tuning 1.6 tdi beschikbaar jd

Mr_McPhisto

Actief lid
Heeft iemand al ervaring met de gechipte versie van de 1.6tdi in welk model dan ook? Zag op jd-tuning dat deze er eindelijk ook is!!
Graag lees ik eerst ervaring(en)!
 

Dirkmk1

Senior Member
Ik ben ook wel benieuwd, ga komende week een Superb Combi 1.6tdi bestellen en zit te denken aan een remap.
Zie wel dat het een soort van externe ECU is *(hoop niet dat dit een powerbox is want daar ben ik echt geen fan van) bij JD.
 

Bakkertje

Forumguru
Naar het schijnt is zelfs de tuning van abt via een externe ECU. Ook ik ben erg benieuwd naar de ervaringen!
De reviews bij ventura zijn in ieder geval veelbelovend.
 
Voor mijn Superb 1.6TDI heb ik bij diverse bedrijven geinformeerd, maar op dit moment is er geen tuning mogelijk via OBD (dus via het aanpassen van de bestaande software instellingen); de programmatuur is simpelweg nog niet 'gekraakt'. Aangezien ik wel wat meer vermogen wilde hebben heb ik (mede door de positieve verhalen hier op het forum) JD gebeld. Sinds kort biedt JD tuning aan via een externe regeleenheid. Ik heb gevraagd wat de voor- en nadelen zijn van beide methoden aangezien ook ik vaak te horen heb gekregen dat een externe module 'slecht' zou zijn. Het volgende is mij verteld door JD:
- Voorkeur van JD gaat altijd uit naar tuning via OBD aangezien ze dan meer nauwkeurig de instellingen kunnen aanpassen en dus meer eruit kunnen halen is zoals zij zeggen 'mooier';
- Er is echter GEEN extra risico verbonden aan het gebruik van de ECU, zit hetzelfde risico aan als bij OBD;
- Via de ECU kan er minder ingesteld worden waardoor er minder opbrengst is en zaken als de gasklep (volgens mij heette dat ding zo) niet kan worden ingesteld;
(Bovenstaande is mijn vertaling van hetgeen JD mij verteld heeft).

Ik heb uiteindelijk besloten om toch voor de ECU oplossing te gaan en heb nu sinds vorige week woensdag de tuning.
De 1.6TDI heeft normaal gesproken naar mijn idee net voldoende vermogen, maar zeker bij 80-120 en onderin komt die nog wel eens iets te kort. Na de tuning rijdt de auto net iets gemakkelijker mee met het overige verkeer (je kunt tenminste weer vanachter een vrachtwagen naar de linkerbaan zonder dat je achterligger al in je kofferbak zit). De auto wordt natuurlijk geen sprintwonder, maar daar is die ook niet voor bedoelt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb destijds heel bewust voor de 1.6 gekozen vanwege het milieuaspect (de bijtelling kan mij niet zo veel schelen) maar de extra PK en NM (ongeveer +25PK en + 50 NM) maken wel dat ik nu in het geheel nog meer tevreden ben.

Kortom, ik ben tevreden dat ik hiervoorgekozen heb aangezien ik niet weet of en wanneer OBD tuning beschikbaar komt en ik wel het beetje extra kan waarderen.
 

Noord26

Forumguru
Ik ben ook wel benieuwd, ga komende week een Superb Combi 1.6tdi bestellen en zit te denken aan een remap.
Zie wel dat het een soort van externe ECU is *(hoop niet dat dit een powerbox is want daar ben ik echt geen fan van) bij JD.

Een powerbox manipuleerd in feite de originele waardes die het systeem krijgt voor lagere waardes, waardoor je het systeem in feite voor de gek houdt. Hiermee is er weinig automatische controle meer over, omdat het systeem verkeerde waardes terug gekoppeld krijgt als er daadwerkelijk aanwezig zijn. Een powerbox doet niets anders als een aantal waardes -.. % doorgeven, waardoor het originele systeem juist +..% gaat werken.

Bij een externe ECU zoals JD die voert is het een uitbreiding op de bestaande ECU en blijven alle controle punten gehandhaafd. Dat is wel een groot verschil met betrekking tot veilige waardes tov een powerbox.

Reden voor mij om niet voor tuning (1.2 Tdi) te gaan, was dat ik juist onder 2000tpm meer soepelheid en trekkracht zou wensen. Maar daarmee zit je aan de limiet van je interne motorcomponenten en kan niet bijgesteld worden via een externe ECU van wie dan ook. Benieuwd of de tuning voor de 1.6 Tdi wel bij lagere toeren trekkracht geeft als origineel.
 
Beste Noord26,

Voor zover ik het goed kan beoordelen zit de extra kracht met name vanaf het gebied van de door jou genoemde 2000 toeren. Daaronder merk ik inderdaad niet enorm veel verschil.
 

Noord26

Forumguru
Ik ken de koppelkromme van de 1.6 niet; heb zelf een 1.2 Mijn vader heeft een box gehad en het was duidelijk merkbaar. Maar niet onder 2000tpm. Daarom heb ik ervoor gepast.
 

GewwiT

Lid
@Olifant,

Kan je wat zeggen over de montage van de externe ECU? Is deze ook makkelijk te verwijderen wanneer je je (lease)auto naar de garage brengt voor onderhoud? Of is het toch wat lastiger monteren dan een normale powerbox?
 

Noord26

Forumguru
Ik kan niet anders als kritisch zijn bij Ventura. JD heeft ook een box getest en toen bleek dat een standaard 1.6 Tdi al rond de 275Nm aan koppel zat en ruim 110pk. Dus wat je ziet zijn opgaves vanaf fabriek motorspecificaties, in de praktijk is de winst dus lang niet zo groot. Een verschil van 50% in toename van koppel in ieder geval minder.

