Svendehaas
Lid
Beste mensen,
Ik heb nog niet veel geluk gehad met mijn 2e hands Skoda Octavia Combi.
Het is een 1.2 TSI Elegance Business DSG uit 2010 met 139K.
Bij aanschaf bleek al snel dat er een probleem met de turbo was, het uitlaatgassencontrole lampje ging branden en volgens mij kwam ie toen ook in de noodloop.
Uiteraard terug naar de dealer (R&S auto's Groot-Ammers) en die ging 'm maken.
Het nadeel van deze oplossing is dat hij het vanuit garantie moet maken en dus op zoek gaat naar de goedkoopste oplossing, en ik juist de meest duurzame oplossing wil. Maar goed, ik vond het ook geen goed idee om gelijk extra te betalen terwijl het in feite het garantieprobleem van de dealer is.
De reparatie duurde erg lang, omdat de turbo's die hij probeerde (volgens mij 2e hands?) hetzelfde probleem hadden. Uiteindelijk heeft hij de turbo toch vervangen, maar niet met een originele turbo, maar met een "Mahle". Zie deze foto voor type en nummers: https://drive.google.com/file/d/1n9bG7T6zmHGkelSRLW-PNwcsC9HBVuS6Eg/view?pli=1
Ik had natuurlijk liever een originele gehad, maar was ook blij dat de auto het weer deed en ik eindelijk kon gaan genieten van de auto.
Helaas, na nog geen 6 maanden (en een kapotte accu en rechter voorraam ) was het weer raak.
Nu schoot het lampje EPC aan en ging de auto in de noodloop.
Na opnieuw starten kon ie meestal weer verder, maar het ECG lampje ging regelmatig branden en het uitlaatgassen lampje ook af en toe.
Ik heb de auto laten uitlezen bij Muntstad De Meern en daar kwamen de codes p334b en p0299 uit
(http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p334b.html en http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html). Beiden turbo gerelateerd (onderdruk en bovenlimiet overschreden).
Ik heb de auto weer weggebracht met de opmerking dat het nu eens goed gemaakt moet worden, want dit is natuurlijk waardeloos (voor een auto van meer dan 10K). Nu kan ik de auto weer ophalen en het enige wat er aan mankeerde is dat er een borgpennetje los zat!?! Ik vind dit een erg vreemd verhaal, hij gaat het me morgen laten zien, maar ik ben nog niet opgelucht dat ie het weer doet en bang dat ik na een paar maanden weer door dezelfde mangel mag...
Iemand tips, adviezen en/of een mening over de alternatieve turbo? Moet ik dit accepteren? Of kan ik de koop nog laten ontbinden? Of moet ik er op staan dat de auto omgeruild wordt voor een andere uit zijn voorraad (nu niks vergelijkbaars, maar zodra dat het geval is)?
Alvast dank voor het meedenken en jullie advies!
Ik heb nog niet veel geluk gehad met mijn 2e hands Skoda Octavia Combi.
Het is een 1.2 TSI Elegance Business DSG uit 2010 met 139K.
Bij aanschaf bleek al snel dat er een probleem met de turbo was, het uitlaatgassencontrole lampje ging branden en volgens mij kwam ie toen ook in de noodloop.
Uiteraard terug naar de dealer (R&S auto's Groot-Ammers) en die ging 'm maken.
Het nadeel van deze oplossing is dat hij het vanuit garantie moet maken en dus op zoek gaat naar de goedkoopste oplossing, en ik juist de meest duurzame oplossing wil. Maar goed, ik vond het ook geen goed idee om gelijk extra te betalen terwijl het in feite het garantieprobleem van de dealer is.
De reparatie duurde erg lang, omdat de turbo's die hij probeerde (volgens mij 2e hands?) hetzelfde probleem hadden. Uiteindelijk heeft hij de turbo toch vervangen, maar niet met een originele turbo, maar met een "Mahle". Zie deze foto voor type en nummers: https://drive.google.com/file/d/1n9bG7T6zmHGkelSRLW-PNwcsC9HBVuS6Eg/view?pli=1
Ik had natuurlijk liever een originele gehad, maar was ook blij dat de auto het weer deed en ik eindelijk kon gaan genieten van de auto.
Helaas, na nog geen 6 maanden (en een kapotte accu en rechter voorraam ) was het weer raak.
Nu schoot het lampje EPC aan en ging de auto in de noodloop.
Na opnieuw starten kon ie meestal weer verder, maar het ECG lampje ging regelmatig branden en het uitlaatgassen lampje ook af en toe.
Ik heb de auto laten uitlezen bij Muntstad De Meern en daar kwamen de codes p334b en p0299 uit
(http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p334b.html en http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html). Beiden turbo gerelateerd (onderdruk en bovenlimiet overschreden).
Ik heb de auto weer weggebracht met de opmerking dat het nu eens goed gemaakt moet worden, want dit is natuurlijk waardeloos (voor een auto van meer dan 10K). Nu kan ik de auto weer ophalen en het enige wat er aan mankeerde is dat er een borgpennetje los zat!?! Ik vind dit een erg vreemd verhaal, hij gaat het me morgen laten zien, maar ik ben nog niet opgelucht dat ie het weer doet en bang dat ik na een paar maanden weer door dezelfde mangel mag...
Iemand tips, adviezen en/of een mening over de alternatieve turbo? Moet ik dit accepteren? Of kan ik de koop nog laten ontbinden? Of moet ik er op staan dat de auto omgeruild wordt voor een andere uit zijn voorraad (nu niks vergelijkbaars, maar zodra dat het geval is)?
Alvast dank voor het meedenken en jullie advies!