Tuning / wegschrijven EGR-klep

Qali77

Lid
Als ex-volvo rijder is het ditmaal de Octavia geworden in de CRTDI, 77kW versie.

Gezien bij de VOLVO V50 de kosten mbt de EGR-klep en de PDF-filter quasi van astronomische hoogte waren (1600 euro) ben ik aan het denken om beiden weg te laten schrijven in de software in de Octavia.

Geeft dit geen problemen naar de technische controle toe in België?
Hoe zit dit naar garantie toe bij de Skoda-dealer? Veronderstel dat de fabrieksgarantie dan vervalt?

Alvast bedankt.

Q.
 

Joske

Forumguru
Als je roetfilter laat wegschrijven, moet je hem ook laten leeghalen.. anders geraakt je filter vol terwijl de regeneratie weggeschreven is uit het motormanagement. Dan heb je sowieso problemen met de roetfilter! Betreft keuring in BE, blijft een risico natuurlijk. Aangezien dat ze in BE werkelijk de uitlaatgassen meten en dat dit in NL via OBD uitgemeten wordt en indien dat niet goed was zouden ze eventueel nog een werkelijke gasmeting kunnen doen.

(lieve collega-forummers, verbeter me als dit op een andere manier gaat in NL ;) )
 

hemi24

Forumguru
Ik snap nooit zo goed wat mensen voor problemen hebben met EGR-kleppen en roetfilters...
 

Qali77

Lid
@Hemi24,a als ex-volvo rijder kosten die dingen stukken van mensen...
Op 180000km 3 x de EGR vervangen, 1 maal de pdf-filter en dat bij 70% autostrade kilometers...
Komt dus neer op 3 x 350 euro + 1 x 1200 euro...

Hopelijk loopt het bij de Octavia niet zo'n vaart...
 

KWc

Lid
Op 180000km 3 x de EGR vervangen, 1 maal de pdf-filter en dat bij 70% autostrade kilometers...
Komt dus neer op 3 x 350 euro + 1 x 1200 euro....
Hier met 190.OOO nog geen enkel probleem gehad met die dingen (1.6tdi O2).
Volvo/Ford hanteert een vaste vervangingstermijn voor roetfilters (bij Ford 120k).
 

hemi24

Forumguru
Vervanging roetfilter bij Ford?!? Hebben ze bij mij zeker wat vergeten?!?

Volgens mij zijn met name de "Greenliners" en de volgers van de schakelindicator de mensen met veelvuldige EGR en roetfilterproblemen!
 

Joske

Forumguru
EGR-problemen kan je nog wijten aan de schakelindicator.. de roetfilter niet, daarvoor dient de aanwezige software om dit te voorkomen.
 

auriga

Forumguru
EGR en roetfilters zijn goed voor het milieu, maar minder voor de motor en slecht voor de portemonnee
De EGR voert vuile uitlaatgassen in de motor, die eigenlijk liever koele zuurstofrijke lucht heeft.
Het roetfilter geeft extra weerstand in de uitlaat dus meer verbruik, buiten de brandstof die voor het regenereren nodig is.

In mijn ogen vooral maatregelen om de auto politiek en fiscaal correct te maken, geen technische verbetering. Op racewagens zit die troep ook niet en die zijn gemaakt om te presteren.
 

henriz

Forumguru
In mijn ogen vooral maatregelen om de auto politiek en fiscaal correct te maken, geen technische verbetering.
Nee, niet fiscaal. De EGR klep heeft bij mijn weten geen effect op de CO2 uitstoot. Er komt alleen minder NOx uit de uitlaat. Daar wordt je belasting niet op gebaseerd, maar er is wel Europese regelgeving voor.
Even schaamteloos gekopieerd van ene Bart op een Volkswagen forum:
Het sluiten van de EGR klep heeft geen invloed op de CO2 uitstoot. Wat je doet met EGR is vebrandde uitlaatgassen opnieuw door de motor heen voeren. Dat is inert, en verbrand dus niet opnieuw. Er ontstaat dus niet meer uitstoot. Alles wat je opnieuw in de motor stopt, is nog niet uit de uitlaat gekomen, en dus niet te meten. De EGR heeft als doel om warmte te ontrekken van de verbranding, en dat zorgt voor een lagere NOx uitstoot. NOx uitstoot is enkel iets waar fabrikanten aan moeten voldoen voor de europese goedkeuring, en wordt niet gemeten bij der APK, tuv etc.
 

Joske

Forumguru
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.

Dat levert meer roet op, dus hebben ze de roetfilter in het leven geroepen voor de dieselmotoren. De motor in kwestie voldoet niet meer aan de uitstoot door de EGRklep maar door een filter te monteren kunnen ze uiteindelijk ook voldoen aan die eis..
 

Octavia32

Forumguru
Hoe dan ook het komt er eigenlijk gewoon op neer dat als je een diesel privé rijd en van plan bent om hem lang te rijden moet je indien mogelijk de EGR gewoon laten dichtzetten of afblinden.
Waarom er komt geen roet meer in je systeem het inlaat traject raakt niet vervuild, de co2 waarde zal iets minder worden (positief) en de nox uitstoot zal iets meer worden maar blijft ruim binnen de wettelijke normen. Enige nadeel is dat je motor minder snel opwarmt doordat de warme uitlaat gassen via de EGR niet meer terug stromen. Maar daar heb ik in de 6 jaar diesel rijden nooit een probleem mee gehad.

Samenvattend voor het milieu wat minder maar voor de gebruiker en zijn portemonnee veel beter.
 

auriga

Forumguru
Dus EGR veroorzaakt meer roet, roetfilter veroorzaakt meer brandstofverbruik , meer brandstof is meer CO2.
Ergo EGR zorgt (indirect) voor meer CO2 uitstoot.
 

peterrapid

Forumguru
Nog eventjes terugkomen op het minder snel opwarmen van de dieselmotor met afgestopte EGR :sterretjes: ik doe er nu al minimum 10km over vooraleer hij aan 55°C olietemperatuur zit ...
 
Bovenaan Onderaan