Turbo Boost pressure actual >> specfied. N75 probleem?

andrehj

Forumguru
Terwijl ik vanavond (op de bijrijdersstoel) mijn benzinedruk aan het monitoren was (deze bleek overigens geregeld te worden van 40 tot 150 bar, afhankelijk van motorlast), viel mijn oog op de turbodrukregeling. De werkelijke turbodruk is continu veel hoger dan de gevraagde. Bovendien zie je de gevraagde druk afhankelijk van de motorlast wijzigen, terwijl de werkelijk druk eigenlijk gewoon constant blijft.
Bovendien staat de PWM waarde van de N75 klep continu op 2%.

Ik heb overigens geen foutmeldingen.

Snel even een paar metingen aan het vcds log toegevoegd:

Address 01: Engine (3T0 907 115 G)

19:20:03 Group 115: Charge Pressure Control
2080 /min Engine Speed (G28)
12.8 % Engine Load
210.0 mbar Boost Pressure (specified)
1050.0 mbar Boost Pressure (actual)

19:20:03 Group 118: Charge Pressure Control
2120 /min Engine Speed (G28)
13.0°C Intake Air Temperature (G42)
2.0 % Boost Pressure Control (N75)
1040.0 mbar Boost Pressure (actual)

Address 01: Engine (3T0 907 115 G)

18:56:00 Group 115: Charge Pressure Control
2160 /min Engine Speed (G28)
51.9 % Engine Load
800.0 mbar Boost Pressure (specified)
1180.0 mbar Boost Pressure (actual)

18:56:00 Group 118: Charge Pressure Control
2160 /min Engine Speed (G28)
13.0°C Intake Air Temperature (G42)
2.0 % Boost Pressure Control (N75)
1170.0 mbar Boost Pressure (actual)


Dit levert mij twee vragen op:
1. Heb ik een probleem met de N75 klep?
2. Kosten van deze klep vallen mee, maar is die een beetje makkelijk te vervangen?

(gepost met de laptop op schoot in de nog rijdende auto)
 

andrehj

Forumguru
Die had ik al gevonden, maar het vreemde is dat ik dus geen foutmelding heb, maar de regeling van de N75 rotsvast op 2% staat, terwijl de werkelijke laaddruk dus veel hoger is dan door het motormanagement gewenste druk...
En dan hoop ik altijd dat iemand dit al eens heeft meegemaakt en mij zijn ervaringen kan mededelen.
 

andrehj

Forumguru
Deze Rus heeft vergelijkbare waardes van boost en N75 regeling. Maar ook met Google Translate kan ik van zijn verhaal geen chocola maken:
 

turboturbo

Forumguru
Voel / merk je verder niets van dit verschijnsel?

Ik bedoel: je weet dit nu omdat je het live uit leest, maar zou je anders ooit een vermoeden hebben gekregen?

Bij mijn O1 is de n75 zeer vermoedelijk defect en dat voel ik ook. Bij deellast wil de turbo nogal eens maximaal, of iig hoge druk afgeven en krijgt de auto ongevraagd even een zetje en hoor je daarna de druk ook weer afblazen.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
N75 is altijd drama.
Ik heb er gelukkig nooit last van gehad maar heb mijzelf goed ingelezen in dit probleem bij de 1.8 20VT.
Mijn tip: pak de E variant.
De F is de nieuwste maar gaf bij de 1.8T blokken ook nog wel eens problemen.
Let wel: dit gold voor de 1.8t blokken, geen idee of dit voor de andere blokken ook zo werkt.

N75 stelt niet veel voor om te vervangen overigens.
 

andrehj

Forumguru
Dat was ik ook van plan. Hopelijk heb ik daar woensdag even tijd voor. Dan parallel vijf parameters loggen en de waarden even in een grafiekje plotten:
  1. Motorlast (%)
  2. Gevraagde turbodruk (mbar)
  3. Werkelijke turbodruk (mbar)
  4. N75 pwm waarde (%)
  5. Toerental.
Ben benieuwd wat daaruit komt.

