tuning mislukt

Mirosa

Nieuw lid
Gisiteren stond mijn Roomster TDI 105 Pk Comfort van januari 2007 (met roetfilter) bij Chippoint Solutions. Van te voren had ik mijn gegevens doorgegeven en ik was welkom. De data werden uitgelezen en de boordcomputer werd uitgenomen. Het herprogrammeren mislukte echter, dwz. De techneut gaf aan dat er in de boordcomputer een nieuwigheid zit (dus al vanaf jan 2007), geheten EDC17. Het maken van een checksum ging niet waardoor er dus het een en ander blokkeerde en er geen herprogrammering plaats kon vinden. Een paar telefoontjes leverde op dat er aan het probleem werd gewerkt en dat het nog een kwestie is van enige weken. Nu heb ik geen haast en wil best even wachten maar ik ben wel nieuwsgierig. Zijn er onder de Roomster rijders ook al mensen die hun TDI 105 Pk hebben laten chiptunen, wat zijn de ervaringen daarbij? Indien gelukt, bij wie was dat dan ? en wat zijn je resultaten qua prestaties en met name is je diesel-verbruik gedaald?

Ik heb BTW nog even op JDengineering gekeken en wat zie ik? Tuning voor Roomster 195 TDI : n.n.l. (oftwel Nog Niet Leverbaar). Een reactie naar hem is onderweg maar, kort dag, ik heb nog geen antwoord.

Mirosa

Hetzer

Forumguru
zal niet zozeer alleen bij de Roomster 1.9 TDI maar ook dan bij de Fabia-2 1.9 TDI en Octavia 1.9 vanaf bouwjaar 2007 moeten plaatsvinden..

wel vreemd overigens, ik er nog nooit eerder over gehoord, dat het herprogrammeren mislukte

___JC___

Forumguru
Ik ken een gozer die zn 105pk octavia net nog heeft laten tunen naar 135pk. Een paar maanden terug. Maar dat is wel een auto uit 2007. Zullen ze er tegenwoordig een soort beveiliging inzetten dan? Dat zou een aardige rel geven in tunerland, chipbeveiliging !

EDIT ik zie net op de site van JD dat een Roomster 1.9tdi 100pk heeft. Dus schijnbaar toch niet hetzelfde als een Octavia.

VEEJAY

Forumguru
Grappig, nog niet gehoord van EDC17.

*edit*

Ik loop achter qua kennis, wat googlewerk geeft genoeg info.

Gieliovd

Forumguru
Ziptuning doet het ieder geval al voor Audi en VW.

Artikel:

EDC17 Audi en Volkswagen nu mogelijk bij Ziptuning

chiptuning-audi-A5-3.0tdi.jpg&w=350
chiptuning-audi-A5-3.0tdi.jpg&w=350

Fantastisch nieuws voor bestuurders van een Audi 2.0, 2.7 of 3.0 TDI! Ziptuning is er als eerste in geslaagd tuning software voor de nieuwe generatie EDC17 te ontwikkelen! Wachten hoeft niet meer, u kunt nu een afspraak maken om uw Audi te laten tunen en meer vermogen uit uw auto te halen. Dit kan binnenkort ook bij enkele Volkswagens met de EDC17, maar hiervan houden wij u op de hoogte. Prijzen en specificaties vindt u www.ziptuning.nl Wilt u een afspraak? We staan voor u klaar als u ons belt op 030 238 75 75.

Bron: www.chiptuners.nl

Hetzer

Forumguru
EDIT ik zie net op de site van JD dat een Roomster 1.9tdi 100pk heeft. Dus schijnbaar toch niet hetzelfde als een Octavia.

zal wel een foutje zijn op de site de 1.9 in de Roomster levert ook gewoon 105 pk,

@mirosa wat ga je nu doen , ga je wachten op die jongen van chipsolutions of ga je toch naar Ziptuning ,daar is de EDC17 tuning nu ook mogelijk op de Roomster. bij Ziptuning word het vermogen van 77 kW opgekrikt naar 98 kW en krijg je uiteindelijk 133 pk .
Een winst dus van 28pk en 21kw voor 499 euro dacht ik, maar die prijzen zullen overal een beetje gelijk zijn.

Mirosa

Nieuw lid
Quote: @mirosa wat ga je nu doen , ga je wachten op die jongen van chipsolutions of ga je toch naar Ziptuning ?

Ik ga bij Ziptuning informeren maar ik wil ook graag even de reactie van JD afwachten.

