Turbo en DSG problemen

En wederom een staaltje befaamde VAG techniek die het laat afweten... Na 55.000 probleemloze km ben ik dan toch echt aan de beurt. Gisteren begon het EPC lampje branden dus vanmorgen maar even naar de dealer geweest. Diagnose was niet hoopgevend:
- laaddrukregeling regelgrens onderschreden (tbs permanent) (665 0 P0299)
- koppeling 2 tolerantiegrens bereikt (mechanisch defect sporadisch)

Offerte voor herstel....turbo en versnellingsbak vervangen..... € 3300 euries. Da's zuur geld.

De diagnose zal ongetwijfeld kloppen want de computer is uitgelezen maar ik twijfel sterk aan de geboden oplossing. Behalve een jubelend toerental in de zesde versnelling bij stevig optrekken in D (niet in S) (DSG-7) heb ik tot op heden niets gemerkt aan de auto.

Suggesties?
 

VEEJAY

Forumguru
Van hieruit kunnen we natuurlijk weinig zien, maar mijn eerste idee hierbij is:

2nd opinion bij VAG specialist vragen, ik zeg dan in het ergste geval 1000 euro voor turbo, 1000 voor DSG.

Met mazzel is het alleen turbo schoonmaken een optie (300 euro) en DSG koppeling vervangen (? euro).

Ik neem aan dat je geen beroep meer op garantie kunt doen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Balen man. Een vraag die bij me opkomt bij het lezen van je bericht is in hoeverre dat stevig optrekken deel uitmaakt van een sportieve rijstijl. Kan me nl voorstellen dat de genoemde grenzen dan sneller zullen worden overschreden dan met een rustige rijstijl en slechts incidenteel wat meer geweld.
 
Dat idee van een 2nd opinion was ook al bij me opgekomen. Ga ik ook zeker doen.
Het lijkt me niet dat het probleem komt door een sportieve rijstijl. Ik reken mezelf tot de redelijk normale rijders met af en toe eens doortrekken bij het stoplicht.
 

Noord26

Forumguru
Hoe oud is je auto? Een turbo en DSG moeten veel langer mee gaan als 55.000km ongeacht de leeftijd van je auto.

Natuurlijk worden versnellingsbak en turbo wat zwaarder belast icm tuning, maar gezien de bewuste keuze voor ABT, dus dealer-tuning en de lage kilometerstand is het kostenplaatje van je dealer niet correct te noemen.
 
Hoe oud is je auto? Een turbo en DSG moeten veel langer mee gaan als 55.000km ongeacht de leeftijd van je auto.

Natuurlijk worden versnellingsbak en turbo wat zwaarder belast icm tuning, maar gezien de bewuste keuze voor ABT, dus dealer-tuning en de lage kilometerstand is het kostenplaatje van je dealer niet correct te noemen.

Noord26, de auto is van 2009
 

Joske

Forumguru
zobiezo ergens anders én prijs laten maken én een diagnose laten stellen!

zoals al aangegeven.. soms is de turbo nog perfect te reviseren (lees: reinigen) maar daar begint een dealer niet aan, die vervangen liever ineens de turbo.
 

Spierings

Forumguru
Diagnose van de turbo is goed, probleem bij deze turbo's is dat de as van de waste gate blijft klemmen waardoor de druk weg valt en deze storing op slaat. Dit is vooral merkbaar bij warme motor in een hoge versnelling vol gas tussen de 1800 en 3500 toeren, de motor gaat dan halen (harder en zachter).
Bij de nieuwere turbo's is dit probleem verholpen (schijnen tenminste bij vw/audi niet meer kapot te gaan dus bij skoda waarschijnlijk ook verholpen)

Bak kan meerdere oorzaken hebben, van koppeling zelf tot de regeling.
Denk zelf dat ze de bak niet gaan vervangen maar eerder de koppeling, bak zelf is veel duurder dan die 3300 euro.
 
