Tweede hands - bonken rechtsvoor

Status
Niet open voor verdere reacties.

J&N

Nieuw lid
Wij gaan een tweedehands Fabia 1.4 Classic kopen van mensen die wij kennen, bouwjaar 2001 met ongeveer 43.000 km op de teller, ze zijn de eerste eigenaar en de auto is altijd dealeronderhouden. Nu gingen we een proefrit maken en hoorden we vooral bij het sturen en als we over een drempel heengingen een bonkend geluid rechtsvoor. Volgens de eigenaren was het de stabilisatorstang en hij zou er nog even bij de garage naar laten kijken. Nu belt hij net op en zegt dat ze bij de garage hebben gezegd dat het niet de stang is maar dat het de rubbers zijn van de horizontale stang en dat dit een paar uur werk is om deze te vervangen. Omdat wij een vriend hebben die veel zelf doet aan zijn auto, adviseert de eigenaar ons nu om dit zelf te proberen, dat scheelt geld. Is dit een beetje makkelijk te vervangen? Moet de auto niet de brug op voor zoiets? En is het niet gevaarlijk om hiermee door te rijden?

Mark

Banned
Volgens mij kun je zoiets beter toch bij een dealer laten doen.
Ik vind het niet slim om aan zoiets te beginnen knutselen en hopen dat het lukt, je bent tenslotte toch bezig aan een onderdeel van de ophanging van de wagen.
Omdat het de rechtse kant is kan dit gekomen zijn door regelmatig een stoeprandje mee te pakken tijdens het parkeren.
Als je twijfelt of het veilig is om er mee te rijden dan niet (blijven mee) rijden maar recht naar een garage gaan!
Je moet ook weten dat sommige mensen een wagen verkopen om een bepaalde reden.

DonB

Lid
Daar J&N de mensen kennen, ga ik er vanuit dat dit goed zit, en dat de auto niet om zo'n reden verkocht word. tenzij zij dit een vriendschap waard vinden. Ik denk dat je best aan je vriend kunt vragen ov hij dit kan repareren ov al eerder tegengekomen is. Zo ja, probeer het, als hij twijvelt, laat het bij de dealer doen. Ja toch?

Als je twijfelt of het veilig is om er mee te rijden dan niet (blijven mee) rijden maar recht naar een garage gaan!
Hier geev ik Mark gelijk in!

LeJo

Lid
Ik zou het bij een dealer laten vervangen...
Vriend van mij heeft het ook aan de hand gehad en heeft het bij de dealer laten doen...
Als dit niet juist terug geplaatst wordt gaat de wagen niet meer rechtuit rijden... Deze moet dan uitgelijnd worden. De dealer doet dit normaal gezien automatisch, iemand die dit na de uren doet gaat dit waarschijnlijk niet doen.
+ het blijft een delicate zaak om aan de ophanging te sleutelen...
Wat zeker niet te doen is beide zijde tegelijkertijd los doen... Dan heb je vanal onder de wagen uitliggen zonder dat je dit wilt :)

Groeten,
LeJo

Roel

Lid
Ik heb mijn Fabia Combi Comfort plus 1.4 16V 74Kw uit 2002 verkocht met nog geen 50.000 op de teller. Ook mijn auto had een kapotte rubber van de stabilisatorstang. Vanaf modeljaar 2003 is hier een revisie op gekomen, waardoor dit euvel zijn moeten zijn opgelost. Aangezien ik mijn auto zo heb ingeruild (dealer was hiervan op de hoogte) heb ik hieraan geen kosten gehad. Voor de verkoop aan de nieuwe eigenaar heeft de dealer in Almere dit vervangen.
Ik adivseer je dit toch door de garage te laten doen en mijn verhaal aan te geven, wie weet komen ze je tegemoet in de kosten (coulance), want het is een ontwerpfout.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb toendertijd ook door de dealer laten doen, ik dacht eerst dat de uitlaat los onder de auto hing. Bij mij zijn de rubbers en de hulpstangen van de stabilisatorstang vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan