenwasserstoffe (HC) und Partikel (PM) fest und unterteilt die Fahrzeuge somit in Schadstoffklassen"

ofwel de CO2-uitstoot zit hier niet bij, wordt dacht ik bepaald via het verbruikscijfer. Het officiële fabrieksverbruikscijfer wordt bepaald middels de New European Driving Cycle. Deze overheidstest is voor alle auto’s en fabrikanten gelijk en wordt uitgevoerd bij onafhankelijke instanties.

maar goed, als 't niet op de optielijst staat wordt 't niet door de dealer geleverd, ondanks dat ABT 't wel kan
 

Rallye

Forumguru
Oftewel: Nederland loopt weer eens op de troepen vooruit. Wij maken ons druk over CO2 in plaats van stoffen waar je echt last van hebt (roet, stikstof etc.) zoals de Duitsers.
 
Bij ABT is tuning voor de greenline inderdaad mogelijk. En inderdaad geven ze aan (auf deutsch, dat wel) dat "Abgasprüfung: Das Fahrzeug bleibt in der bisherigen Schadstoffklasse" Oftewel, je blijft in dezelfde klasse. Ik ken hierbij niet de exacte verschillen tussen Nederland en Duitsland, maar wel dat je voor 20% bijtelling in Nederland een CO2 uitstoot moet hebben van 140gram of minder. En als ik de data sheet van abt zie ( http://www.abt-sportsline.de/uploads/tx_comabt/1Z0_116_125_CAYC_HS_D.pdf ) dan gaan ze daar uit van 141 gram uitstoot.

Ergo: je valt officieel net buiten de 20% zone? Vreemd is wel dat ze de basis 1.6 ook op 141 gram CO2 zetten ...
 

hemi24

Forumguru
... maar wel dat je voor 20% bijtelling in Nederland een CO2 uitstoot moet hebben van 140gram of minder. En als ik de data sheet van abt zie ( http://www.abt-sportsline.de/uploads/tx_comabt/1Z0_116_125_CAYC_HS_D.pdf ) dan gaan ze daar uit van 141 gram uitstoot. ...

Ergo: je valt officieel net buiten de 20% zone? Vreemd is wel dat ze de basis 1.6 ook op 141 gram CO2 zetten ...

Zullen we het maar op houden dat de grens voor de 20% bijtelling in NL ligt op 116 gr/km..?!?

Als je goed kijkt, zie je ook dat het om een 4x4 versie van de 1.6 TDI gaat in de genoemde specificatie van ABT.
 
I stand corrected... idd wat CO2 waarden door elkaar gehaald. :ahum: had geklikt op de link voor het data blad, en daar stond niks over 4x4...
 

hemi24

Forumguru
Wat ook opvallend is aan de gegevens van ABT: topsnelheid voor de reguliere 1.6TDI na tuning: 200 km/h..!

Dit terwijl de mijne bergaf toch echt merkbaar afgeregeld is bij ca. 195... :confused:
 
Bovenaan Onderaan