Diagnose van de turbo is goed, probleem bij deze turbo's is dat de as van de waste gate blijft klemmen waardoor de druk weg valt en deze storing op slaat. Dit is vooral merkbaar bij warme motor in een hoge versnelling vol gas tussen de 1800 en 3500 toeren, de motor gaat dan halen (harder en zachter).
Bij de nieuwere turbo's is dit probleem verholpen (schijnen tenminste bij vw/audi niet meer kapot te gaan dus bij skoda waarschijnlijk ook verholpen)

Bak kan meerdere oorzaken hebben, van koppeling zelf tot de regeling.
Denk zelf dat ze de bak niet gaan vervangen maar eerder de koppeling, bak zelf is veel duurder dan die 3300 euro.

Dat halen is herkenbaar in de zesde versnelling bij gas geven voor bijv een inhaalactie. Verder nooit gemerkt. Is overigens iets wat ik ook vorig jaar tijdens een lange rit naar Oostenrijk al merkte maar tot op heden nooit echt als problematisch heb ondervonden.

V.w.b. De bak heb je gelijk, men wil inderdaad de koppeling vervangen.
 

Greggy

Actief lid
Ik heb het al vaker gemeld op dit forum met mijn ex-Golf 122pk TSI DSG7. Zoek even op mijn profiel naar mijn posts. :) Samengevat; turbo vervangen, DSG7 gerepareerd (slip in even versnellingen m.n. 4 en 6), ketting opgerekt (2x) en uitgeindelijk vervangen, tijd lang met 70%/100% vermogen gereden; soms wilde de wagen wel en soms niet... Maar goed het was een leasebak.

Ik heb veel gehoord over DSG-doktor. Zou ik zeker even contacteren! Sterkte!!
 

Spierings

Forumguru
Is naast de zesde versnelling nog duidelijker merkbaar meestal in zijn 3-4.
Ga maar eens na een lange snelweg rit in zijn 3-4 rijden met 1500 toeren en geef dan vol gas (net geen kick down).
Door je ABT tuning zijn deze symptomen alleen maar erger merkbaar, hadden bij de audi sommige A3 met ABT tuning en door hun rijstijl moest er meestal om de 10.000-20.000km een andere turbo op.
 

Noord26

Forumguru
Shedai, aangezien ik in Tilburg maak ik snel een afspraak bij VAGtechniek. Ben benieuwd naar hun bevindingen. Bedankt voor de tip.

Toevallig bij Noordhoek geweest? Hebben die het niet gehad over enige vorm van coulance gezien het kilometrage wat je mag verwachten van dergelijke onderdelen?
 
Toevallig bij Noordhoek geweest? Hebben die het niet gehad over enige vorm van coulance gezien het kilometrage wat je mag verwachten van dergelijke onderdelen?
Ja, inderdaad bij Noordhoek. Overigens een garage waar ik prima ervaringen heb met een goede service. Ze boden wel enige korting aan op de werkzaamheden vanwege het forse bedrag maar geen coulance vanwege de kilometrage.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb er ook goede ervaringen mee, woon er niet zo ver vandaan. Ik had gewoon verwacht dat je bij deze km-stand een groot gedeelte coulance kon krijgen. Want die onderdelen moeten veel langer mee gaan als 55Dkm.

Het grijze gebied in je recht is dat nergens omschreven staat hoe lang een bepaald onderdeel ongeveer probleemloos zou moeten kunnen functioneren. Maar als ik vooruit spreek dat 55Dkm voor een koppeling en turbo wel erg weinig is, zullen velen die mening delen.
 

ertromp

Forumguru
De 2e koppeling van een DSG bak bj. 2009/2010 is al veel over gesproken op dit forum.
Hopelijk kan VAGtechniek hier iets aan doen.
Is destijds bij de chiptuning niet de software van de DSG geoptimaliseerd? Aangezien chiptuning wellicht over de grens van 250Nm gaat en dit andere eisen stelt aan inkomen koppelingen en dus de software aanpassen.

Hopelijk is de turbo nog schoon te maken of wellicht is er een ander defect wat eenvoudig te verhelpen is.
Er wordt al snel een diagnose gesteld aan de hand van de testkast waarbij wellicht complete delen vervangen worden wat niet altijd noodzakelijk is.

Houd ons op de hoogte!
 

leo442

Forumguru
De DSG-dokter stelt diagnose, repareerd en voorziet de DSG van aangepaste softwear om problemen te voorkomen.
DSG problemen bij die km-stand komen helaas meer voor.
 
Bovenaan Onderaan