Turbo overdrukklep vervangen

daanboot

Nieuw lid
Hallo Allen,

Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Fabia 2 1.2 TDI. Ben dus nieuw op dit forum, vergeef me als ik niet de juiste etiquetten ken.
Ik heb een tik in m'n turbo overdrukklep. Als ik die vervang voor een nieuwe, moet de boel dan ook ontlucht worden?
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Daan
 

hemi24

Forumguru
De overdrukklep “ontlucht” zichzelf toch? ;)

Ik neem aan dat je de vacuüm aansturing bedoelt?
 

ertromp

Forumguru
Heb je storingen of andere problemen dat je de actuator wilt vervangen? Want ik neem aan dat je met de "turbo overdrukklep" de vacuüm actuator bedoelt voor de laaddrukregeling van de turbo.
 

daanboot

Nieuw lid
Het gaat inderdaad om bovenstaand onderdeel. Hij maakt een constant tikkend geluid, als ik dan de kabel los haal en weer vastzit is het over maar het komt ook weer terug. Ben een absolute leek maar het lijkt me niet de bedoeling dat ie constant tikt.
 

Tees

Donateur
Dat is de zogenoemde N75 klep, die regelt de wastegate. Geen idee of die hoorbaar tikt als je rijdt, dan zit ik meestal in de auto met de motor aan ;)
Die kan je rustig vervangen, ontluchten doe je met remvloeistof, dit zijn luchtslangen (uitlaat en onderdruk), die hoef je niet te ontluchten.

Heb je behalve t getik nog klachten tijdens t rijden?
 

Kevermotor

Nieuw lid
De 1.2 TDI 3 cilinder diesel motoren hebben een Garett turbo met zgn. variabele geometrie. Die turbo's hebben dus geen zgn. "waste gate" (overdruk) klep maar zijn voorzien van verstelbare schoepen. De actuator die de verstelling van de schoepen regelt werkt op onderdruk ("vacuüm") en zit boven op de turbo gemonteerd. De onderdruk naar deze actuator wordt door een magneet ventiel geregeld en dat is de N75 klep. Deze klep wordt op zijn beurt door het motormanagement aangestuurd. Je kunt de N75 dus zo vervangen zonder te ontluchten, als je de motor start komt er "vanzelf" onderdruk op te staan door de vacuüm pomp. Wel even goed opletten of alle onderdruk slangen dicht zijn (geen scheuren of barsten) en dat de bedrading (inclusief stekker) naar de N75 heel is.
 
Bovenaan Onderaan