Voor mijn Superb 1.6TDI heb ik bij diverse bedrijven geinformeerd, maar op dit moment is er geen tuning mogelijk via OBD (dus via het aanpassen van de bestaande software instellingen); de programmatuur is simpelweg nog niet 'gekraakt'. Aangezien ik wel wat meer vermogen wilde hebben heb ik (mede door de positieve verhalen hier op het forum) JD gebeld. Sinds kort biedt JD tuning aan via een externe regeleenheid. Ik heb gevraagd wat de voor- en nadelen zijn van beide methoden aangezien ook ik vaak te horen heb gekregen dat een externe module 'slecht' zou zijn. Het volgende is mij verteld door JD:
- Voorkeur van JD gaat altijd uit naar tuning via OBD aangezien ze dan meer nauwkeurig de instellingen kunnen aanpassen en dus meer eruit kunnen halen is zoals zij zeggen 'mooier';
- Er is echter GEEN extra risico verbonden aan het gebruik van de ECU, zit hetzelfde risico aan als bij OBD;
- Via de ECU kan er minder ingesteld worden waardoor er minder opbrengst is en zaken als de gasklep (volgens mij heette dat ding zo) niet kan worden ingesteld;
(Bovenstaande is mijn vertaling van hetgeen JD mij verteld heeft).
Ik heb uiteindelijk besloten om toch voor de ECU oplossing te gaan en heb nu sinds vorige week woensdag de tuning.
De 1.6TDI heeft normaal gesproken naar mijn idee net voldoende vermogen, maar zeker bij 80-120 en onderin komt die nog wel eens iets te kort. Na de tuning rijdt de auto net iets gemakkelijker mee met het overige verkeer (je kunt tenminste weer vanachter een vrachtwagen naar de linkerbaan zonder dat je achterligger al in je kofferbak zit). De auto wordt natuurlijk geen sprintwonder, maar daar is die ook niet voor bedoelt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb destijds heel bewust voor de 1.6 gekozen vanwege het milieuaspect (de bijtelling kan mij niet zo veel schelen) maar de extra PK en NM (ongeveer +25PK en + 50 NM) maken wel dat ik nu in het geheel nog meer tevreden ben.
Kortom, ik ben tevreden dat ik hiervoorgekozen heb aangezien ik niet weet of en wanneer OBD tuning beschikbaar komt en ik wel het beetje extra kan waarderen.