Turbo: wat info en wat vragen

Joske

Forumguru
Allen,

graag had ik een beetje verduidelijking gehad rond motoren met een turbo en bijhorende raadgevingen hieromtrent.

Ik heb al wat zitten rondneuzen op het internet en heb uiteindelijk gevonden wat voor een type turbo er in mijn motor zit. (CFHC motor)

adhv het artikelnummer ben ik bij de fabrikant geraakt, namelijk Garrett BorgWarner en zo uiteindelijk met wat zoekwerk gevonden dat er een turbo type GTB16V VNT BV40 inzit. Nu wou ik nog meer technische informatie over deze turbo bekomen maar dat blijkt helemaal niet zo evident te zijn..

(linkje voor de geïnteresseerden: http://www.btnturbo.com/parts/applications/skoda.aspx)


Om te beginnen: ik veronderstel (niet zeker dus) dat het in mijn geval een turbo betreft met variabele geometrie. Ook wel "variabele schoepen" in de volksmond genoemd.

En ik dacht eens gelezen te hebben (ik vermoed @Cordoba ) dat het bij dit type turbo (variabele schoepen) gezond is om met een warm gereden wagen eens een aantal km op een hoger toerental te rijden. Wat ik gisteren ook gedaan heb, namelijk een kleine 10 km in 4e versnelling 120 km/u. Dit resulteerde in 3000 rpm en bizar genoeg slechts een verbruik van 5,0 l/100km (op BC). Hetzelfde in 6e versnelling en ik had een verbruik van 5,5 l/100km.. :sterretjes: moet ik dan concluderen dat mijn motor dat lage toerental (in 6e 120km/u) niet prettig vindt??

Zo, de rest zal hopelijk met reacties van de andere leden wel komen mag ik hopen ;). Ook iemand die kapotte turbo heeft gehad of die een zwaarder exemplaar gestoken heeft, steeds welkom in de discussie.


782px-Turbocharger.jpg
 
Laatst bewerkt:

rampie

Senior Member
En ik dacht eens gelezen te hebben (ik vermoed @Cordoba ) dat het bij dit type turbo (variabele schoepen) gezond is om met een warm gereden wagen eens een aantal km op een hoger toerental te rijden. Wat ik gisteren ook gedaan heb, namelijk een kleine 10 km in 4e versnelling 120 km/u. Dit resulteerde in 3000 rpm en bizar genoeg slechts een verbruik van 5,0 l/100km (op BC). Hetzelfde in 6e versnelling en ik had een verbruik van 5,5 l/100km.. :sterretjes: moet ik dan concluderen dat mijn motor dat lage toerental (in 6e 120km/u) niet prettig vindt??
Blijkbaar zul je wat vlugger moeten rijden :)
 

Jstruijk

Senior Member
Let wel op met het "schoonblazen" van de turbo. Heb er bij JD eens over gesproken en als je VNT (variable nozzle turbo) bv vast zit of niet goed kan verstellen kun je meer kapot maken dat dat het goed doet.
Ik heb de mijne van de auto af gehaald en door VAG Techniek laten schoonmaken. Ik heb evt nog wel foto's als je dat wilt.
 

Joske

Forumguru
@Jstruijk
foto's altijd welkom!

Betreft het vastzitten van wat jij daar zegt, dat hoop ik eigenlijk net te voorkomen. Daarom hoe meer info hoe meer vreugde ;)
 

Jstruijk

Senior Member
Hier een paar fotos van het VNT gedeelte uit de turbo van mijn A4 2.0TDI. Zat redelijk wat roet in, maar zeker niet extreem.
P1030276.JPG

P1030277.JPG

P1030279.JPG
 

Joske

Forumguru
Super! :thumbsup:

knap dat eens open te zien liggen, en dan nog eens een vuile voor en na reinigen. Bedankt!

Weet je nog wel type dit is? En in welk motortype dit ligt?
 

Import Yeti

Forumguru
Het verbruiksresultaat van @Joske komt mij bekent voor....
Voorheen bezat ik een Fabia 1,9 TDI die in de 4e versnelling met 100km/h zuiniger liep dan in de 5e versnelling.
Ik vermoed dat dit deels te maken heeft dat de motor in hogere versnellingen er harder aan moet trekken, ondanks minder toeren moeten maken.
 
