turbo of vermogen valt weg

Als ik paar keer doortrek en vooral als ik de 120 km/h grens bereik, valt opeens het vermogen weg.. Nu heb ik reeds eerder over dit onderwerp ergens een draadje gelezen, maar voor zover ik weet is dit hier nog niet besproken?

Als ik rustig (en langzaam) rijd, en in een laag toerental, heb ik nergens last van, maar zodra ik dus vol gas wil, lijkt het alsof alle pit uit de wagen verdwijnt.
 

purk

Senior Member
ik denk aan je laaddruk begrenzingsklep, of je stang van je waste gate zit vast.
 
Ik denk dat het een gevalletje LMM is, of wel de lucht massa meter heeft het begeven. Deze gaat zeer vaak stuk vooral bij dieselmodellen. Kijken eens of er ook veel roet uit de uitlaat komt als je merkt dat het vermogen wegvalt.

In de meeste TDI modellen zit een LMM van Bosch en deze is nu niet bepaald van top kwaliteit. Als dit het defect is en je laat er een nieuwe inzetten dan niet weer één van Bosch. Voor het zelfde geld heb je er één van Pierburg en deze gaat niet stuk (is topspul wordt o.a. door MB in haar diesels gebruikt).
 
OK dit kan ik wel begrijpen.. kun je nog even laten weten waar ik de luchtmassameter kan vinden? Kan ik die er zelf uithalen? Wat kost zo'n ding?

Ik denk dat het een gevalletje LMM is, of wel de lucht massa meter heeft het begeven. Deze gaat zeer vaak stuk vooral bij dieselmodellen. Kijken eens of er ook veel roet uit de uitlaat komt als je merkt dat het vermogen wegvalt.

In de meeste TDI modellen zit een LMM van Bosch en deze is nu niet bepaald van top kwaliteit. Als dit het defect is en je laat er een nieuwe inzetten dan niet weer één van Bosch. Voor het zelfde geld heb je er één van Pierburg en deze gaat niet stuk (is topspul wordt o.a. door MB in haar diesels gebruikt).
 
De LMM kun je met enige moeite zien. Deze zit bij de rechter koplamp redelijk diep naar beneden weggewerkt in de luchttoever (komt vanaf de intercooler) slang. De LMM meet de luchtdichtheid (nadat deze in de intercooler is afgekoeld) en deze dichtheid bepaald hoeveel diesel brandstof er kan worden ingespoten.
Je kun de LMM beter zien zitten als je de auto op de brug zet en de motorbeschermkamp verwijderd. Dit zal ook in de garage moeten gebeuren omdat alleen op deze manier een monteur erbij kan komen.

Google eens op luchtmassameter, BOSCH en Pierburg en je komt er verschillende verhalen over tegen. Weet je ook ongeveer wat de prijzen zijn.
 
Bij mijn vorige auto, een Peugeot 2.0HDI, heb ik twee keer een soortgelijk probleem gehad. Daar was het twee keer over een stukje motor electronica dat de geest had gegeven. Ook van Bosch.....
 
OK iedereen bedankt voor de reacties..
ik ga een dezer dagen naar de garage en houd jullie op de hoogte
cheers, camel
 
Bovenaan Onderaan