Verder wilde ik deze tip van de site van Gerrit Speek nog eens uitvoeren:

Advies 1:

  • Met VAG-COM 01-engine -> basic settings-04 -> kanaal-011 kun je de de N75 testen. Laat dit een paar minuten draaien en kijk of de klep werkt. Evt even meehelpen. Met een beetje mazzel zul je zien dat bij elke slag de verschillen in druk groter worden zodat het uiteindelijk weer goed is.
Heeft iemand hier (met een TSI) ervaring mee? De site van GS is vooral gericht op de TDI's.
 

andrehj

Forumguru
Zo. Metingen zijn verricht en leveren direct een aantal conclusies op:
  1. Motor en N75 klep werken prima en doen wat ze moeten doen. Er was dus niets aan de hand.
  2. De drukken in VCDS zijn absolute drukken.
  3. De N75 klep wordt bij lage motorlast minimaal aangestuurd (2%) om de wastegate volledig te openen. De geleverde druk (aan de uitgang van de turbo) kan echter nooit lager worden dan de omgevingsdruk. Dat is echter meer dan de motor dan nodig heeft. Dat is de verklaring voor het grote verschil tussen specified en actual boost pressure bij constante (lage) snelheid.
  4. De turbo van een 1.8 TSI in standaard uitvoering levert maximaal 0.5 bar overdruk.
  5. Bij gewoon cruisen op de snelweg werkt de 1.8 TSI als een atmosferische motor. De waste gate staat dan volledig open. Ik dacht altijd dat een turbo ook rendementsverhogend werkte, maar dat is blijkbaar alleen bij diesels zo. Bij de 1.8 TSI werkt de turbo dus enkel prestatieverhogend.
Dit alles is af te leiden uit dit grafiekje:
1.8 TSI Boost Pressure regulation.png
Verklaring van de grafiek:

1. Gebied tot ca 3 seconden:
Lage motorlast (ca 18%) tijdens afremmen. Er is slechts zo'n 250 mbar nodig voor de motor. Omgevingsdruk is echter zo'n 1000 mbar, waardoor dat ook de actuele druk is. Waste gate staat volledig open (N75 op 2%).

2. Tijd 3 tot 5 seconden:
Vol gas (tot kick-down punt). Gevraagde turbodruk schiet omhoog. N75 gaat naar 96% om de waste gate te sluiten. Werkelijke turbodruk loopt langzaam op naar 1500 mbar (0.5 bar overdruk).

3. Tijd 5 - 16.5 seconden:
Werkelijke turbodruk is gelijk aan gevraagde druk. N75 gaat in een regelmodus (rond de 50%) om de turbodruk te regelen. Snelheid (toerental) blijft netjes toenenmen.

4. Na 16.5 seconden:
Gas los. Gevraagde turbodruk gaat weer naar 250 mbar. Wastegate gaat volledig open en de turbodruk valt weer terug (door het hoge toerental nog niet helemaal naar 1000 mbar).

Vraag die overblijft:
- Motorlast gaat bij vollast naar rond de 140%. Ik dacht altijd dat 100% het maximum was?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Interessant dat de turbo alleen nodig is bij wat meer gevraagde inspanning. Is dat specifiek aan de TSI motoren of zelfs alleen de 1.8TSI dat je weet?
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik ken alleen de 1.8. Maar je kunt wel wat afleiden natuurlijk: De 1.8 is van zichzelf al niet echt gedownsized, want tot een jaar of 10 geleden was een 1.8 motor (zonder turbo) een standaard motor in de grotere middenklasse (D-segment). De veel kleinere 1.4 TSI zal een veel groter deel van zijn vermogen uit de turbo moeten halen. En laten we het over de 1.0 TSI (in een Octavia) maar niet hebben...
 

turboturbo

Forumguru
Idd wel een logische gedachte. Ik wist niet beter dan dat een turbo standaard vanaf een bepaald toerental meedraait. Dat doet ie dus ook wel, ook bij snelweg snelheid, echter wordt er niets met die turbo druk gedaan (totdat er meer dan deellast van de motor gevraagd wordt, dus inhalen, versnellen, bergop of wind tegen denk ik dan zo)?
 
Bovenaan Onderaan