Laatst bewerkt:

BcB

Forumguru
Rond de 80 km per uur krijg ik in mijn Octa het schakeladvies van 5 naar 6. Rond deze snelheid is het verbruik in 5 lager dan in 6 en de motor loopt dan niet mooi soepel, begint te brommen. Sommige adviezen kun je beter niet opvolgen... :thumbsdown:
 

Cordoba

Forumguru
Joske volgens mij heb ik ook ter info wel eens foto's geplaatst op het forum van een turbo uit een Seat Leon die door Vagtechniek was gereinigd (vóór en ná foto's). De conclusie dat je motor die lage toeren helemaal niet prettig vindt, zijn misschien wat overtrokken. Het lagere verbruik kan verschillende oorzaken hebben:
- meer effect van de turbo door hoger toerental
- (toevallig) gunstiger omstandigheden bij de hoge toerenrit (hogere temperatuur, gunstigere windomstandigheden enz.)
- afwijking van de boordcomputer die onder deze omstandigheden misschien anders is (dus gunstiger verbruik lijkt alleen zo, maar is niet zo)
- hoe is je verbruik direct na de hoge toerenrit? Is dat dan ook gunstiger of niet? (als het achteraf ook lager is, heb je blijkbaar wat roet weggestookt)

Zoals BcB ook al aangeeft, is de 5 misschien wel de juiste versnelling voor een gewone rit in dit geval, en niet de 6.

De opmerking van @Jstruijk over zo'n grapje bij een schoepverstelling die al vast zit (dus eigenlijk te lang gewacht om zo'n ritje op toeren te doen), is een halve juistheid: als de schoepen in de juiste hoek voor hoge toeren vastzitten, is het niet zo'n probleem, maar uit de aard van het ontstaan van het probleem zal de schoepverstelling meestal vastzitten in een hoek die hoort bij lage of middellage toeren).
 

Joske

Forumguru
Dat idee had ik ook wel betreft de BC. Na dat ritje vond ik dat de auto wat vlotter was, maar ja, dat kan gewoon ook tussen de oren zitten natuurlijk! Ik zou het inderdaad eens wat wetenschappelijker moeten benaderen met in zo goed mogelijk dezelfde omstandigheden het verbruik eens te monitoren. Daarvoor vind ik rijdend loggen nog altijd een absolute must.. daarvoor alleen al zou ik een RossTech kopen. Dat soort logs zie ik op tdiclub frequent passeren, daar zie je ook dat er qua mechanisch en softwarematig tunen duidelijk een hoger niveau aan ervaring en kennis aanwezig is. Want een log maken is 1, het interpreteren iets anders ;).

@Cordoba : wat is eigenlijk de achterliggende idee van het hogere toeren ritje? Wordt de turbo heter dan normaal en wordt daardoor de roet losgemaakt. Of heeft het te maken met de stand van de variabele nozzle op dat moment?
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn weten, is het bedoeld om door meer lucht (meer toeren) door turbo en motor te jagen, en alle temperaturen iets omhoog te krijgen. Alleen door het hogere toerental wordt de turbo niet schoon, maar doordat ie meer toeren draait, wordt de lucht meer gecomprimeerd, en dus ook veel heter waardoor je vervuiling deels verbrand, deels 'doorblaast'. Door dit met enige regelmaat te doen (bijv. 1 of 2 keer per maand), voorkom je dat de vervuiling zo erg wordt, dat losgeraakte 'roet'-deeltjes storingen/problemen veroorzaken: het vuil is dan nog zo dun, dat het geen probleem oplevert. Als je zo'n toerenritje doet tijdens het laatste deel van een lange rit, dan wordt een motor intern aardig schoongebrand, en is ie weer in topconditie. Bovendien als je dit dus inderdaad doet, zoals aangegeven dan heb je ook geen last dat je vuil via de EGR weer de motor instuurt.

De turbo van de Seat Leon waar ik hier wel eens foto's van heb geplaatst, was van iemand die alleen al naar zijn werk 60 km enkele reis rijdt, en vrijwel allemaal snelweg, en ook echt wel eens het gas intrapt, maar vóór dat ie dit advies kreeg, deed ie dat gewoon te weinig.
 
Bovenaan Onderaan