Turbo komt pas in bij 3500 toeren (RS)

Hallo allemaal,

Sinds enige maanden heb ik een probleem met de turbo (die ik eerder NOOIT heb gehad). Wanneer ik vanuit lage toeren vol gas geef (met name in 2de en 3de versnelling) dan blijft de turbo soms hangen, en komt deze pas vanaf 3500 toeren in (en dat voel je dan ook :-) )
Ik ben hiervoor al lansg de dealer geweest, maar die kon niets vinden (uitgelezen met computer). Ze hebben er ook een stukje in gereden maar konden niets merken. (probleem is niet constant aanwezig, maar het gebeurt 2 van de 10 keer als je stevig optrekt)

Toch is het iets wat niet zo hoort te zijn. En je gat je er op een gegeven moment aan ergeren (tja, het trekt toch minder snel, en onrustiger op)

Iemand hier misschien ook ervaring mee, en tips wat ik er aan zou kunnen doen?
valt dit onder fabrieksgarantie?

Groetjes en bedankt alvast voor de reacties!
Andre (Skoda Octavia RS combi (2007) (standaard uitrusting/motor))
 

___JC___

Forumguru
Hebben ze de luchtaanvoer gecontroleerd? Kan zijn dat daar ergens iets verstopt zit. Maar dan zou ie bij hoge toeren eigenlijk ook minder vermogen moeten hebben. Met name erg vreemd dat het niet altijd voorkomt. Ik zou je dealer erin laten rijden totdat het een keer gebeurd. Dan hebben ze reden om verder te gaan zoeken volgens mij.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij een TDI heb je een n75 klep die de turbo aanstuurt, die willen wel eens problemen geven. Ik weet niet of een TFSI ook een dergelijke klep heeft (lijkt me wel overigens). Anders zou je het daarin wellicht kunnen vinden.

Overigens staan op de bovengenoemde pagina meerdere mogelijke problemen genoemd (welliswaar voor een TDI). Schoepen die vast zitten inde turbo, Luchtmassa meters enz..
 
Bij een TDI heb je een n75 klep die de turbo aanstuurt, die willen wel eens problemen geven. Ik weet niet of een TFSI ook een dergelijke klep heeft (lijkt me wel overigens). Anders zou je het daarin wellicht kunnen vinden.

Overigens staan op de bovengenoemde pagina meerdere mogelijke problemen genoemd (welliswaar voor een TDI). Schoepen die vast zitten inde turbo, Luchtmassa meters enz..

ok, vlgd week naar de garage. kijken of ze iets kunnen vinden. Thanks all!!
 

Roel

Lid
ok, vlgd week naar de garage. kijken of ze iets kunnen vinden. Thanks all!!

Laat ze ook eens kijken of de instellingen van de actuaor (drukregelaar die de wastegate valve bedient correct zijn. Als de wastegate te lang open blijft staan, dan zuigt de turbo geen of onvoldoende lucht aan om extra vermogen te genereren.
 
Laat ze ook eens kijken of de instellingen van de actuaor (drukregelaar die de wastegate valve bedient correct zijn. Als de wastegate te lang open blijft staan, dan zuigt de turbo geen of onvoldoende lucht aan om extra vermogen te genereren.

Bedankt Roel. Ik zal het vlgd week doorgeven.
:-)
 
Nou, gisteren naar de garage geweest. Ze hebben NIETS kunnen vinden. Hebben wel een stukje gereden en vonden inderdaad dat de turbo ineens inkwam. Maar vonden het verder niet echt schokkend (terwijl dat dus wel zo is ;) )
Weet nu niet precies hoe verder. Het is zeker niet zoals het hoort. Ook mijn vrouw zegt dat het niet goed is. (en dan is het zo :-) )
Iemand nog een idee??
 

___JC___

Forumguru
Nou, gisteren naar de garage geweest. Ze hebben NIETS kunnen vinden. Hebben wel een stukje gereden en vonden inderdaad dat de turbo ineens inkwam. Maar vonden het verder niet echt schokkend (terwijl dat dus wel zo is ;) )
Weet nu niet precies hoe verder. Het is zeker niet zoals het hoort. Ook mijn vrouw zegt dat het niet goed is. (en dan is het zo :-) )
Iemand nog een idee??

