Turbo defect??

OOTZZ

Lid
Bij mijn O2 2.0 TDI uit 2006 met 273423km, ondekten we tijdens het onderhoud olielekkage aan de uitlaatzijde van de turbo.
Deze turbo is bij 193.000km vervangen icm de cilinderkop en toebehoren.
Tijdens rijden voel ik geen verschil in de motorkarakteristiek, heeft de motor voldoende vermogen en rijdt de auto verder goed.
Er werd mij verteld dat waarschijnlijk de doorstroming van het luchtcircuit geblokkeerd wordt.
Vermoedelijk ligt het probleem bij de (retro-fit)roetfilter. De turbo zou dan naar een kant gedrukt worden door foutieve belasting, waardoor er olielekkage ontstaat. Het probleem zou eventueel eenvoudig op te lossen zijn door het filter leeg te kloppen. (er zitten geen sensoren en bedrading aan/naar het filter)

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij hier iets meer over zeggen.

GrOotzz

OOTZZ

Lid
Dat heb ik een hele tijd terug (2012) reeds gedaan.
Toen had ik een vraag over tunen van deze motor.
Desalniettemin wil ik best de meet-greet nog invullen hoor ;)

Monteurtje

Forumguru
Het probleem olielekkage icm retro-fit roetfilter heb ik niet eerder gezien of van gehoord. Maar als dat de vermoedelijke oorzaak is, dat ding er tussenweg halen en rechte pijp monteren. Of leeg maken.
Heb wel van die retro-fit filters gemonteerd. Maar kom ze eigenlijk nooit meer tegen en weet dus ook niet of ze naar verloop van tijd problemen geven.

Bovenaan Onderaan