Mirosa

Mirosa

Nieuw lid
Ik ga bij Ziptuning informeren maar ik wil ook graag even de reactie van JD afwachten.

Ik heb info van Ziptuning binnen:
Ook zij kunnen bij mijn TDI nog geen herprogrammering doen!

Quote: Ziptuning: wij kunnen op dit moment de 2.0 TDI , 2.7 TDI en de 3.0 TDI met EDC17. De 1.9 TDI duurt nog een paar weken. nog even geduld. Prijs is nog niet bekend. Einde Quote

Blijkbaar zitten deze 2 Tuners op dezelfde oplossing te wachten.

Mirosa

Mirosa

Nieuw lid
Ook JD engineering geeft aan dat de nieuw EDC17 boordcomputer voor hem nieuw is en dat hij deze TDI niet kan aanpassen......geduld oefenen dus.

Mirosa

guitar_billy

Senior Member
ik heb toevallig vandaag in een electronicablad hierover iets gelezen. Er is een nieuwe generatie chips voor de ECU modules die nu encryptie bevatten. Dit zou dan wijzigingen moeilijker moeten maken.
Denk dan niet alleen aan motormanagement, maar ook aan dingen als km-stand verzetten enzo.

skodaboy

Forumguru
Ik ken een gozer die zn 105pk octavia net nog heeft laten tunen naar 135pk. Een paar maanden terug. Maar dat is wel een auto uit 2007. Zullen ze er tegenwoordig een soort beveiliging inzetten dan? Dat zou een aardige rel geven in tunerland, chipbeveiliging !

ik heb ook enkele maanden terug mijn 02 4X4 1.9 tdi laten chippen bij ziptuning
en "toen" was er toch geen probleem om dit te doen,ben trouwens best te vreden over het resultaat,en mijn 02 4X4 is van 2008.

Boet

Actief lid
Mijn Roomster heeft hetzelfde blok. Echter zonder roetfilter. Is bij Van der Velden in Zoetermeer gechipt naar 136 pk, 310 nm. Is nu anderhalf jaar geleden. Ben prima tevreden. Het maakt geen scheurijzer van de Roomster, maar het ding is desondanks opvallend vlot te noemen. Vooral het verrassingseffect is leuk voor de mede-weggebruikers die blijkbaar denken dat een Roomster niet vooruit komt...

Mirosa

Nieuw lid
Dertien maanden verder (het is nu augustus 2009) meldt Chippoint Solutions me dat ze de EDC17 chip kunnen herprogrammeren. Ik ga het weer proberen ;), medio augustus heb i een afspraak staan. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Ralph

Lid
Mijn octavia RS facelift heeft een MDC17, hagel nieuwe computer! Deze heeft JD 2 weken geleden gechipt! Dus de EDC17 zal ook wel geen probleem zijn!

Mirosa

Nieuw lid
13 maanden nadat de eerste tuning-poging mislukte, heb ik gisteren bij de derde poging de TDI toch kunnen laten tunen (oude prijs van 2008), van 105 naar 130 PK, cq 261 Nm --> 304 Nm. De vermogenskromme kan ik naar je toezenden als je geinteresseerd bent.

Ik ga nu eens wat weken rijden en ook kijken of ik zuiniger rijdt met deze instelling. Ik rij al zuinig, gemiddeld net onder de 5 liter op 100 km (4,8 -- 4,9). Het zal misschien wel lastig zijn om nog zuiniger te rijden , ook met deze tuning erbij volgens de programmeur.

Mirosa

Nieuw lid
Ik rij nu sinds een week met de aangepaste chip, je voelt het verschil erg duidelijk!
Omdat ik kampioen zuinig rijden wil worden (;))))), gebruik ik de extra trekkracht niet veel, maar bij inhalen vlieg je ineens toch een stuk sneller voorbij. Over zuiniger rijden kan ik ook nog niets zinnigs zeggen, zeker niet omdat ik in de hitte van 37 graden toch wel de airco aan deed en dat scheelt weer zo een 0,5 liter op de 100km;)
Morgen een flinke rit maken van Eindhoven naar Friesland, eens kijken wat dat doet.

grafiek komt via prive bericht

Boet

Actief lid
Onder de 1:20 duiken is zéér zeker mogelijk. Zolang je maar rustig warm rijdt en constante snelheden (cc op de 100-110) aanhoudt. Zodra je het extra vermogen ook gaat gebruiken (lees: sneller accelereren en inhalen) zul je merken dat het verbruik stevig toeneemt. Succes!

Bovenaan Onderaan