Je kan een tuner m uit laten lezen, misschien kan die wat zien. Al zullen daar eventueel wel kosten aan verbonden zijn lijkt me.
 

Wallie

Lid
Ik zou eens voor de grap langs een andere garage rijden en die eens laten kijken, dit klinkt namenlijk meer van "Hmmm, eigenlijk weten we zo 123 niet wat het is"
 
Goede ideeen. Het is echter wel zo dat het hier een lease-auto betreft. Ik weet niet wat de lease-maatschappij zegt van zoiets. Naar een andere garage voor een seccond opinion zou eventueel kunnen. Weet iemand een goede skoda-garage in de buurt van Amersfoort?

Bedankt voor de reactie!
 

Ronnie

Forumguru
Nou, gisteren naar de garage geweest. Ze hebben NIETS kunnen vinden. Hebben wel een stukje gereden en vonden inderdaad dat de turbo ineens inkwam. Maar vonden het verder niet echt schokkend (terwijl dat dus wel zo is ;) )
Weet nu niet precies hoe verder. Het is zeker niet zoals het hoort. Ook mijn vrouw zegt dat het niet goed is. (en dan is het zo :-) )
Iemand nog een idee??
Ik heb het idee dat de schoepenverstelling in de turbo "blijft hangen", bij relatief laag toerental te weinig druk opbouwt en dan opeens "losschiet" en de nomale druk gaat leveren.
('t is maar een ideetje)
 
Ik heb het idee dat de schoepenverstelling in de turbo "blijft hangen", bij relatief laag toerental te weinig druk opbouwt en dan opeens "losschiet" en de nomale druk gaat leveren.
('t is maar een ideetje)

ja, dat 'opeens losschieten' spreekt mij wel aan omdat dat ook typisch het gevoel is wat ik merk. Het is ook steeds bij een bepaald toerental, en heel soms heb je er geen last van (2 v/d 10 keer gaat ie er wel meteen vandoor).

Dank voor je reactie. ik zal het onthouden. Ga binnekort wel weer naar de garage met het lijstje mogelijkheden.
 
Ze hebben gisteren de data uitgelezen en gaan de melding (incl. data) doorsturen naar de importeur. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Roel

Lid
Ik heb het idee dat de schoepenverstelling in de turbo "blijft hangen", bij relatief laag toerental te weinig druk opbouwt en dan opeens "losschiet" en de nomale druk gaat leveren.
('t is maar een ideetje)

De turbo van de RS is een waste gate turbo en geen VG (variabele Geometrische (met schoepjes of nozzle)).

De, bij mij, enige benzine auto met een VG turbo is de Porsche 911 Turbo.
 
net gebeld door de dealer. De importeur kan niets bijzonders zien aan de data-stick en de probleemomschrijving. Mijn lokale garage gaat bellen met de leasemaatschappij om te kijken wat nu de mogelijkheden zijn. Feit blijft dat de auto niet rijdt zoals het zou moeten. Het 'onrustig' rijden blijft aanhouden. Het mooiste(...) zou zijn als het niet goed werkende onderdeel gewoon kapot zou gaan, want dan is er een duidelijk aanwijsbare reden, en kan het vervangen worden. Ik houd jullie op de hoogte. Mocht iemand nog een goed idee hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk!
 
Is de brandstofpomp al nagekeken??


Hoi Ralph. Bedankt voor de suggestie. Leuk dat je dit idee oppert. ik heb namelijk afgelopen week met zeer weinig benzine gereden (kon nog 20 KM volgens maxidot). Bij het vol gas geven viel de motor ineens helemaal uit (alsof er geen benzine meer in zat). Na het gas losgelaten te hebben, en even een paar seconde te wachtenb kon ik weer doorrijden. Misschien dat het er iets mee te maken kan hebben. Vanmorgen auto weggebracht en het brandstofprobleem ook genoemd. zaterdag issie terug.
 
Bovenaan Onderaan