Ik zie veel liever een vermogens-/koppelkromme. Daarin kun je wel groot verschil ontdekken ipv maximaal opgegeven vermogen en koppel. Vooral van belang bij een zelfontbrandende dieselmotor.
 

Bakkertje

Forumguru
De link naar ventura heb ik enkel en alleen geplaatst vanwege de foto's van de externe ECU, ik weet dat er heel veel verschillende meningen zijn rondom de verschillende tuners.

Als je gaat tunen zou je inderdaad de auto eerst op een rollenbank moeten zetten om te kijken wat het standaard vermogen / koppel is en dan nog een keer na tuning.
Ik ben erg benieuwd hoe een 1.6 de-JD-ed rijdt.. Als het via een dealer met behoud van fabrieks garantie kan en ING vind het niet erg, dan zou ik het ook doen.

Hoe is het verbruik na tuning eigenlijk?
 
@GewwiT
Het kunnen uitbouwen van de ECU is inderdaad een voordeel wat ik niet genoemd heb. Het uitbouwen kan je natuurlijk zelf doen, maar heel makkelijk gaat dit niet aangezien je een paar stekkers hebt die moeilijk bereikbaar zijn. Als je de plaat onder de moter losmaakt (en dus goed onder de auto kan komen) dan is het zo gedaan. Bij JD zijn ze denk ik een 15-20 minuten bezig geweest e.a. te bevestigen. Ze hebben in die tijd wel heel mooi alle kabels zo veel mogelijk weggewerkt evenals de ECU. Je kunt overigens op de ECU zelf middels een knop de tuning uitzetten. Als je niet wilt dat je lease maatschappij dit weet dan zul je dus voordat je naar de garage gaat een half uurtje moeten uittrekken voor demontage.
@ Bakkertje
Ik kan nog niet met zekerheid zeggen wat het verbruik is, maar voor mijn gevoel is het verbruik bij normale snelheden (80-90 provinciaal, 100-130 snelweg) iets toegenomen (0,1-0,2 liter per 100). Overigens heb ik tot nu toe nooit een gemiddelde waarde van 1 op 20 gehaald. Ik heb in de zomer 225 banden eronder gehad dus dat zal ook een rol spelen. Nu zitten de winterbanden eronder (16") en haal ik zo rond de 5.6-5.7 per 100 (met nu 21500 KM op te teller)
 

hemi24

Forumguru
@Olifant: lijken me geen afwijkende verbruikscijfers wat jij tot nu toe hebt behaald, komt overeen met wat mijn O2 de afgelopen 137k heeft verbruikt met eveneens 17" zomer- en 16" winterschoeisel.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij ligt het verbruik zo rond de 1 op 20 a 1 op 21 (205 16 inch banden, gewoon de standaard) Nu op winterbanden ligt het iets hoger.
Ik heb overigens geen combi, maar de sedan/hatchback, dus dat scheelt wellicht ook nog en ik rijd op (bijna onmenselijk) vroege tijden op de snelweg.

Bij onze Oosterburen ligt het verbruik ook aanzienlijk lager, dan zit ik op de 1 op 15 a 16 ongeveer..

Het demonteren voor een beurt gaat het niet echt worden als ik het zo lees..
 

hemi24

Forumguru
Bij onze Oosterburen ligt het verbruik ook aanzienlijk lager, dan zit ik op de 1 op 15 a 16 ongeveer...

hoger, zou het juiste woord zijn?!?

Die onmenselijke tijden gaan ook voor mij op, maar doordat het dan rustiger is gaat bij mij dan het gas ook dieper, dus dat is alleen maar ongunstiger voor het verbruik...
Als mijn volgende auto ook weer een 1.6TDI wordt, gaat die wel getuned worden: ik erger me nu toch nog te vaak aan het weke karakter van de common rail.
 

Bakkertje

Forumguru
je hebt helemaal gelijk, hij verbruikt dan inderdaad meer. Als het tegen een normaal tarief via de dealer kan zou ik het ook doen. Maar 1549 euro voor een ABT chip die 20 pk en 35 nm meer oplevert dan de fabrieksopgave (die in de praktijk waarschijnlijk hoger ligt) vind ik veels te duur.
 

Noord26

Forumguru
De motor levert al circa 25Nm meer als fabrieksopgave; kijk maar eens op de grafiek van de site van JD.. Wat een prijs voor een chipje!
@ Luuk: juist een 1.4 TSI RS heeft baat bij een mooi oplopende koppel- en vermogenskromme. En standaard heeft hij wel veel vermogen/koppel, maar niet lekker geleidelijk.
 
Zo blijkt maar weer dat het ook voordelen heeft om niet te leasen:)
Ik verbaas me elke keer weer hoe weinig mensen eigenlijk een nieuwe auto rijden die ze zelf hebben gekocht. Ik denk dat het wagenpark in Nederland er heel anders had uitgezien als leasen niet mogelijk zou zijn..

P.S. Ik heb niks tegen leaserijders, heb zelf jaren mogen leasen. Ben nu echter wel blij dat ik me niet meer aan allerhande regels hoef te houden van de leaseregeling. Voordeel van eigen ondernemerschap.
 

LT83

Forumguru
@ Noord, was een geintje he.........ik zou mijn 1.4tsi ook altijd laten tunen (als ik er een had) Als ik zie wat de mensen van JD met maatwerk voor elkaar krijgen bij alle motoren...loopt zoveel lekkerder.
 
Bovenaan Onderaan