Turbo op 1.9 TDi

Ik rij nu ongeveer 6000 km met de nieuwe O2 1.9 Tdi.
Hiervoor heb ik nooit een diesel gereden (altijd LPG).
Ik hoor wel eens iets over de turbo, maar hoe merk ik daar nu iets van.
Laatst ook een draadje dat zij de turbo overbelasten.

graag uitleg

gr

Jan /forum/images/graemlins/confused.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Wat is uw vraag precies? Ik doe een poging:

1. een turbo kan net zo goed op een Benzine auto zitten.
2. Een turbo merk je op het moment dat je in de stoel wordt gedrukt (misschien moet je je DSG in sportstand zetten) /forum/images/graemlins/winkie.gif

Om terug te komen op dat andere draadje:

Citaat:
"De turbo kan wel 20.000 RPM draaien als je dan de motor uitzet valt de oliedruk in een keer weg dus hebben de lagers in de turbo geen olietoevoer meer en dat vinden die lagertjes niet zo lekker"

Mijn vorige auto was zwaar getuned, bij deze kwam de turbo heel vroeg op en bleef heel lang aan, dus was constant bezig. Het laatste stukje naar huis reed ik altijd rustig. Nooit problemen met die auto gehad.

Wat betrft mijn O2 die is niet gechipt, soms denk ik eraan maar soms ook niet. Het kan sowieso geen kwaad denk ik om even een minuutje te laten draaien (behalve je buren die boos worden als je midden in de nacht je dieseltje aan laat 'onnodig' staan.

Soms hoor je een fluitje (moet je maar eens je raam opendoen terwijl je langs een muur rijdt zodat je je motorgeluid goed hoort. Das je turbo /forum/images/graemlins/24.gif

Als je schakeld en je merkt even een dip in je vermogen, of het vermogen doet er 1 seconde over dat noemen ze geloof ik turbo gat. Daarom willen sommige mensen liever geen turbo.

Het enige wat ik mooi aan een turbo vind is dat je die goed kan tunen (+40-50pk), zonder turbo -atmosferische motor- haal je tot 10pk als je mazzel hebt /forum/images/graemlins/24.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Mee eens, de turboschop en de tunebaarheid van turbomotoren zijn de pluspunten. Maar de vertraagde reactie op het gas en het lage toerengebied waarin de turbo niet werkt (beide worden vaak met 'turbogat' aangeduid), zijn flinke minpunten. Daarom wordt mijn volgende auto toch weer atmosferisch, zeker omdat we de Octavia erbij houden. Van alles wat! /forum/images/graemlins/grin.gif

Verder ben ik het met VJ eens: je zult je vraag wat moeten verduidelijken, jev64, want zo begrijp ik er niet veel van...
 

higgy

Forumguru
Tegen dat turbogat is ook wel wat te doen hoor.
Kijk naar de nieuwe 1.4 TDi die VW gaat monteren en naar Volvo met z'n LPT's (Low-Pressure Turbo)
 

Potje

Actief lid
De Bi-Turbo's doen ook wat tegen turboholes: kleine turbo voor de lage toeren en grote turbo voor de hoge toeren. ZIe de BMW 540D...

BEEST VAN EEN AUTO!!!!

Als aanvulling bij wat hierboven staat:
Door de tunebaarheid van een turbo kun je soms een platte koppelkromme creeren. Dwz altijd kracht voorhanden ongeacht het toerental. 4-kleppers moet je altijd opjagen om koppel te krijgen en 2-kleppers doen bovenin bijna niets meer.

Met een turbo (en helemaal op een diesel) heb je bijna altijd power beschikbaar. Vandaar dat ik juist alleen maar diesels heb gereden (op de barchetta en 480 na). Heurlijk smeuig!
 

Dutch4x4

Senior Member
Maar een opgejaagde benzinemotor klinkt wel een stuk mooier! /forum/images/graemlins/wink.gif

En met het korte toerenbereik van een diesel kun je er ook maar even van genieten... (hoewel dat in NL in de meeste gevallen lang genoeg is, da's waar).
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Maar een opgejaagde benzinemotor klinkt wel een stuk mooier! /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Qui, c'est vrai! C'est vrai!
 
Wat ik wil weten wat is het effect van een turbo tov een auto zonder turbo, en wanneer werkt de turbo.

gr
Jan
 

Potje

Actief lid
In het kort word nu niet de lucht de cilinder ingezogen maar juist geblazen. Daardoor komt meer lucht in de cilinder. Meer zuurstof in de cilinder = betere verbranding = meer vermogen.

Ik denk dat de turbo in de 1.9 TDi tussen de 1250 en 1750 toeren merkbaar begint te werken en tussen de 3500 en 4000 ophoud effect te hebben.

"De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd, deze zit dan ook gemonteerd op het uitlaatspruitstuk. De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien. De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook. Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen. Deze lucht wordt in het compressorhuis gecomprimeerd en naar het inlaatspruitstuk gevoerd."

Werking van een turbo met schematisch weergave

Mooi spul!
/forum/images/graemlins/rockon.gif
 
Bovenaan Onderaan