Joske
Forumguru
Allen,
graag had ik een beetje verduidelijking gehad rond motoren met een turbo en bijhorende raadgevingen hieromtrent.
Ik heb al wat zitten rondneuzen op het internet en heb uiteindelijk gevonden wat voor een type turbo er in mijn motor zit. (CFHC motor)
adhv het artikelnummer ben ik bij de fabrikant geraakt, namelijk GarrettBorgWarner en zo uiteindelijk met wat zoekwerk gevonden dat er een turbo type GTB16V VNT BV40 inzit. Nu wou ik nog meer technische informatie over deze turbo bekomen maar dat blijkt helemaal niet zo evident te zijn..
(linkje voor de geïnteresseerden: http://www.btnturbo.com/parts/applications/skoda.aspx)
Om te beginnen: ik veronderstel (niet zeker dus) dat het in mijn geval een turbo betreft met variabele geometrie. Ook wel "variabele schoepen" in de volksmond genoemd.
En ik dacht eens gelezen te hebben (ik vermoed @Cordoba ) dat het bij dit type turbo (variabele schoepen) gezond is om met een warm gereden wagen eens een aantal km op een hoger toerental te rijden. Wat ik gisteren ook gedaan heb, namelijk een kleine 10 km in 4e versnelling 120 km/u. Dit resulteerde in 3000 rpm en bizar genoeg slechts een verbruik van 5,0 l/100km (op BC). Hetzelfde in 6e versnelling en ik had een verbruik van 5,5 l/100km.. moet ik dan concluderen dat mijn motor dat lage toerental (in 6e 120km/u) niet prettig vindt??
Zo, de rest zal hopelijk met reacties van de andere leden wel komen mag ik hopen . Ook iemand die kapotte turbo heeft gehad of die een zwaarder exemplaar gestoken heeft, steeds welkom in de discussie.
graag had ik een beetje verduidelijking gehad rond motoren met een turbo en bijhorende raadgevingen hieromtrent.
Ik heb al wat zitten rondneuzen op het internet en heb uiteindelijk gevonden wat voor een type turbo er in mijn motor zit. (CFHC motor)
adhv het artikelnummer ben ik bij de fabrikant geraakt, namelijk Garrett
(linkje voor de geïnteresseerden: http://www.btnturbo.com/parts/applications/skoda.aspx)
Om te beginnen: ik veronderstel (niet zeker dus) dat het in mijn geval een turbo betreft met variabele geometrie. Ook wel "variabele schoepen" in de volksmond genoemd.
En ik dacht eens gelezen te hebben (ik vermoed @Cordoba ) dat het bij dit type turbo (variabele schoepen) gezond is om met een warm gereden wagen eens een aantal km op een hoger toerental te rijden. Wat ik gisteren ook gedaan heb, namelijk een kleine 10 km in 4e versnelling 120 km/u. Dit resulteerde in 3000 rpm en bizar genoeg slechts een verbruik van 5,0 l/100km (op BC). Hetzelfde in 6e versnelling en ik had een verbruik van 5,5 l/100km.. moet ik dan concluderen dat mijn motor dat lage toerental (in 6e 120km/u) niet prettig vindt??
Zo, de rest zal hopelijk met reacties van de andere leden wel komen mag ik hopen . Ook iemand die kapotte turbo heeft gehad of die een zwaarder exemplaar gestoken heeft, steeds welkom in de discussie.
Laatst bewerkt: