Tunen Ja/Nee?

Canedje

Nieuw lid
Sinds een maand heb ik een octavia III 1,4 TSI van mei 2017.
Tot nu toe ben ik er enorm content mee.

Ik heb een vraag:
Stel dat ik deze auto zou willen tunen. Wat zijn dan de risico's en voordelen?

Mijn broertje heeft een paar jaar geleden zijn toyota getuned en nu een opgeblazen versnellingsbak.
De auto was sneller en reed zuiniger. (dat spreekt mij wel aan)
Dat kan toeval zijn, maar ik bedenk mij dat tunen wellicht de oorzaak is geweest van een opgeblazen versnellingsbak?

Ik hoor graag voor- en nadelen.
 

Bakboord1

Forumguru
1. Stel je eens voor
2. over tunen is inmidddels alles wel bekend
3. zonder meer informatie over die toyota is er niets van te zeggen
4. over tunen en versnellingsbakken is ook alles wel gezegd

verder nog vragen nadat je zelf ook even wat moeite doet?
 

EdK

Forumguru
Is al zat over geschreven hier op forum.
Maar als jij een normale tuning doet ( stage 1 of 2 en je rijgedrag is normaal ook na de tuning dan zal dit nagenoeg geen schade aan je wagen geven.
Maar dan praten we wel over het laten doen bij gerenommeerde tuners in NL.

Dus bv een VAG techniek in Neunen
En als je snel bent, men is hier op forum bezig met een kortings actie in samenwerking met VAG Techniek
 

hemi24

Forumguru
Wat is een opgeblazen versnellingsbak?!?
Technisch gezien vrijwel onmogelijk, tenzij er iets mis is met de ontluchting, waarbij de keerkringen naar buiten worden gedrukt.

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk dat de lagers of de synchromesh ringen stuk zijn gegaan; al ligt dat laatste meestal meer aan de (on)kunde van de gebruiker.
Koppeling kan ook vroegtijdig de geest hebben gegeven natuurlijk.
 

Chrisjemol

Forumguru
Bij turbo auto; ALTIJD doen
Gaat niks van kapot en rijdt sneller en zuiniger. Zonde niet te doen

Alle turbo wagens die ik heb gehad hebben deze treatment gehad
 

philippe bakker

Forumguru
Mijn ford camionetje is de enige auto die ik niet heb gechipt en daar is de versnellingsbak al van stuk geweest. Al de gechipte auto’s die ik had hebben nooit iets voorgehad.
 

Bakboord1

Forumguru
Je mag toch wel iets meer voorwerk van de vraagsteller verwachten.
Als je echt interesse hebt maar ook vragen, dan ga je toch eerst lezen op internet en dan stel je een stuk concretere vragen.
Nu wordt er gevraagd wat het voordeel van tuning is..

TS maakt zich zorgen om zijn versnellingsbak maar we weten niet welke bak hij op zijn huidige auto heeft: dsg of handbak.
Met het verhaal van die Toyota kunnen we ook helemaal niets als je niet weet wat voor auto het is, in welke staat en wat voor tuning.
Ik vind dat mensen ook zelf moeite mogen doen. Als je dan vragen hebt maak dan concreet wat je al hebt gevonden en wat je echte vraag is.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik begrijp wat je zegt en mss denk ik er hetzelfde over, maar de manier waarop je je mening kenbaar maakt komt bij mij best binnen, laat staan bij een nieuw lid die lid is geworden, schat ik in, om informatie in te winnen.

Inhoudelijk hetzelfde reageren met een iets andere toon had waarschijnlijk hetzelfde duidelijk gemaakt.

But hé, da's wat ik vind. Da's óók subjectief én offtopic.
 

Pindasaus

Forumguru
Het grootste risico van chiptuning is dat je verzekering niet geldig is. Je auto voldoet immers niet meer aan de typegoedkeuring, als het motorvermogen is toegenomen tot meer dan 20 % bovenop de waarde die op je kentekenbewijs staat. Letselschade bij een aanrijding komt voor jouw rekening en dat is 'iets' duurder dan een kapotte versnellingsbak.
 

Tees

Donateur
Formeel genomen helemaal waar @Pindasaus, maar ik betwijfel of er in de praktijk ooit gekeken gaat worden naar of een auto getuned was na een aanrijding. Als je verder geen opvallende tuning hebt lijkt mij de kans daarop klein.

Overigens zit je met een stage 1 over het algemeen rond de 20%, beetje afhankelijk van de motor. De 1.4 TSI van TS gaat precies 20% omhoog, van 150 naar 180 pk.
 

MarcoO2

Forumguru
Het grootste risico van chiptuning is dat je verzekering niet geldig is. Je auto voldoet immers niet meer aan de typegoedkeuring, als het motorvermogen is toegenomen tot meer dan 20 % bovenop de waarde die op je kentekenbewijs staat. Letselschade bij een aanrijding komt voor jouw rekening en dat is 'iets' duurder dan een kapotte versnellingsbak.
Misschien wel handig om erbij te melden of dat voor Nederland of België geldt. In Nederland is het in ieder geval niet waar.

De verzekeraar komt alleen onder de uitkeringsplicht uit als de geclaimde schade een direct gevolg is van de veronderstelde overschrijding/ overtreding.
 

leon-cupra

Forumguru
Misschien wel handig om erbij te melden of dat voor Nederland of België geldt. In Nederland is het in ieder geval niet waar.
Zal over Nederland gaan. In BE kennen we die 20% regel niet. In BE is tuning enkel toegestaan als je ervoor zorgt dat het nieuwe vermogen ook gehomologeerd wordt, dus op alle officiële documenten komt te staan. Onbegonnen werk in BE. Dus al wat in BE getuned rond rijdt is eigenlijk in overtreding en in BE kan de verzekering hun handen eraf trekken als de wagen niet meer conform de papieren is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canedje

Nieuw lid
Dank jullie voor de informatie.
Ik had idd zelf wat dieper kunnen graven.
Het wel/niet verzekerd zijn is wel een dingetje.
Ik zal er dieper induiken
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn 1.0 is laatst ook gechipt. Zuiniger is hij niet merkbaar geworden. Daar geloof ik ook niet zo in.
M'n vorige auto was ook gechipt. Ook die werd echt niet zuiniger.
In beide gevallen wel merkbaar meer power.

In dit geval ben ik niet naar een hier genoemde gerenommeerde tuner gegaan. Heb daar wel geïnformeerd, maar die zetten er bij stage 1 ook gewoon andere software in zonder maatwerk.

Alle tuners beloven ook dezelfde winst te behalen met stage 1
 
Bovenaan Onderaan